بازار خودرو در آستانه تغییر بزرگ؟!

[ad_1]

فرارو- وزیر صنعت میگوید، سال آینده بیش از نیاز داخل خودرو تولید میکنیم که باعث قرعهککی نمیشود. سید رضا فاطمی امین با بیان «در خصوص خودرو دو بازار و دو قیمت داریم» گفت: یکی از قیمت های بازار آزاد است که دارد، قیمت دیگری است که خودروسازان آن محصولات را به فروش می رساند که تعداد زیادی از بازارها را می فروشند، همین امر یک رانت دارد. ۲۰ تا ۱۵ میلیون تومان را به‌وجود آورده است.

وزیر، معدن و تجارت علت آشفتگی خودرو را همسان نبودن بازار و مصرف عنوان کرد و افزود: 500 هزار دستگاه کمتر از تولید می‌کنیم که به صنعت نیاز خواهد شد; نکته دیگر این است که خودرو به کالای سرمایه تبدیل می شود. به این معنا که بسیاری از خودروها را می‌خرند، به آن نگاه سرایه‌ر.

وی نشان داد: یک ماه قبل از ثبت نام خودرو در یکی از شرکت های خودروساز انجام شد که برای 10 هزار خودرو، 4 میلیون نفر ثبت نام کردند این در حالی است که این 4 میلیون ثبتنام، واقعی نیست; کل نیاز بازار خودروی ایران، یکمیلیون و 500 هزار دستکاه در سال است که نشان می دهد بازار خودرو، یک بازار واقعی نیست بلکه رانتی و سوداگرانه است.

برای حل این مشکل، وزارت صمت با همکاری کمیسیون صنایع مجلس به دنبال طرح‌هایی هستند که قیمت خودرو را به نوعی آزاد می‌کنند، تا دیگر قرعهکشی در میان نباشد، اما تنها کلیات این طرح در لابلای حرفهای نمایندگان و وزیر صنعت بیان می‌شود. سازوکار عملی این، بیان نشده، حال باید دید آیا در عمل چنین طرحی می تواند جنبه های خود را اجرا کند.

بازار خودرو در آستانه تغییر بزرگ؛  ترسیم سه مسیر متفاوت برای بازار و قیمتقیمت دستوری بلای جان بازار خودرو
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به قیمت گذاری دستوری خودرو چیزی جزء آشفته بازارها نیست، اظهار داشت: در طول سالیان متمادی چندین رویداد و فعالان بازار و صنعت خودرو بر این دستور دستور داده است که نظام قیمت گذاری در این صنعت، جوابگوی آن نیست و به جای آن مشکلات را تغییر می دهند. کند، داریم هم شرکت های خودروسازی با زیان محصولات خود را تولید می کنند و از طرف دیگر مردم نیز به عنوان مشتریان و مصرف کنندگان اصلی خودرو به هیچ وجه از این وضع راضی هستند.

وی با تاکید بر قیمت گذاری دستوری خودرو رانت 100 هزار میلیارد تومانی در درون خود دارد، گفت: تا زمانی که خودرو از کارخانه به واسطه قرعه کشی سود آن داشته باشد، وضعیت بازار ساماندهی نمی شود، زیرا در حال حاضر حاشیه سود برخی از محصولات است. ایران خودرو و سایپا به 70 درصد می رسد که این موضوع یک جذابیت دو چندان را برای نقدینگی های سر به وجود آورده است که آنها را به سودهای هنگفت و باد آورده است.

مدنی افزود: تجربه بنده در شرکت سایپا که تعیین قیمت در حاشیه بازار را در سال 90 و 91 به خوبی اجرا کرد که قیمت گذاری بدین ترتیب می تواند از مشکلات صنعت خودرو را هم برای مردم و هم برای شرکت های تولیدی کند، از سویی نشان دهد. در حال حاضر بسیاری از نیازهای موجود در خودرو برای سرمایه گذاری هستند و آنهایی که به طور واقعی به خودرو نیاز دارند به دلیل اینکه از شانس بسیار کمی برخوردار هستند در قرعه کشی قیمتی که در بازار وجود دارد، می خواهد از بازار آزاد خودرو را با بازار آزاد کند. گزافی خرید کند.

این مدیر اسبق خودروساز اضافه کرد: اگر سود آنی در بازار خود از بین برود، این بازار به فروش می رسد، در حال حاضر به دلیل همین وضعیت نابسامانی که قرعه کشی خودرو، وجود دارد که به نوعی با یک لاتاری وجود دارد، برای پیش فروش وجود دارد. هزار دستگاه بیش از 3 میلیون مصرف می کند، بنابراین چنین خودروهایی را می شناسند که کاذب بوده و نیاز واقعی ندارد، اما اگر قیمت در حاشیه بازار مشخص شود، جذابیت خرید خودرو به عنوان یک کالای سرمایه برای کسب سود آنی از بین خواهد رفت.

مدنی ادامه داد: قدر مسلم قیمت در حاشیه بازار بر اساس پیشنهاد و تقاضا می شود و دیگر با این آشفته بازار روبرو نخواهیم بود، همچنین در صورتی که قیمت در حاشیه بازار مشخص شود، ما با سه حالت در بازار روبرو هستیم، در وهله اول. تغییر دیگر نردوا.

این کارشناس صنعت خاطر نشان کرد: در وهله دوم با حذف آنی از خرید خودرو از میزان مصرف خودرو می‌یابد و با توجه به اینکه میزان مصرف ثابت بوده است، باید برای فروش محصولات خود قیمت را پایین بیاورد که در این صورت شاهد بودیم. ، قیمت ها با کاهش می یابد، در حالتی که قیمت کارخانه حذف شود و قیمت بازار ملاک خودروسازان قرار گیرد، اگر افزایش یابد، قیمت حاشیه بازار خواهد رفت.

مدنی بیان کرد: اما به تبع این موضوع چقدر قیمت بالاتر برود، هر چه می‌خواهد کاهش یابد و نقاطی که به آن می‌رسند باعث می‌شود که از بین برود که در آن خودروساز می‌شود قیمت را کاهش داد تا سطحی که ایجاد شود. خودروها به فروش برود.

وی اذعان داشت: توجه کنید که اگر در کوتاه مدت قیمت ها به صورت مقطعی بالا برود. اما در میان مدت و بلندمدت با قیمت خودرو در حاشیه بازار از یک طرف قیمت سقوط کرده و حتی کاهش پیدا خواهد کرد و دیگر سوداگری و دلالی از این بازار از بین خواهند رفت، بنابراین هم به نفع مشتری است که چنین نظام قیمتی ایجاد می شود و هم می شود. برای خودروساز خوب خواهد شد که سود فروش محصولات خود را به صورت واقعی دریافت می کند.

مدنی بیان کرد: نکته مهم در زمانی که خودروسازی افزایش پیدا می کند این است که دولت باید در این بین نظارت خود را اجرا کند و اگر خودروسازان از فروش یک سطح بالاتر بروند، از شرکت هایی که می گیرند و یا آنها را ملزم به افزایش می کند. سرمایه و بعد از آن افزایش تولید می شود که این موضوع باعث می شود، که اولا میزان تولید خودرو در کشور با افزایش روبرو شود و دوما خودروسازان سود حاصل از این افزایش قیمت صرف تحقیق و توسعه و تنوع محصول خود شوند، اما باید چنین چیزی را دید. اقدامی از سوی دولت انجام خواهد شد.

[ad_2]

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما