فضانوردان درخشش آبی شگفت انگیزی را بر روی قاره اروپا – زومیت مشاهده می کنند

[ad_1]

در 8 اکتبر فضانورد فرانسوی توماس پسکه تصویری نادر از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) گرفت. توییتر حتی به اشتراک گذاشته شده است.

این تصویر که قاب یک فیلم زمان گذر است ، ممکن است شبیه بمب کبالت در حال انفجار در قاره اروپا باشد ، اما این نور آبی به ظاهر ترسناک هیچ آسیبی نمی رساند و حتی اکثر مردم متوجه آن نمی شوند.

آنچه در این تصویر دیده می شود یک “رویداد درخشان گذرا” است. این پدیده شبیه به رعد و برق است. اما در جو فوقانی و بالاتر اتفاق می افتد.

آبی ترین پدیده در قاره اروپا

این رویداد همچنین به عنوان “رعد و برق جوی فوقانی” شناخته می شود ، شامل چندین پدیده مرتبط است که در هنگام رعد و برق رخ می دهد اما در ارتفاعات بسیار بالاتر از رعد و برق معمولی مشاهده می شود. اگرچه این وقایع با رعد و برق همراه هستند ، اما مکانیسم متفاوتی دارند.

در قسمت زیرین استراتوسفر ، پدیده ای به نام “جت آبی” رخ می دهد و بر اثر رعد و برق ایجاد می شود. هنگامی که رعد و برق به منطقه ای با بار منفی در بالای ابرهای طوفان برخورد می کند ، قبل از رسیدن به یک منطقه دارای بار مثبت در انتهای ابر حرکت می کند و باعث ایجاد درخشش آبی در مولکول های نیتروژن می شود.

همچنین پدیده ای به نام “SPRITE” (اختلال استراتوسفر- مزوسفر ناشی از بار الکتریکی طوفان های شدید) وجود دارد که نتیجه تخلیه الکتریکی بر روی یک سلول رعد و برق است. این پدیده همچنین در اثر انتشار صاعقه های معمولی در ارتفاع کم و همچنین پدیده “ELVES” (تشعشع نور و تداخل فرکانس بسیار پایین از منابع پالس الکترومغناطیسی) در یونوسفر ایجاد می شود و به رنگ قرمز می درخشد.

سایر پدیده های مشابه “TROLL” یا “خطوط انتقال نوری قرمز روشن” هستند که پس از SPRITE قوی ، “Pixies” و “GHOST” ظاهر می شوند. همه این پدیده ها از نام موجودات خیالی مانند ارواح ، کوتوله ها و جن ها گرفته شده اند و دانشمندان مطمئناً ساعت های خوشی را برای نامگذاری آنها صرف کرده اند.

نمودار انواع رویدادهای گذرا در جو فوقانی

انبوهی از رویدادهای درخشان گذرا

توماس پاسک می نویسد: “نکته جالب در مورد این پدیده ها این است که تا چند دهه قبل آنها فقط در داستان خلبانان وجود داشت و دانشمندان از وجود آنها مطمئن نبودند.” “اما پس از چند سال وجود ELVES تأیید شد و مشخص شد که SPRITE ها کاملاً واقعی هستند و بر آب و هوا تأثیر می گذارند.”

اگرچه پاسکه مشخص نکرده است که این تصویر کدام یک از درخشان ترین رویدادها را نشان می دهد ، اما ما احتمالا شاهد یک “شروع کننده آبی” هستیم ، نوعی از جت آبی که بخش جت خود را کامل نکرده است و در عوض درخشندگی کوتاه تر و روشن تری ایجاد می کند.

این رویدادها به دلیل ارتفاع زیاد و پنهان شدن در پشت ابرهای طوفانی ، اهداف دشواری برای عکاسی زمینی هستند. همچنین ، این رویدادها به طور معمول فقط چند میلی ثانیه تا چند ثانیه طول می کشد ، و روشهای کمی برای یافتن و ثبت آنها وجود دارد.

با توجه به این موانع ، ایستگاه فضایی مکان منحصر به فردی برای مشاهده این رویدادهای گذرا است. مخصوصاً وقتی در حال ضبط ویدئوی تایم لپس هستید. تا به امروز ، تعداد قابل توجهی از این رویدادها توسط فضانوردان ISS گرفته شده و تعداد کمتری از زمین گرفته شده است.

شاید جالب باشد بدانید که سیاره زمین تنها مکانی نیست که چنین درخششی در آن رخ می دهد. محققان پارسال نوارهای آبی را در جو مشتری مشاهده کردند.

نقشه پدیده ارواح آبی در جو مشتری

نقشه پدیده SPRITE آبی در جو مشتری

پاسکه: “ایستگاه فضایی برای این نوع مشاهدات بسیار مناسب است زیرا بر فراز خط استوا پرواز می کند ، جایی که باران و رعد و برق بیشتر در این منطقه وجود دارد. این پدیده ها بسیار نادر هستند و ما خارج از آزمایشگاه کلمبوس اروپا هستیم [در ایستگاه فضایی] “ما تجهیزات لازم برای نظارت بر این درخشش را داریم.”

امیدوارم این دستگاه در آینده تصاویر بیشتری از این پدیده های شگفت انگیز برای ما ثبت کند.



[ad_2]

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما