مدیر عامل مبین نت: بدون تغییر تعرفه تلفن همراه ، اینترنت خانگی توسعه نمی یابد – زومیت

[ad_1]

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات سال گذشته اعلام کرد که به وعده ارائه 5 میلیون بندر عمل نشده است اینترنت VDSL ، 5G به عنوان نقطه ای برای کاربران خانگی فعال شده است. در 9 مارس 1999 ، Mobinet شبکه 5G را برای استفاده مشتریان شرکتی خود ارائه کرد. اینترنت 5G همان FWA است که به کاربران امکان اتصال بی سیم به اینترنت را می دهد.

در آن زمان ، مبینات اعلام کرد که خدمات 5G را به دو سازمان فناوری اطلاعات تهران و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آغاز کرده است. اما به نظر نمی رسد برای ارائه اینترنت 5G به یک مشتری مسکونی کار کرده است. در ادامه به بررسی وضعیت پوشش اینترنت خانگی 5G در کشور و موانع آن می پردازیم.

چرا 5G Home منتشر نشد؟

حسین طهرانیمدیر عامل Mobinet در مصاحبه با Zomit گفت: “دلایل متعددی وجود دارد که چرا 5G در شرایط فعلی در دسترس نیست.” از یک سو ، قیمت بالای مودم 5G هنوز ارائه این خدمات به مشتریان خصوصی را توجیه نمی کند و همکاری Mobinet با سه تولید کننده مودم داخلی برای تعیین و کاهش هزینه های مودم ناموفق بود. طهرانی به خبرنگار زومیت گفت که مودم های 5G موجود در بازار کشور بیش از 500 دلار قیمت دارند و بعید است مصرف کننده فعلی خانگی را با اینترنت 4G یا TD-LTE متقاعد کند که این هزینه زیاد را بپردازد.

قیمت بالای دستگاه های خانگی 5G هنوز این سرویس را توجیه نکرده است

تهرانی اظهار می کند که تنها راه توسعه فناوری و ارائه خدمات 5G ، سرمایه گذاری در اپراتورهایی است که دیدگاه بلندمدت و امیدوارکننده ای به سیاست دولت دارند و همچنین کاهش تدریجی قیمت مودم ها. تهرانی شباهت بسیاری از خدمات جدید مبتنی بر فناوری را در زمان معرفی آنها و روند توسعه توضیح می دهد:

همین وضعیت در سال 1995 وجود داشت که ما TD-LTE را معرفی کردیم. یعنی هزینه تجهیزات بیشتر از قدرت خرید مردم بود. بنابراین ما خود هزینه آن را پرداختیم و با خیال راحت دستگاه ها را در اختیار کاربران خانگی قرار دادیم تا مردم استفاده از فناوری جدید را تجربه کرده و احساس کنند. پس از مدتی می بینیم که مردم هزینه مودم را از جیب خود پرداخت می کنند و از سرویس TD-LTE استفاده می کنند. این نشان می دهد که این فناوری درک شده است و قدرت خرید مردم کمی افزایش یافته است. هزینه CPE (تجهیزات مبتنی بر مشتری) نیز از زمان ظهور فناوری ارزان تر شده است.

تهرانی با اشاره به اینکه رشد و همه گیری فناوری یکسان است ، می گوید: اگر امور مردم با فناوری های نسل قبل هماهنگ شود ، مردم مجبور نیستند هزینه سنگینی را برای فناوری جدید بپردازند. به گفته وی ، مفهوم چرخه عمر فناوری (یا چگونگی تناسب محصول یا فناوری جدید در بازار) منجر به این واقعیت می شود که برنامه های کاربردی جدید به تدریج نیازمند استفاده از فناوری های جدید بوده و در نهایت به هم نزدیک می شوند. با این حال ، او تأکید می کند که در ایران هنوز با نفوذ 5G فاصله زیادی داریم و دلیل اصلی این امر تفاوت چشمگیر بین جهش نرخ ارز و ناهماهنگی درآمد خانوارها نسبت به آن نرخ است.

باز هم قیمت دلار

حسین تهرانی ، مدیرعامل مبین نت در دفتر با پرچم مبین نت

مدیرعامل Mobinet توضیح می دهد:

جهش نرخ ارز باعث افزایش هزینه سرمایه اپراتورها شده است. با این حال ، به دلیل کنترل شدید قیمت دولت ، قیمت اینترنت به طور منظم پایین نگه داشته شده است و شکاف زیادی بین درآمد و افزایش هزینه ها ایجاد شده است. در دراز مدت ، اپراتور در این اتاق نمی تواند شرایط لازم را برای توسعه و ارتقاء فناوری فراهم کند. زیرا بین تعرفه فروش خدمات و سرمایه گذاری مورد نیاز برای خرید تجهیزات ، فاصله عمیقی وجود دارد که نمی تواند جبران کننده یکدیگر باشد. بنابراین مشکل فناوری اطلاعات ، به ویژه تلفن همراه و FWA این است که هزینه های سرمایه گذاری آنقدر افزایش یافته است که بین درآمد اپراتور و هزینه های دلار فاصله زیادی وجود دارد. این فقط به معنای درآمد است که مردم می توانند هزینه مودم را با ارزان ترین قیمت پرداخت کنند. در نتیجه ، این بزرگترین مشکل پذیرش و استفاده از 5G در ایران است.

Home 5G چه زمانی در دسترس خواهد بود؟

مدیرعامل Mobinet در پاسخ به اینکه چقدر طول می کشد تا زمانی که اپراتورها در یک موسسه غیر انتفاعی سرمایه گذاری می کنند و مودم داخلی تولید می کنند ، 5G در بین اپراتورها محبوب شود؟ او در گفتگو با زومیت گفت: “در حقیقت ، مسیر فناوری جدید همان 4G است.” او اضافه کرد:

ما آماده انجام این سرمایه گذاری هستیم. در این راستا ، ما به سه شرکت تولیدی اعلام کردیم که خرید دستگاه را تضمین می کنیم ، به شما کمک می کنیم و شبکه ای را برای انجام آزمایشات لازم برای تشکیل اکوسیستم تولید دستگاه 5G در اختیار شما قرار می دهیم. با این حال ، این تولید 100 نیست و بیشتر اجزای تشکیل دهنده تجهیزات بستگی به قیمت دلار دارد. با این حال ، مشکل اصلی اپراتورها تنظیم تعرفه ها است.

تهرانی: خدمات اینترنت ثابت هرگز گرانتر از ارتباطات تلفن همراه نیست. تعرفه های تلفن همراه ابتدا باید اصلاح شود

مدیر عامل Mobinet توضیح می دهد که بدون اصلاح تعرفه این چرخه امکان پذیر نیست و در شرایط فعلی هیچ اپراتوری نمی تواند پیشرفت کند. با توجه به اینکه هر فناوری دارای چرخه عمر و استهلاک خاصی است ، وی می گوید سرمایه گذاری در این زمینه با مقررات جاری برای اپراتور سودآور نیست. مگر اینکه ما به وضعیت خوشبین باشیم و تصور کنیم اصلاحاتی در حال انجام است.

تهرانی می گوید که اگر سیاست تغییر کند ، ابتدا باید فشارها برای ثابت نگه داشتن تعرفه های تلفن همراه کاهش یابد. زیرا سایر شرکت های فعال در زمینه خدمات اینترنتی کاملاً تحت تأثیر این تعرفه قرار می گیرند. تهرانی تأکید می کند که خدمات اینترنت ثابت هرگز گرانتر از ارتباطات تلفن همراه نیست. علیرغم فشارهای دولت برای پایین نگه داشتن تعرفه های تلفن همراه ، تعرفه تقریباً تمام خدمات ارتباطی پایین نگه داشته می شود و انتقال فناوری به خوبی پیش نمی رود. تهرانی در مورد اصلاح سیاست در این زمینه می گوید:

یا باید مقررات منطقه را اصلاح کنیم تا اپراتور بتواند تعرفه ها را خودش تعیین کند ، یا باید مشوق هایی از دولت ارائه دهیم تا تعرفه ها در مقطعی به تعرفه های کم هزینه نزدیک شود. این انگیزه می تواند به صورت پرداخت کمتر سهم اپراتور از درآمد به دولت یا به صورت معافیت هایی باشد که روند انتقال فناوری را اقتصادی تر می کند.

مشکل فرکانس

“ارائه اینترنت پرسرعت در بسترهای ارتباطی جدید” وعده ای است که در سالهای اخیر بارها از سوی مقامات کشور داده شده است. وعده هایی که همیشه به روزهای بعد یا فناوری جدید موکول می شوند و تنها نتیجه این است که افراد بیشتری به اینترنت تلفن همراه روی می آورند. در طول سند بالادستی که وجود دارد و در این زمینه تأیید شده است شورای عالی فضای مجازی وارد شد ، ایران باید تا سال 1403 حداقل 10 درصد از ارتباطات و اتصالات خود را به فناوری های جدید ارتباطی مانند 5G تبدیل کند.

با توجه به اولویت های یکسان در مدیریت ، مدیر عامل Mobinet به Zomit می گوید که کشور در نهایت به همان سمت حرکت خواهد کرد. اما اگر سیاست درستی اتخاذ شود ، این روند سرعت بیشتری می گیرد و در صورت تاخیر در سیاست گذاری ، روند توسعه اینترنت پرسرعت کند می شود. هنگامی که خبرنگار زومیت از او پرسید ، تهران پاسخ داد:

ما فرض می کنیم که فرکانس امسال تعیین می شود و ما به عنوان اپراتورها آماده ایم که مکانهای 5G را امسال افزایش دهیم. ما از نظر فنی و عرضه بسیار عقب نیستیم. ما در اولین گروه تلفن همراه 5G Bright Sites داریم و زیرساخت شبکه آماده است. من فکر نمی کنم تصمیم دولت بیش از 6 ماه طول بکشد زیرا کشور به آن نیاز دارد. بنابراین اگر همه شرایط مهیا باشد ، کمتر از یک سال با تجاری سازی 5G به عنوان سرویس اینترنت عمومی فاصله داریم. قیمت نهایی این سرویس چقدر خواهد بود و چند نفر می توانند این سرویس را خریداری کنند؟ البته این کار زمان بیشتری نسبت به سوالات فنی و تأمین زیرساخت ها دارد.

مقالات مرتبط:

باند فرکانس 3500 مگاهرتز ، که به گسترش شبکه 5G اختصاص دارد ، هنوز توسط حامی نظارت رادیو به حراج گذاشته نشده است. مدیرعامل مبینت می گوید در حالی که دولت تلاش می کرد در این زمینه اقدامی انجام دهد ، دولت قبلی در نهایت تصمیمی در مورد باند طلایی یا فرکانس 3.5 دریافت نکرد و نتوانست رژیم فرکانسی را تعیین کند. وی با تاکید بر اهمیت اختصاص این فرکانس برای توسعه 5G ، می گوید:

Mobinet و ایرانسل در حال حاضر 60 مگابایت پهنای باند دارند که برای شبکه فعلی خود استفاده می کنند ، اما توسعه 5G به 100 مگابایت پهنای باند فرکانس نیاز دارد. این حداقل پهنای باند اپراتور می تواند برای توسعه 5G FWA استفاده کند. هنوز مشخص نیست که کدام باند به چه شکلی ، تحت چه شرایطی و به چه قیمتی در اختیار اپراتورها قرار می گیرد. البته پیش نویس در دولت قبل تهیه شد که توسط برخی شرکت ها از جمله مبین نت رد شد و در نهایت به نتیجه نرسید.

با توجه به اینکه اپراتورهای تلفن همراه در اولویت دولت هستند و اولین شریک آن سرمایه گذار Mobinet است ، حسین تهرانی تأکید می کند که این فضا برای توسعه 5G در Mobinet مناسب است. او اشاره می کند که Mobinet هیچ مشکلی با رقابت با دیگر اپراتورها ندارد و همچنین می تواند به خوبی با سایر بازیکنان در منطقه TD-LTE رقابت کند.

به استثنای ایرنا و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهر تهران ، این شرکت مشتریان سازمانی جدیدی را به دست آورده است که بسته به محدوده پوشش در شبکه 5G از طریق فیبر نوری یا رادیو به آنها خدمات ارائه می دهند.

[ad_2]

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما