همیشه از خواندن خسته شده ام؛ دلایل احساس خستگی دائمی


بهترین انتخاب: همچنین ممکن است همیشه احساس خستگی کنید. خستگی مزمن عارضه شایعی است که در آن فرد از نظر جسمی یا روحی قادر به انجام کارهای روزمره نیست و میزان خستگی بستگی به شدت بیماری دارد. گاهی اوقات انسان از علت خستگی خود آگاه است. اما گاهی علت این احساس همیشگی مشخص نیست. امروز در این مقاله قصد داریم به احساس خستگی مداوم، علل و درمان آن بپردازیم. با ما بمان.

دلایل احساس خستگی دائمی

اگرچه علل نادر مختلفی برای این بیماری گزارش شده است که بسیاری از آنها خارج از حوصله بحث ما هستند، مانند ب- بیماری های بافت همبند و سیستم ایمنی یا روماتیسم، سرطان و غیره که در بیشتر موارد خستگی مزمن به عوامل دیگر مربوط می شود:

کم خونی

کم خونی یک بیماری است که با کاهش تعداد گلبول های قرمز در بدن همراه است. گلبول های قرمز مسئول حمل اکسیژن به سلول های بدن هستند و اغلب زمانی که فرآیند اکسیژن رسانی به بافت ها و مغز مختل می شود و فرد احساس خستگی و ضعف می کند، چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی.

علاوه بر خستگی، بیمار ممکن است علائمی مانند ضربان قلب بالا در حالت استراحت، ریزش مو و شکنندگی ناخن‌ها را تجربه کند.

اختلالات تیروئید

کم کاری تیروئید کم کاری تیروئید یک اختلال غدد درون ریز شایع است که زمانی رخ می دهد که تیروئید هورمون کافی برای تنظیم متابولیسم بدن تولید نمی کند.

همیشه از خواندن خسته شده ام؛  دلایل احساس خستگی دائمی

کم کاری تیروئید یکی از شایع ترین علل خستگی است و می تواند حتی در هنگام استراحت نیز احساس ضعف و درماندگی در شما ایجاد کند. کم کاری تیروئید یکی از عللی است که باعث می شود فرد از کوچکترین فعالیتی خسته شود و بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید حتی در زمان استراحت نیز دچار خستگی مزمن شود.

شیوه زندگی کم تحرک

مردم وقتی احساس خستگی می کنند فکر می کنند نشستن تنها راه حل این مشکل است. اما بلند شدن و حرکت بهترین راه برای رفع احساس خستگی و بازیابی انرژی از دست رفته است.

خستگی

دیابت

دیابت در اثر مصرف بیش از حد قند خون ایجاد می شود و به دلیل کمبود انسولین یا مقاومت بدن در برابر مصرف آن ایجاد می شود. بیمار دیابتی علاوه بر خستگی مداوم، علائم دیگری مانند تشنگی، کاهش وزن ناگهانی، تکرر ادرار و ضعف در پاها را نیز دارد.

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب توانایی خود را برای پمپاژ خون کافی به سایر قسمت های بدن از دست می دهد و چون جریان خون را مختل می کند، اکسیژن رسانی سلولی کاهش می یابد و فرد احساس ضعف و خستگی می کند.

در مراحل اولیه، بیمار در طول فعالیت های متوسط ​​احساس خستگی می کند. با این حال، با گذشت زمان، فرد به طور مزمن خسته می شود و با حداقل فعالیت شخصی احساس خستگی می کند.

خستگی ناشی از نارسایی قلبی اغلب با تورم اندام‌ها، تنگی نفس در اثر فعالیت یا استراحت، فشار خون بالا، مشکلات گردش خون، سنگینی در پاها و سفتی قفسه سینه همراه است.

اختلالات خواب

در افراد مبتلا به اختلالات خواب مانند بی خوابی و بی خوابی، فرد از نظر جسمی احساس خستگی می کند و در حفظ تمرکز و فعالیت ذهنی مشکل دارد. حداقل 7 ساعت خواب در روز برای تقویت انرژی بدن مهم است و اگر چند شب کمتر بخوابید، ممکن است از خستگی مزمن رنج ببرید. همچنین ممکن است علائمی مانند خواب آلودگی در طول روز، آپنه خواب و به خواب رفتن در صبح را تجربه کنید.

خستگی

افسردگی

افسردگی یک بیماری روانی است و علائم اصلی آن تغییر خلق و خوی ناگهانی است و بیماران مبتلا به افسردگی احساس غمگینی و اعتماد به نفس پایینی دارند.

نادیده گرفتن افسردگی می تواند عواقب جسمی، روانی و عاطفی داشته باشد. علاوه بر خستگی مزمن، افراد مبتلا به افسردگی ممکن است احساس دلسردی، عزت نفس پایین، غمگینی، استرس، اضطراب و انزوای اجتماعی را تجربه کنند.

کم آبی بدن

کم آبی زمانی رخ می دهد که مایعات بدن (به ویژه آب و الکترولیت ها) بیش از حد دفع شود یا آب بسیار کمی وارد بدن شود. وقتی احساس تشنگی می کنید، بدنتان کم آب می شود. این باعث می شود فرد احساس خستگی کند.

اهمیت دادن

عوامل زیادی باعث ایجاد استرس در فرد می شود. نوع شغل، مسائل مالی و خانوادگی از جمله این عوامل هستند و استرس بیش از حد منجر به احساس خستگی روحی و جسمی شده است.

خستگی

رژیم غذایی اشتباه

ساده ترین راه برای رفع خستگی تنظیم رژیم غذایی است. خوردن غذاهای سالم و مفید می تواند بر احساس فرد تأثیر بگذارد. کارشناسان توصیه می کنند برای بهبود سلامت و تامین تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن، میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین و لبنیات را از هر پنج گروه غذایی مصرف کنید.

به غیر از موارد ذکر شده در بالا، خستگی می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، مانند:

1. یبوست

۲. کمبود ریزمغذی ها در رژیم غذایی مانند کلسیم، ویتامین ها و غیره

3. غلظت خون از جمله چربی خون بالا و…

4. عفونت های مزمن مانند سینوزیت، عفونت رحم و …

5. غذاهای سرد یا مرطوب

6. افزایش میزان مخاط در بدن

7. امروزه مسمومیت های مزمن به ویژه مسمومیت با سرب بسیار رایج است.

8. کمبود ویتامین D

راهکارهایی برای مقابله با احساس خستگی مداوم

برای رفع احساس خستگی ابتدا باید علت را بیابید و سپس برای رفع مشکل خود اقدام کنید. به عنوان مثال ورزش، بررسی تیروئید، تغذیه سالم، فعال ماندن، کاهش استرس، درمان افسردگی.

خستگی

خوشبختانه علاوه بر راه حل های فوق، استفاده از غذاهای طبیعی و پر انرژی می تواند روند خستگی را معکوس کند. خبرگزاری ایرنا غذاهایی را ارائه کرده است که با خوردن آنها می توانید بر احساس خستگی خود غلبه کنید. با این حال، اگر فکر می کنید که این یک احساس خستگی مداوم، مزمن و بیش از حد است، به پزشک خود مراجعه کنید.

آب و لیمو را مخلوط کنید

این نوشیدنی برای تولید انرژی سلول ها ضروری است. در واقع نوشیدن آب یکی از بهترین راه ها برای داشتن یک روز پر انرژی است. مطالعه ای در سال 2012 نشان داد که زنانی که کم آب بدنشان خفیف بود بیشتر از دیگران احساس خستگی می کردند.

آجیل

بادام، فندق و بادام زمینی سرشار از منیزیم هستند، عنصری که نقش کلیدی در تبدیل قندها به انرژی دارد. آنها همچنین دارای فیبر بالایی هستند. فیبر قند خون را متعادل نگه می دارد و دیرتر شما را گرسنه می کند.

شکلات تلخ

خوردن شکلات تلخ بعد از ناهار می تواند جایگزین یک دسر خوب شود. شکلات حاوی ماده ای به نام تئوبرومین است که نقشی مشابه کافئین موجود در قهوه دارد و به بهبود وضعیت انرژی شما کمک می کند.

خستگی

ویتامین سی

تحقیقات جدید نشان داده است که کمبود ویتامین C باعث خستگی می شود. این ویتامین برای سلامت غدد فوق کلیوی ضروری است. این غدد از احساس خستگی ناشی از استرس جلوگیری می کنند. ویتامین C همچنین از عفونت جلوگیری می کند و باعث جذب بهتر آهن می شود.

مارچوبه

این سبزی رنگارنگ حاوی ویتامین B و فیبر بالایی است که به تعادل قند خون کمک می کند. ویتامین B کربوهیدرات ها را به انرژی تبدیل می کند.

تف کردی

مصرف هل انرژی شما را افزایش می دهد و گردش خون را بهبود می بخشد.

نان آرد کامل نان سبوس دار نانی که با آرد سبوس نگرفته پخته باشند

کربوهیدرات ها 60 درصد انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند. غلات کامل حاوی کربوهیدرات های پیچیده و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. خوردن غلات کامل از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می کند.

خستگی


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم