pishborobanner

به‌روزرسانی‌های زنده COP26: پیش‌نویس توافق‌نامه آب و هوا خواستار اقدامات سخت‌تر است

[ad_1]

تصویرنمایندگان و رسانه ها، نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون را در جریان سخنرانی افتتاحیه خود در اجلاس COP26 در گلاسکو، اسکاتلند تماشا می کنند.
اعتبار…کیران دادز برای نیویورک تایمز

آژانس آب و هوای سازمان ملل متحد روز چهارشنبه پیش نویس توافقنامه ای را منتشر کرد که دیپلمات های حدود 200 کشور از آن به عنوان الگویی برای توافق استفاده خواهند کرد، زیرا نشست دو هفته ای جهانی آب و هوا در گلاسکو به پایان خود نزدیک می شود.

این پیش‌نویس که روز چهارشنبه منتشر شد، از کشورها می‌خواهد تا برنامه‌های خود را برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی تا سال 2022 افزایش دهند و گام‌هایی را که می‌توانند برای کاهش بیشتر انتشار دی‌اکسید کربن، یکی از اهداف کلیدی اجلاس سران موسوم به COP26، بردارند، تشریح می‌کند.

این سند از کشورها می خواهد تا بلندپروازی های خود را برای حفظ میانگین افزایش دمای جهانی در 1.5 درجه سانتیگراد (2.7 درجه فارنهایت) در مقایسه با سطوح پیش از صنعتی شدن افزایش دهند. این آستانه ای است که دانشمندان می گویند احتمال موج های گرما مرگبار، خشکسالی، آتش سوزی جنگل ها و سیل به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

با این حال، دیوید واسکو، مدیر ابتکار بین المللی آب و هوا در موسسه منابع جهانی، یک اندیشکده واشنگتن، گفت که زبان در مورد هدف 1.5 درجه مبهم است.

محققان سازمان ملل روز سه‌شنبه گزارشی را منتشر کردند که نشان می‌دهد زمین در مسیر خوبی برای گرم شدن ۲.۵ درجه سانتی‌گراد (۴.۵ درجه فارنهایت) است که مطابق با تعهدات فعلی کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است که یک درجه بالاتر از هدف ذکر شده در پیش‌نویس است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا که کشورش میزبان این نشست است، قرار بود روز چهارشنبه در گلاسکو حاضر شود تا از وزرا و مذاکره کنندگان بخواهد تا برای آخرین فشار برای توافقی که می تواند به کند شدن گرمایش سیاره کمک کند، گرد هم آیند.

جانسون قبل از ورود گفت: «تیم های مذاکره کننده در این روزهای پایانی COP26 کارهای سختی را انجام می دهند تا وعده های تغییرات آب و هوایی را به عمل تبدیل کنند. این بزرگتر از هر کشور دیگری است و زمان آن رسیده است که کشورها اختلافات را کنار بگذارند و برای سیاره ما و مردم ما گرد هم آیند.»

دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، او را همراهی می‌کند که در سخنرانی خود در افتتاحیه کنفرانس، چالش‌های پیش روی مجمع را با جزییات فراوان بیان کرد.

او گفت: «حتی اگر تعهدات اخیر واضح و قابل باور بوده باشد – و سوالات جدی در مورد برخی از آنها وجود دارد – ما همچنان به سمت یک فاجعه آب و هوایی پیش می رویم.

هدف اصلی این کنفرانس، تکیه بر توافقی است که در سال 2015 در پاریس حاصل شد، که در آن، برای اولین بار، تقریباً هر کشوری در جهان متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است که باعث گرم شدن کره زمین به منظور جلوگیری از جدی ترین اثرات تغییرات آب و هوا

این سازمان از کشورها می‌خواهد که «در صورت لزوم، اهداف سال 2030 را در کمک‌های تعیین‌شده ملی خود تجدیدنظر و تقویت کنند تا با هدف دمایی توافق پاریس تا پایان سال 2022 سازگار شوند».

در حالی که از کشورها می‌خواهد زغال‌سنگ و سوخت‌های فسیلی را به تدریج حذف کنند، هیچ ضرب‌الاجل مشخصی برای این موضوعات ارائه نمی‌کند.

فقدان ضرب‌الاجل‌های تعیین‌شده و مکانیسم‌های اجرایی تنها دو مانع عمده باقی مانده است.

تنش ها بر سر این که کشورهای ثروتمند باید به کشورهای فقیرتر برای مقابله با آسیب های فزاینده ناشی از امواج گرما، سیل، خشکسالی و طوفان، کمک مالی بدهند، افزایش یافته است. و در حالی که اجماع گسترده ای وجود دارد که اکثر کشورها انتشار گازهای گلخانه ای خود را به اندازه کافی سریع کاهش نمی دهند تا از گرم شدن شدید جلوگیری کنند، اجماع بسیار کمتری در مورد چگونگی دستیابی به کاهش عمیق تر وجود دارد.

