اعمال شب آرزوها (لیلة الرغائب)؛ از غسل و روزه تا نماز ۱۲ رکتی

[ad_1]

فراروـ لیلة الرغائب اولین شب جمعه ماه رجب است و در وصفش فضیلتهای بسیاری را برشمردهاند. گویند در این شب درهای رحمت الهی به سوی زمینیان گگوده شده است و عرشیان همه آماده اند تا در بزم دعا و نیایش زمینیان حضور یابند. رسول خدا (ص) در فضیلت و برکت ماه رجب ضمن روایتی فرمودند: «و لکن لا تغفلوا عن أول لیلة جمعة فیه. [منه‏]فإنها لیلة تسمیها الملائکة لیلة الرغائب و ذلک أنه إذا مضی ثلث اللیل لم یبق ملک فی السماوات و الأرض إلا یجتمعون فی الکعبة و حوالیها و یطلع الله علیهم اطلاعة».

از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» می‌نامند. این نامگذاری به این جهت است که وقتی مقداری از شب گذگذت شود، هیچ فرشتهای در آسمانها و زمین نمیماند، مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع شوند.» لیله الرغائب اعمال مستحبی مانند روزه، دعا و خواندن نماز دارد. به مناسبت فرا رسیدن لیله الرغائب به اعمال توصیه شده است که به آنها اشاره می کنیم.

غسل کردن

مرحوم «سید بن طاووس» میگوید: در کتب «عبادات» روایتی از رسول خدا (ص) یافتم که آن حضرت فرمودند: «هر کس درک کند ماه رجب را و در اول، وسط و آخر آن غسل کند، روزی که از مادر باشد. متولد شده است، از گناهان خارج می‌گردد.»

روزه گرفتن

مستحب است که این روز را روزه بگیرید. طبق روایات در لیلةالرغائب ملائکه برای روزه داران این ماه طلب آمرزش می کنند و خداوند هم می پذیرد. همچنین امام صادق (ع) نیز فرمودند: «به راستی که نوح در روز اول رجب کشتی سوار شد و به همراهان خود گفت که این روز را روزه می‌گیرند و کسی می‌گوید که این روز را روزه می‌برد، جهنم به اندازه مسافت یک سال از او بود. دور می شود و هرکسی که هفت روز از این ماه را روزه بگیرد، درهای هشتگانه بهشت ​​برای او باز می شود و کسانی که پانزده روز از این ماه را روزه می گیرند، حاجتش خواهد داشت و کسانی که بیشتر روزه می گیرند، خدای عزوجل ثواب می کنند. چه به او عنایت خواهد کرد.

نماز ۱۲ رکتی

نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز به جا آورید، به این صورت که هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت از آن یک مرتبه حمد و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده مرتبه «سوره توحید» را بخوانید و آن زمانی که از نماز فارغ شدید، هفتاد مرتبه:
مُحَمَّدٍ النَّبیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلی آل [وَ آلِ مُحَمَّدٍ].
خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست
سپس به سجده بروید و هفتاد مرتبه را ببینید:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ.
پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح
آنگاه سر از سجده بر دارید و هفتاد مرتبه:
رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک أنت العلی الأعظم
پروردگارا! مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من می دانی بگذر که تو خدای برتر و بزرگتری.
دوباره به سجده بروید و هفتاد مرتبه را ببینید:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ.
پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح
خدا به آن رسید.

[ad_2]

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما