ائمه جمعه و مسابقه فوتبال

[ad_1]

برتری یک تیم ملی ایران برابر عراق در رقابت های جام جهانی باعث شد تا ملی پوشان ایرانی در چند هفته مانده به پایان این رقابت ها جواز حضور در جام جهانی 2022 را به دست آورد.

به گزارش شرق، مسابقات جام جهانی قطر با واکنش های بسیار در بین چهره های ورزشی و سیاسی ایران همراه و همگی با نگاهی مثبت به این پدیده، حضور ایران در عرصه های جهانی را استودهاند. این بالاتر آنقدر داشته باشد که یکی، دو امام جمعه در شهران متلف ایران نیز به آن واکنش نشان داده و در خطبه های نماز اشاراتی به این موضوع جمعه می پردازد. بعضی از سخنان یکی، دو نفر از بقیه مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از این چهره ها آیت الله سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل بود که روز جمعه همزمان با پیروزی تیم ملی فوتبال ایران برابر عراق و صعود به جام جهانی 2022 جملات پیچیده ای به زبان آورد که هضمش برای ورزشی ها خیلی ساده نبود. او گفت: «موفقیت تیم ملی فوتبال کشور در جام جهانی 2022 را به ملت بزرگ ایران و به بازیکنان عزیز تبریک میگوییم و موفقیتهای بزرگتر برای این عزیزان آرزومندیم. حفظ غرور مقدس ملت ما و خوشحالی مضاعف ملت عزیز مخصوصا جوانان و بالارفتن پرچم مقدس جمهوری اسلامی در مجمع بین المللی سه مقصد بزرگ و سه ثروت عظیم ملی است. امپراتوری رسانه های دشمن خودش را با تمام توان آماده کرده بود که با شکست ایران در این مسابقه و محرومیت از حضور در جام جهانی، آن را به اقتصاد کشور گره بزند و فشار مضاعفی به میز ایران در مذاکرات هسته ای وارد کند اما از قضاوت سکنجبین صفرا فزود. ! از این جهت نیز باید از بازیکنان غیور و حماسی تیم ملی تشکر و قدردانی »کرر

این که امام جمعه اردبیل به یک پیروزی فوتبی اهمیت دارد به فواید برتر در مسابقات ورزشی، ویژه فوتبال اشاره کرده، امری پسندیده است; با این حال، فارغ از اینکه اگر ایران برابر عراق به برتری نمی‌رسد باز هم در چند بازی دیگر فرصتی برای صعود به جام جهانی را قطعی کند و این بازی بسیار مرگ و زندگی به نظر نمی‌رسد، اما آن را از صحبتهای امام جمعه اردبیل که این است. صعود را به ناکامی دشمن در اعمال فشار در مذاکرات وجود دارد، ابهام خاص و درخور توجهی دارد. اگر بعید به نظر می رسد چنین باشد، ولی از آنجا که باید نقش امامان جمعه فراتر از سخنرانی هایی باشد که برای نمازگزاران انجام دهند، می شود این بخش از صحبت های او را هم بر واقعیت توصیف کرد.

حال با استناد به همین حرفها هم که بد نیست سیدحسن عاملی به حرفه ای است که به زبان می آورد و فوتبال و برتری های ورزشی در چنین مسابقاتی را گوشزد کرده است، ایمان راسخ داشته باشد و به سایر ائمه جمعه هم بد باشد که مسیر را برای بهتر شدن فوتبال در آن انجام دهد. ایران، چه در زمین مسابقه و چه روی سکو، بهتر و بازتر شود. نمونه سادهاش می تواند کمک او به حضور «غیرگگگینشی» زنان برای ورود به ورزگگاه بهمنظور تماشای مسابقات فوتبال باشد. از طرفی او می تواند خیال امامان جمعه را هم راحت کند که با ورود زنان به ورزشگاه نهتنها اتفاق می افتد و فعل حرامی رخ نمی دهد، بلکه باعث می شود که تهدیدهای فیفا می شود که هر بار تن و بدن فوتبال ایران را میلرزند.

در کنار توجه امام جمعه اردبی به موضوع صعود ایران به جام جهانی، آیت الله، امام جمعه مشهد نیز دوباره به این نقطه اشاره کرده است و از زوایای علم دیگری که دست بر قضاوت قضاوتهای مهم هم دارد، به این مقوله پرداخته است. علم الهدی که پیش از این بازی در تغییر موضعی از زنان مهم بود جایگاهی برای ورود به ورزش تعبیه شود تا آنها بازی را از نزدیک ببینند از این که تماشاگران زن در دیدار مقابل عراقی صغیرند، گلایه کرد. او که پیشتر گفته بود هیجان زنان نباید مورد سوء استفاده «مرد هرزه» قرار بگیرد، روز جمعه، با تبریک پیروزی ملی پوشان

ایران و راهیابی آنها به مسابقات جام جهانی گفت: «در این بازی حضور زنان در ورزگگاه برای تماشای فوتبال به طور کامل مورد صیانت قرار نگرفت. جایگاه بانوان در نظر گرفته شده برای آنها در ورزگگاه باید به گونه ای باشد که هیجانات آنها را در جایی از منعکس کنند و متأسفانه در این بازی این اتفاق نیفتاد. امیدوارم از این سرمئولان در برنامه های ورزشی برنامه ریزی کنند که هندسه دینی »رعایت شود; چراکه این امر رهبر معظم انقلاب و فرمان ولی امر مسلمین است».

گلایه های علم الهدی مبنی بر عدم اعمال «هندسه دینی» در ماجرای ورود زنان به ورزشگاه از یک سو و نوشتن نامه گلایه آمیز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور، مبنی بر راهدادن زنان به ورزشگاه، به نظر می رسد شرایط را دوباره به سمت چپ و راست می کند. سویی برد که کار برای ورود زنان به ورزگگاه، چه گگینشی و چه غیرگگینشی سخت و سخت شود. شاید اولین واکنش به همین انتقاد بدون تماشاگر شدن بازی ایران و امارات است که قرار است روز سهشنبه برگگار شود.

روز گذگذته در ستاد ملی مقابله با تصمیم گیری شد که با توجه به افزایش وزن، بازی دو تیم ایران و امارات بدون تماشاگر برگگار شود. این اتفاق در حالی رخ می دهد که چندین مراسم فرهنگی و مذهبی بدون اعمال محدودیت در حال حاضر، حداقل تا الان، در برگگاری است. در حالی که تا از ایران و عراق هم همه فعالیت ها را به خود اختصاص دهد در حال حاضر برگزار می شود و فقط به تماشاگران فوتبال به بهانه پیش از حملات بازی، اجازه حضور در ورزشگاه های روباز داده نمی شود.

نکته مهم در این پرونده اما این است که فیفا با فدراسیون فوتبال ایران به پایان برسد، که علاوه بر بازی های ملی، از این پس همه بازی های لیگ ایران هم با حضور تماشاگران زن برگزار شود. این یکی از آن دست اتفاقاتی است که هنوز چارهای برایش اندیشیده نشده است و فقط اهالی فدراسیون فوتبال به نظر زنان می‌گویند که اگر ماجرای ورود به ورزشگاه حلوفصل نباشد، ممکن است عواقب سنگینی در انتظار فوتبال ایران باشد.

[ad_2]

Elyse Blake

کاوشگر هیپستر پسند. گورو بیکن دوستانه. زامبی متعصب حرفه ای. نویسنده.

تماس با ما