چه کسی وزیر خارجه رئیسی می شود؟

[ad_1]

فرارو- پنج روز س از اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی درا نتخابات ریاست جمهوری گمانه زنی درباره کابینه او بحث داغ رسانه هاست.

به گزارش فرارو، یکی از کلیدی ترین پست ها در دولت وزارت خارجه است و چند گگینه برای این پست مهم در دولت پیشنهادی مطرح است.

گفته می شود علی باقری می شود گزینه اصلی ابراهیم رئیسی برای سمت وزس٪.رج ﻇ ارج علی باقری دستیار سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی در دولت نهمو دهم دهم. او معاون بین الملل قوه قضائیه است. باقری کنی از مخالفان توافق جدید برجام است.

ابراهیم در نشست خبری دو روز پیش رئیس خود تاکید کرد که تیم سیاست خارجی در حال حاضر بررسی گگارشهای وزارت خارجهاند.

حالا برخی منابع می گویند علی باقری کنی در وزارت خارجه مستقر شده است، اما گفته می شود که وظیفه انجام امور را بر عهده دارد و ممکن است در نهایت وزیر خارجه فرد دیگری باشد.

گگینهای دیگری هم خرای وزارت خرای مطرح است، از جمله سعید جلیلی و حسین امیر عبداللهیان معاونت وزارت خارجه و مشاور مشاور مشاور وزیر خارجه محمد باقر قالیباف.

نام دیگری که اخیرا در رسانه ها مطرح شده و گگینه ای جدید به حساب می آید، کاظم غریب آبادی نماینده ایران در سازمان های بین المللی است. دیپلمات جوانی که در مذاکرات وین نقش کلیدی دارد و در کنار عباس دراقوی حداقوی

حتی می‌گویند عباس عراقچی هم برای وزارت خارجه آمریکا شانس دارد.

رئیس تیم سیاست خارجی رئیسی کیست؟سعید جلیلی، علی باقری و عباس عراقچی سه گزینه وزارت خارجه در یک قاب

علی باقری کیست؟

علی باقری کنی متولد 1346 خورشیدی، فرزند محمدباقر باقری کنی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری و دانشآموخته رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق (ع) است که پیشینه تدریس اقتصاد در دانشگاه را نیز دارد. محمدرضا مهدوی کنی، عموی علی باقریکنی است که نخستوزیر سابق ایران و رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری بود. همچنین حجت الاسلام محمدباقر باقریکنی پدر علی از 1394 خورشیدی با حکم آیت الله خامنه ای (ره) مقام معظم رهبری به عضویت هیئت امنای موسسه جامعه الصادق درآمد.

زمانی که سعید جلیلیت اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه اروپا را برعهده داشت، باقری کنی مدیرکلی مرکزی و شمالی این معاونت بود و پس از سعید جلیلی مدتی به عنوان معاون اروپای وزیر امور خارجه انجام داد و پس از حضور جلیلی در شورای عالی امنیت ملی. علی باقری به عنوان معاون او منصوب شد. گفتنی است در جریان مذاکرات هستهای در زمان جلیلی، باقری از اساتید ارشد ایران بود.

باقریکنی از 1386 تا 1392 خورشیدی در کنار سعید جلیلی در تیم هستهای ایران در دولت محمود احمدینژاد حضور داشت اما تلاشهای این تیم برای پیشبرد مذاکرات هستهای به جایی نرسید. در دولت های روحانی هم به سرعت از تیم هست کنار رفت و نقدهایش درباره برجام را در شبکه افق سیما و وبسایت مدرسه کالک وابسته به بسیج دانشجویی و مرکز رشد دانشگاه امام صادق منتشر کرد و مقدمه های هم بر نسخه فارسی کتاب خاطرات وندیشرمن، نماینده تیم هست. نوشت.

علی باقری کنی در 1392 خورشیدی رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی نامزد انتحابات ریاست جمهوری بود. او پس از پیروزی حسن روحانی در آن انتخابات در کنار سعید جلیلی به یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها در دولت روحانی بدل شد. او از توافق ژنو در 1393 خورشیدی که پیش از رسیدن به توافق برجام بود در مجلس حضور یافت و توافقات و توافقات را نقد کرد. باقری در مقاطع دیگری از جمله حضور در برنامه های شبکه افق سیما در نقد تیم سیاست خارجی دولت سخنانی را عمل کرد.

رئیس تیم سیاست خارجی رئیسی کیست؟علی باقری معاون رئیسی در قوه قضائیه است

علی باقریکنی هشتم دی ۱۳۹۸ خورشیدی با حکم ابراهیم رئیسی به عنوان معاون امور بین الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه منصوب شد. ستاد حقوق بشر زیر مجموعه قوه قضائیه است که در سال 1384 خورشیدی به پیشنهاد آیت الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس سابق این قوه و با تصویب آیت الله خامنه ای، مقام معظم رهبری تشکیل شد. این ستاد در نقش دستگاه دیپلماسی قضایی جمهوری را انجام می دهد و در مجلس جهانی به عنوان نماینده ایران در مجامع بین المللی پاسخگوی حوادث مربوط به حقوق اسلامی بشر در کشور است. در طول 14 سال گذشته محمدجواد لاریجانی ریاست این نهاد را در دوران ریاست جمهوری آیت الله محمود هاشمی شاهرودی، صادق لاریجانی و ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه بر عهده داشت. گفتنی است علی باقریکنی که از چهره های اصولگرای سیاست ایران می شود، او داعیه هایی برای جهانیکردن حقوق بشر اسلامی در این منصب دارد که در آینده شاهد بروز و ظهور آن باشد.

[ad_2]

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما