[ad_1]
بر اساس آمار منتشر شده اخیر ، سهم خودروسازان خصوصی در بازار خودروی این کشور از سال 1998 یعنی اوج تحریم های بین المللی به شدت کاهش یافته است. با کاهش سهم این بخش خودرو و توقف واردات ، انحصار دو تولیدکننده بزرگ خودرو در بازار تشدید شده است. در نیمه اول امسال ، مشتریان خصوصی 5 درصد از بازار را تشکیل می دادند.
بر اساس آمارهای وزارت صمت ، خودروسازان بخش خصوصی که در حال حاضر عملاً به عنوان مدیران خودرو شناخته می شوند ، کرمان موتور و بهمن خودرو هستند. 70 درصد برنامه تولید آنها عقب افتاده است. وزارت صنعت ، معدن و تجارت از خودروسازان خصوصی خواسته است تا پایان سال 1400 هزار و 150 هزار دستگاه خودرو تولید کنند. این بدان معناست که تا پایان 6 ماه اول این بخش باید حدود 75000 خودرو تولید می کرد در حالی که طبق آمار بخش خصوصی ، تنها 22500 خودرو به بازار عرضه شده بود که 70 درصد تاخیر در برنامه ریزی وزارت صمت برای این بخش دارد.
طبق بررسی های انجام شده ، سهم خصوصی سازی ها در بازار خودرو طبق آمار تولید 6 ماهه به 5 درصد رسیده است. نگاهی به آمارهای وزارت صمت نیز فعالیت 9 شرکت خودروسازی خصوصی از مجموع 14 شرکت را نشان می دهد. گزارش ارائه شده از سوی وزارت صمت در مورد فعالیت های بخش خصوصی در نیمه اول سال جاری ، نشان دهنده کندی روند تولید در این بخش از صنعت خودروسازی کشور است ، در حالی که علیرضا رزم حسینی وزیر سابق سکوت برای اولین بار برنامه تولید 150،000 واحد را در نظر گرفت 1400 برای املاک و مستغلات.
واضح است که علاوه بر ممنوعیت واردات خودرو ، تردد خاصی برای بخش خصوصی نیز در نظر گرفته شده است تا انحصار خودروسازان کاهش یابد. با این حال ، رزم حسینی مکانیزمی برای رشد تیراژ این بخش تعریف نکرد و فقط دستور تولید 150،000 دستگاه را صادر کرد. با این کار خودروسازان نه تنها از وزارت سکوت عقب ماندند بلکه از برنامه های سالانه خود نیز عقب ماندند.
دلایل عدم رشد تولید در بخش خصوصی نیز مشخص است. وجود این صنعت به شرکای خارجی گره خورده است ، در حالی که خروج خودروسازان خارجی از سال 1998 و همزمان با تشدید تحریم ها این صنعت پایه گذاری شد. بر اساس آمارهای موجود ، بخش خصوصی تولید 93،400 خودرو را در سال 1997 ، یک سال قبل از تحریم ها ثبت کرد. سهم بخش خصوصی در بازار خودروی کشور امسال به 11.5 درصد رسیده بود. اما روند نزولی تولید از سال 1998 آغاز شد ، به طوری که تولید آن سال به 32500 دستگاه رسید. در سال 1999 تولید خصوصی به خوبی تعریف نشده بود و 47300 دستگاه ثبت شد. میزان تولید در نیمه اول سال به 22500 دستگاه رسید.
با پایان واردات خودرو و کاهش روند تولید در بخش خصوصی ، انحصار دو خودروساز بزرگ کشور طی سه سال گذشته افزایش یافته است. با این حال ، دو خودروساز بزرگ نمی توانند نیازهای مشتریان داخلی را در این بازار کاملاً انحصاری برآورده کنند. با این حال ، همانطور که از آمارهای وزارت صمت مشخص است ، بخش خصوصی صنعت خودروسازی کشور امروز وضعیت خوبی ندارد و آمار تولید در 6 ماه گذشته نشان دهنده کاهش یا ثبات گردش در این بخش است. با این حال ، به دلیل نوسانات مذاکرات هسته ای از سال گذشته ، این بخش پروژه جدیدی را برای ادامه فعالیت خود تعریف کرده است و آن خرید یک نام تجاری خاص از خودروسازان خارجی بوده است که البته به سطح بالایی در تولید نرسیده است. به
کاهش 65 درصدی تولید ؛ وضعیت خودروسازان چینی در سال گذشته (مه 99)
در تابستان 1997 ، کاهش قابل توجهی در تولید خودرو در ایران آغاز شد. زمانی که نرخ ارز در سایه تحریم های آمریکا افزایش یافت. در چند ماه گذشته ، خودروسازان دلایل مختلفی را برای کاهش تولید خودرو در ایران ذکر کرده اند. فعالان بازار خودرو ، عرضه قطعات خودرو را که در بازار پس از آن نیز دچار مشکل شده است ، یکی از دلایل اصلی کاهش تولید خودرو ذکر می کنند.
خودروسازان بخش خصوصی به تدریج از صنعت خودرو کشور حذف می شوند. بر اساس آمارهای وزارت سکوت ، برخی از شرکت های خودروسازی خصوصی در دو سال گذشته فعالیت خود را متوقف کرده اند ، در حالی که برخی دیگر به تعداد اندک به تولید خود ادامه می دهند.
آنچه مسلم است این است که شرکت های خصوصی فعال در زمینه تولید خودرو در کشور ما عمدتا محصولات چینی تولید می کنند که به دلیل اعمال تحریم ها و خروج خودروسازان چینی از همکاری بیشتر با تولیدکنندگان داخلی امکان تولید آنها وجود نداشت. با این حال ، دو شرکت خصوصی با سابقه طولانی در تولید محصولات چینی با تیراژ نسبتاً خوبی به فعالیت خود ادامه می دهند.
اما از آنجا که خودروساز خصوصی این کشور از شرکت های چینی تشکیل شده است ، تحریم باعث شده است که شرکت های خصوصی با مشکل مواجه شده و خطوط تولید را یکی یکی تعطیل کنند.
البته شرکت های ژاپنی و کره ای نیز در بخش خصوصی ایران حضور دارند ، اما تیراژ آنها بسیار کمتر از چینی ها است ، به طوری که این بخش از صنعت خودروی ایران با ناپدید شدن بادام دچار بحران شده است.
در آغاز تحریم ، تولید خودروسازان خصوصی کاهش یافت ، اما به تدریج ، با جدایی کامل شرکای خارجی ، بسیاری از شرکت های بخش خصوصی نیمه تعطیل شدند. بر این اساس ، از یک سو ، شرکت های خودروسازی خصوصی در تامین قطعات خطوط تولید توسط شرکت های چینی با مشکل مواجه شدند و از سوی دیگر ، زمانی که بخشی به دلیل تعلیق پول ایران و معاملات بانکی با سایر کشورها به دلیل تحریم ها ارسال شد ، امکان انتقال: هیچ پولی وجود نداشت که منجر به بسته شدن خطوط تولید به استثنای چند خودروساز خاص شد.
کاهش تولید توابع
بر اساس آمارهای وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، شرکت های خودروسازی خصوصی در سال گذشته در مجموع 32 هزار و 526 دستگاه تولید کردند ، در حالی که خودروسازان خصوصی 93 هزار و 398 دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید نهایی در سال گذشته تولید کردند. این تعداد خودرو در سال 1997 در کشور تولید شد ، از مجموع 12 شرکت خودروسازی خصوصی فعال در سال گذشته ، 4 خودروساز در سال 1997 تولید نکردند اما فعالیت خود را در سال 1998 آغاز کردند. بنابراین بخش خصوصی سال قبل را با یک تولید 65 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.
ما اکنون به جزئیات آمار تولید شرکت های خصوصی خودرو می پردازیم تا فراز و نشیب آنها در 1998 را بررسی کنیم.
کار خود را با صنعت خودرو آغاز می کنیم. این شرکت محصولات چری را در کشور مونتاژ می کند و سال گذشته 13 هزار و 844 دستگاه تولید می کند.در سال 1998 از طرف خود نسبت به سال 1997 بیش از 63 درصد کاهش کلی داشته است.
کرمان موتور یکی دیگر از خودروسازان خصوصی است که سهم زیادی در بازار خودروسازان خصوصی در سال گذشته داشت ، اما این خودروساز نیز با کاهش تولید سال 1998 را ترک کرد. مونتاژ محصولات برند کره ای هیوندای نیز در گذشته انجام می شد. در سال 1998 ، شرکت موتور کرمان تولید اصلی خود را بر روی محصولات مارک چینی جک متمرکز کرد.
این خودروساز خصوصی در سال گذشته مجموعاً 13،816 واحد از محصولات خود را مونتاژ کرد. مونتاژ این تعداد خودرو در مقایسه با مونتاژ 37658 دستگاه در سال 1997 ، کاهش بیش از 63 درصدی تولید را برای این خودروساز نشان می دهد. گروه بهمن نیز سال گذشته محصولات خود را مونتاژ کرد و آمارهای این خودروساز نیز به کاهش تولید اشاره می کند. گروه بهمن که کار خود را با مونتاژ محصولات برند ژاپنی مزدا آغاز کرد ، چند سالی است که دو محصول Bedran و Haval China را به برنامه مونتاژ خود اضافه کرده است.
در مجموع ، گروه بهمن توانست مجموعه 2072 واحد محصول را در خطوط تولید خود تکمیل و به بازار عرضه کند. مونتاژ این تعداد خودرو در شرایطی صورت گرفت که بهمن های سال 1997 توانستند 9600 دستگاه از محصولات خود را مونتاژ کنند. در نتیجه ، گروه بهمن در آمار تولید خود تا پایان سال 1998 بیش از 78 درصد افت تولید را ثبت کرد.
بام خودرو نیز سال گذشته توانست خطوط تولید خود را در حالت کار نگه دارد اما نتوانست روند تولید خود را در 12 ماهه 1998 نسبت به مدت مشابه در سال 1997 افزایش دهد. نمودار تولید این خودروساز در این مدت کاهش یافت. Bam Automobiles ، که محصولات مارک Geely را که در سال 1998 در دستور کار قرار گرفت ، مونتاژ می کند ، توانسته 1277 دستگاه از این خودرو را در خطوط تولید خود تکمیل کند. اما همانطور که قبلاً ذکر شد ، با توجه به تولید 2074 خودرو در سال 1997 ، منحنی تولید این خودروساز در حال کاهش بود و کاهش تولید آن رقمی نزدیک به 41 درصد را نشان می دهد.
سیف خودرو که در سال 1998 در مونتاژ محصولات مارک Bisso شرکت داشت. این شرکت مونتاژ 403 دستگاه از این خودرو را در خطوط تولید خود در سال گذشته به پایان رساند. این خودروساز در سال قبل فعالیتی نداشت.
در سال 1998 ، ریگان خودرو که مونتاژ نام تجاری کوپا را بر عهده دارد ، 398 دستگاه از این برند را در خطوط تولید خود تکمیل کرد. در مدت مشابه سال قبل ، سازنده خودرو توانست 1584 دستگاه از این مارک را مونتاژ کند. کاهش تولید این خودروساز در دوره ذکر شده رقمی نزدیک به 75 درصد را نشان می دهد.
شرکت سرمایه گذاری بین المللی دوچرخه ، که نام تجاری دوچرخه را کنار هم قرار می دهد ، همچنین توانست در سال 1998 253 واحد از نام تجاری چینی را در خطوط تولید خود تکمیل کند. این خودروساز مانند سیف خودرو در سال 1997 خودرویی را مونتاژ نکرد.
Diar Automobile ، که مارک های Sabrina و Great Wall را مونتاژ می کند ، سال گذشته 201 واحد از محصولات خود را مونتاژ کرد. در سال 1997 Diar Automobiles تنها 108 خودرو را در خطوط تولید خود مونتاژ کرد. بنابراین ، مقایسه این دو آمار ، رشد تولید 86 درصدی را برای این خودروساز خصوصی نشان می دهد.
در 12 ماه گذشته سال گذشته ، صنعت خودرو آذربایجان که محصولات مارک MG را مونتاژ می کند ، تنها 135 دستگاه از این برند چینی را در خطوط تولید خود قرار داده است. در سال 1997 این سازنده خودرو با مونتاژ 3570 وسیله نقلیه در رتبه چهارم در بین سایر تولیدکنندگان خودروهای خصوصی قرار داشت که این میزان کاهش 96 درصدی را نشان می دهد.
کارمانیا ، که محصولات BYD را در ایران مونتاژ می کند ، در نزدیکی صنعت خودرو آذربایجان نیز شاهد کاهش تولید است. این خودروساز 983 خودرو را در سال 1997 مونتاژ کرد ، در حالی که کارمانیا در سال گذشته تنها 96 دستگاه BYD تولید کرد. بنابراین ، این خودروساز در سال 1998 نسبت به سال 1997 شاهد کاهش 90 درصدی بوده است.
عظیم خودرو سال گذشته دو محصول Photon و Hunting را مونتاژ کرد. این خودروساز در این مدت تنها 58 خودرو را مونتاژ کرد. خودروسازان غول پیکر در سال 1997 هیچ محصولی را در خط تولید خود نهایی نکردند.
Rhine Automotive آخرین خودروساز در لیست خودروسازان خصوصی از نظر تولید در سال 1998 است. این خودروساز که مارک چینی Velix را در کشور مونتاژ می کند ، سال گذشته تنها 32 خودرو را در خطوط تولید خود تکمیل کرد. این خودروساز مانند عظیم خودرو در سال 1997 هیچ گونه فعالیتی نداشت.
[ad_2]