خاطره بازیگر «باخانمان» از بانوی کارگردان تئاتر

[ad_1]

ایسنا نوشت: به احتمال زیاد پیش از مهین اسکویی هم بانوان دیگری در تئاتر ایران، تجربه کارگاردانی داشته ولی بخشی از جامعه تئاتری، عنوان “اولین بانوی کارگردان تئاتر ایران” را شایسته مهین اسکویی میدانند.

۱۲ دی ماه سالروز درگذشت مهین اسکویی است. هنرمندی که حضورش در تئاتر ما تنها به اجرای نمایش محدود نمی شود، بلکه او هم شاگردان بسیار تربیت کرده است و هم دست به قلم بوده و کتابهای ارزشمندی را به تئاتر ایران هدیه کرده است.

خاطره بازیگر «باخانمان» از بانوی کارگردان تئاتر

زوج اسکویی یعنی مططفی و همسرش مهین اسکویی، با پایه گذاری گروه تئاتر یا هنرکده «آناهیتا»، هنرمندان درخشانی را برای تئاتر ایران پرورش دادند. نامهایی مانند مهدی فتحی، محمود دولتآبادی، مهین شهابی، جعفر و شمسی فضل اللهی، پرویز بهرام، بیژن محتشم، سیروس ابراهیمزاده، محسن ایلانی، یدالله شیراندامی، هادی مرزبان، پروین چای، رسول نجفیان، کاظم هژیرآزاد، سعید امیرسلیمانی، حسین پناهی، غلامرضا بنفشهخواه، رضا بنفشهخواه، حسن مهمانی، فریدون پارسانژاد، ایرج مهدویان، تقی کریمی، آزرم کیکاووسی، شکوه نجمآبادی، ناصر رحمانی نژاد، پروین خضرایی، نادر غزی بیات، ادوارد مصطفی، بیوک عالم میرزایی، احمدیان، احمدیان، فاطمه طاهری، و … در این گروه بالیدن.

همزمان با سالروز درگذت مهین اسکویی گپ و گفت کوتاهی با سعید امیرسلیمانی بازیگر بسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون داریم.

او در سالهای آغازین جوانی فعالیت حرفهای خود را با گروه تئاتر «آناهیتا» آغاز کرده است. او همراه با محمود دولت آبادی، نقشهای اصلی در نمایش «این مندو» به کارگردانی مهین اسکویی را بازیاند.

این بازیگر بسابقه درباره همکاری با میین اسکویی میگوید: از سال 1339 وارد گروه تئاتر «آناهیتا» شدم و فعالیت حرفهای خود را با این گروه آغاز کردم. در چند نمایش این گروه به ایفای نقش پرداختم که به جز یکی از آنها، بقیه با کارگردانی خانم مهین اسکویی روی صحنه رفتند. همیشه گفته ام اگر چیزی در بازیگری میدانم، مرهون این بانوی هنرمند است که تا آخر زندگی شان همیشه در تماس بودیم و در جریان فعالیت های نوشتاری و پژوهشی ایشان بودم.

او اضافه می کند: نوعی هوش و خلاقیت هنری ذاتی در وجود مهین اسکویی بود که در کمتر کسی دیده ام. شاید پیش از ایشان هم بانوان دیگری در تئاتر ایران به عنوان کارگردان فعالیت داشته باشند، ولی اولین بانوی کارگردان راستین در تئاتر ایران، خانم مهین اسکویی است چراکه ایشان با متد علمی کار میکرد و چه را از تئاتر استانیسلاوسکی فرا گرفته بود، در آثار خودش. پیاده کرد.

فعالیت های امیرسلیمانی با تاکید بر اینکه باید تلاش های این بانوی هنرمند در تئاتر ایران نوشته و قدر دانسته شود، از دیگرهای مهین اسکویی یاد می کند: آنها به تعداد زیادی نیز می گویند. ترجمه های بسیار خوب از آثار بزرگان تئاتر دنیا بویژه بزرگان تئاتر در روسیه که امروز هم همه این آثار موجود است و همچنان هنرجویان و دانشجویان نوآموزان تئاتر می توانند از آنها بهره مند شوند.

او در پایان پایان می دهد: خانم اسکویی فقط یک بازیگر یا مطرح در تئاتر ما نبود. آنها از نظر تربیت و پرورش هنرجو هم خدمات شایان توجهی می کنند و بسیار از هنرجویانی که در گروه تئاتر «آناهیتا» پرورش داد، غنیمتی برای تئاتر ما هستند.

[ad_2]

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما