تمام اتفاقات امیدوار کننده یک سال بد

[ad_1]

وب سایت آسو: سال ۲۰۲۰ برای همه جهان سال خوبی نبود. ویروس‌های شبیه به سیاهی بر کل دنیا بود. اما حالا که این سال را پپتسر گذاشتم، در این مطلب خبرها و اتفاقات خوبی که در سال 2020 افتاد را بخوانید.

تمام اتفاقات امیدوار کننده یک سال بد

۱. سالی بی‌سابقه برای انرژی‌های پذیرنده

پیش از همه‌گیری جهانی، برای انرژی‌های تجدیدپذیر رو به افزایش بود و در سال 2020 نیز همین جریان تداوم یافت. برای مثال در سه ماه نخست سال 2020 نیمی از برق تولیدی در بریتانیا توسط انرژی های انرژی پذیرنده ذخیره و افزایش استفاده از انرژی بادی باعث تولید رکورد تازهای در انرژی پاک رقم بخورد.

ایمان همهگیری جهانی و سیاستهای حل بحران اقلیمی، افول سوختهای فسیلی را شتاب بخشیده است. همچنین در سال 2020، بزرگترین تولیدکننده نفت اتحادیه اروپا وعده داد که عملیات حفاری را آغاز کرد.

۲. افزایش تعداد که به برق دسترسی دارند

بنا بر گگارش ماه اکتبر آژانس بین‌المللی انرژی، جستجوها برای بهینه‌سازی به برق در حال توسعه نتیجهبخش بوده است. پروژه های برقرسانی در هند و برخی از آفریقایی میلیون ها نفر را به شبکه های برق متصل کرده است و به گفته های خود این روند باید در دوران همهگیری و پس از آن تداوم بیابد.

۳. جستجو برای بیرون راندن خودروها از شهرها

در رابطه با هوای پاک‌تر در شهرها نیز اخبار خوبی به گوش می‌رسد. حضور وسایل نقلیه شخصی در مناطق شهری به کمترین رسیده است و این امر نتایج دلگراینندهای برای کسب و کارها و جوامع محلی داشته است. برایتون، یورک، گنت، اسلو، کپنهاگ، مادرید، بارسلون و بوگوتا از شهرهای شهرهایی هستند که در این رابطه دست به دلگرمکننندهای زده اند.

تمام اتفاقات امیدوار کننده یک سال بد

۴. کاهش سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی

صندوق بازستگی بریتانیا (Nest)، اعلام کرد که دیگر در شرکتی که با استخراج ذغالسنگ، ماسه های نفتی و حفاری در قطب شمال سروکار دارند سرمایه گذاری نمی کنند. لویدز (Lloyds) بزرگترین بازار بیمه جهان، نیز اعلام کرد که از سال 2022 صدور بیمه نامه های جدید را برای پروژه های مربوط به ذغالسنگ، ماسه های نفتی و حفاری در قطب شمال خواهد کرد.

۵. رایگان کردن محصولات دوران قاعدگی در اسکاتلند

اسکاتلند در ماه نوامبر تاریخ ساز و تبدیل به اولین ککوری شد که محصولات دوران قاعدگی را رایگان و عمومی اعلام کردند. فعالان از این حرکت کردند و مدعی شدند که اسکاتلند «نمونه های عالی» برای سایر ککورها خواهند بود. خیریه‌ی Bloody Good Period اعلام کرد که «تصمیم اسکاتلند پیروزی بزرگی برای [جنبش]عدالت برای قاعدگی بود و نیازهای زنان به کسانی که قاعده می‌شوند و می‌توان ساخت محصولات مربوط به آن را برای کسانی که به آنها نیاز دارند را رسمیت شناخت.»