به طور سنتی، یک توافق نهایی مستلزم امضای هر یک از طرفین است. اگر کشوری مخالفت کند، مذاکرات ممکن است متوقف شود. و هر کشوری منافع خاص خود را دارد که اغلب با آن رقابت می کند. کشورهای جزیره ای کوچک مانند مالدیو که با تهدید قریب الوقوع افزایش سطح آب دریاها مواجه هستند، از همه کشورها می خواهند که انتشار گازهای گلخانه ای خود را در اسرع وقت کاهش دهند. تولیدکنندگان نفت مانند عربستان سعودی و روسیه مایلند سوخت های فسیلی را به سرعت کنار بگذارند. و کشورهای بزرگ در حال توسعه مانند هند منتظر کمک های بیشتری برای تغییر به سمت انرژی پاک تر هستند.

اعتبار…عکس استخر دانیل کیم

حداقل شش خودروساز بزرگ – از جمله فورد، مرسدس بنز، جنرال موتورز و ولوو – و 31 دولت ملی روز چهارشنبه متعهد شدند که برای پایان دادن به فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی در سراسر جهان تا سال 2040 و خودروهای “پیشرو” تا سال 2035 در بازارها تلاش کنند. “

اما برخی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان، از جمله تویوتا، فولکس واگن و اتحاد نیسان و رنو، با این وعده غیرقانونی همراه نشدند. دولت‌های سه بازار بزرگ خودرو، آمریکا، چین و ژاپن نیز رای ممتنع دادند.

این اعلامیه که در جریان مذاکرات جهانی آب و هوای COP26 در گلاسکو اعلام شد، توسط طرفداران آب و هوا به عنوان نشانه دیگری مبنی بر اینکه ممکن است به زودی روزهای موتور احتراق داخلی به پایان برسد، مورد استقبال قرار گرفت. خودروهای الکتریکی همچنان هر ساله رکوردهای جدید فروش جهانی را ثبت می کنند و شرکت های بزرگ خودروسازی اخیراً شروع به سرمایه گذاری ده ها میلیارد دلاری برای تبدیل کارخانه های خود و تولید خودروهای جدید با باتری و کامیون های سبک کرده اند.

مارگو اوگ، افسر ارشد سابق کیفیت هوای ایالات متحده که اکنون به گروه های زیست محیطی و شرکت های خودروسازی مشاوره می دهد، گفت: «این واقعاً مهم است که این بازیگران بزرگ این تعهدات را انجام دهند، اگرچه ما باید مطمئن شویم که آنها رعایت می شوند. این واقعاً به ما می گوید که این شرکت ها و هیئت مدیره آنها می پذیرند که آینده برق است.»

خودروسازانی که این تعهد را امضا کردند حدود یک چهارم فروش جهانی در سال 2019 را به خود اختصاص دادند.

کشورهایی که به این ائتلاف پیوستند شامل بریتانیای کبیر، کانادا، هند، هلند، نروژ، لهستان و سوئد بودند. گنجاندن هند به ویژه قابل توجه بود زیرا این کشور چهارمین بازار بزرگ خودرو در جهان است و قبلاً متعهد به حذف آلایندگی از خودروهای خود در هر زمان خاصی نبوده است.

کالیفرنیا و ایالت واشنگتن نیز این تعهد را امضا کردند. سال گذشته، گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، فرمان اجرایی را امضا کرد مبنی بر اینکه تنها خودروهای جدید بدون آلایندگی تا سال 2035 در این ایالت فروخته می‌شوند، اگرچه تنظیم‌کننده‌ها هنوز قوانینی را وضع نکرده‌اند. واشنگتن پیش از این چنین قول رسمی نداده بود.

اعتبار…ارین شاف / نیویورک تایمز

کشورهای ثروتمند قول داده اند “تلاش” کنند تا دمای جهانی را بیش از 1.5 درجه سانتیگراد در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن افزایش ندهند. با این حال، دستیابی به این هدف به این معنی است که همه کشورها باید متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای سریع‌تر و بیشتر از آنچه قبلاً انجام می‌دهند، باشند.

دانشمندان می گویند به ازای هر کسری از گرم شدن، جهان امواج گرما و خشکسالی شدیدتر و همچنین سیل های مرگبار و آتش سوزی جنگل ها را تجربه خواهد کرد. انسان ها از قرن نوزدهم سیاره زمین را حدود 1.1 درجه سانتیگراد یا 2 درجه فارنهایت گرم کرده اند.

کشورها کمتر از 10 سال فرصت دارند تا انتشار گازهای گلخانه ای خود را به اندازه ای کاهش دهند که گرمایش سیاره را زیر 1.5 درجه حفظ کنند. اگر رهبران اکنون متعهد به گام‌های جسورانه نباشند، با توجه جهانی که به مذاکرات آب و هوا در گلاسکو معطوف شده است، بسیاری از این بیم دارند که جهان به سمت سطوح خطرناک گرمایش پیش رود.

مقاله زیر را بخوانید تا ببینید دنیا تا کجا پیش رفته است و نه.

[ad_2]

Fletcher Hobbs

نینجا آبجو عمومی. محقق اینترنت. معتاد وب هیپستر پسند. خواننده مغرور. زیاد می افتد

تماس با ما