۶. پیشرفت‌هایی در مقابله با مالاریا و سل

در ماه نوامبر سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که مرگومیریاشی از مالاریا به کمترین سطح خود رسیده و نسبت به 20 سال گذگذته تقریبا 60 درصد کاهش یافته است. این به آن معناست که بین سالهای 2000 و 2019 در سطح جهان 5.1 میلیارد مورد استفاده از مالاریا و 7/6 میلیون مورد استفاده از مالاریا برای جلوگیری از مرگ به عمل آمده است. با این، سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که کوید 19 این پیشرفت در برابر مالاریا را با خطر تهدید کرده است و از کشور خواست تا مداخلات هدف بهتری انجام دهند، ابزارهای حال جدید ارائه سازند و بودجه را افزایش دهند.

همچنین سازمان بهداشت جهانی گزارش سالانه خود را نیز در ماه نوامبر منتشر کرد و نشان داد که تعداد مرگومیر در سطح جهان بین سالهای و 2015 2019 14 درصد کاهش یافته است. از سال 2000، با اعمال روشهای درمانی از بیش از 60 میلیون مورد مرگ و میر جلوگیری به عمل آمده است که رقم بهت آوری است.

۷. درباره اچآیوی و ایدز اخبار خوبی به گوش میرسد

تمام اتفاقات امیدوار کننده یک سال بد

بنا بر اعلام سازمان «بهداشت عمومی بریتانیا» مبتلایان جدید به اچآیوی در بریتانیا برترین میزان خود در 20 سال گذشته رسیده است. در 2020 پیشرفتهای چچمگیری در توسعه روشهای پیگگیری از اچآیوی صورت گرفته است.

۸. عربستان و فلسطین ازدواج کودکان را ممنوع اعلام کردند

عربستان سعودی در 2020 کودک همسری را ممنوع ساخت و حداقل سن ازدواج را 18 سالگی معین کرد. در سال ۲۰۱۹، حکومت ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال را ممنوع کرد. پیش از آن برای ازدواج دختران یا پسران ارتباط سنی وجود نداشت. این ممنوعیت جدید، اما راه گریزی هم دارد: نوجوانان زیر 18 سال هنوز هم می‌توانند ازدواج کنند که مشروط به دادگاهی باشد. اما با توجه به ماهیت سنتی این کشور، چنین خبری می‌تواند مثبت تلقد شوی باشد.

فلسطین نیز در سال 2020 ازدواج کودکان را ممنوع اعلام کرد و بنگلادش نیز پیشرفت هایی در این زمینه داشته است. بنا بر گگارش یونیسف، نسبت دخترانی که دشش از 18 سالگی ازدواج می کند از 64 درصد در سال 2010 به 50 درصد در 2020 کاهش یافته است. در واقع این به معنای آن است که در خلال دهه 10 میلیون دختر در بنگلادش از کودک همسری نجات یافته است.

۹. برای پنجمین سال متوالی تعداد قربانیان تروریسم کاهش یافته است

بنا بر گگارش «شاخص جهانی تروریسم» در سال 2020 برای پنجمین سال متوالی تعداد قربانیان تروریسم کاهش یافت. نسبت به سال 2014، تعداد قربانیان 59 درصد کاهش یافته و به 13826 نفر از درصد درصد کاهش یافته است. همچنین، طبق پژوهش‌ها وضعیت تروریسم در ۱۰۳ کشور بهبود یافته است.

۱۰. واکسن سریع‌ترین واکسنی بود که آماده شد

کشورهای کووید 19 جهان را در اندوه فرو فراو و خسارات فراوانی بر جای گذاشت، اما از همکاری های بین المللی نیز به راه انداخت. در طول سال، نه تنها واکسن‌های تهیه می‌شوند، بلکه می‌توانند مصرفی داشته باشند و مصرف کنند. برنامه ای که یکی از گفته ها این است: «در 11 ماه به اندازه 10 سال کار انجام شده است.»

تمام اتفاقات امیدوار کننده یک سال بد

[ad_2]

Olive Herman

سفر نینجا. زامبی نرد. متخصص فرهنگ پاپ معتاد آبجو ماون وب کارشناس مغرور غذا تنظیم کننده. دردسر ساز. خالق مشتاق

تماس با ما