بازنده اقتصادی جنگ پوتین

[ad_1]

معیارهای اقتصادی معتقدند که شاخص های اقتصادی روسیه در شرایط بحرانی قرار گرفته است. با «افزایش تورم»، «رشد اقتصادی پایین و ن نوسانات پول ملی این ککور» شهروندان این ککور در خط اول بازندگان جنگ پوتین قرار می گیرند. در روزهای اخیر، سیستم بانکی و انتقال و انتقال روسیه، بخشی از پیشرفته روسیه و شرکت های دولتی تحریم شدند که این موضوع وضعیت اقتصادی روسیه را بدتر از گذشته کرد. حتی برخی از ککورهای همسو مشابه چین بهعلت تحریم ها، تامین مالی خرید مواد خام از روسیه را محدود کردند.

به گزارش دنیای اقتصاد، با گذشت چند روز از آغاز تهاجم روسیه به خاک آمریکا و در پی مقابله با تحریم های متعدد بر اقتصاد روسیه، پیامدهای این حمله محسوستر می شود. به نظر میرسد روسیه تاوان به مردم را با تورم بیشتر، روبل ضعیفتر و رشد اقتصادی پائینتر خواهد پرداخت و همیشه مانند روسیه در خط اول متضرران این جنگ قرار خواهد گرفت. پس از این که مسکو تصمیم گرفت جداییطلببان شرق را به عنوان کشور مستقل به رسمیت بشناسد و اندکی پس از آن به مقابله با حملهور، آمریکا و اتحادیه اروپا از تحریم های قابل توجهی علیه روسیه خبر دادند. بر این اساس، بانک ها، شرکت های دولتی و صنایع پیشرفته روسیه را هدف تحریم های خود قرار داده اند و چند تن از مقامات عالیرتبه روسیه نیز شامل این تحریم ها شده اند. سیاست‌گذاری‌ها و سیاست‌های اقتصادی روسیه را افزایش می‌دهد و تبعاتی را کاهش می‌دهد، افت رشد و افزایش نرخ تورم را به دنبال خواهد داشت. نکته قابل توجه این تحریمها آنجاست که بزرگترین موسسه مالی عمومی چین، به دلیل ترس از تحریم ها از جانب آمریکا و همپیمانانش تامین مالی برای خرید مواد خام از روسیه را محدود می کند.

پیامدهای تهاجم پوتین

در پی تهاجم روسیه به روسیه در 24 فوریه گمانهزنیها از واکنش غرب به این تهاجم آغاز شد. با گذگذت زمان و نظر سیاستمداران غربی نسبت به این مسئله، رفته رفته عواقب واکنش غرب نسبت به این تهاجم روسیه روشنتر شد. برهمین اتحادیه اروپا و آمریکا در وی تهاجم روسیه از قصد خود برای وضع شدیدترین تحریم ها علیه روسیه خبر دادند. به علاوه بر این جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا هشدار داد که پوتین در حال تبدیل ککورش به یک ککور منزوی است. او گفت سازمانهای بین المللی رویدادهای ورزشی بزرگی را که قرار بود امسال در بوسیه برگگار شود، لغو شد، که نشانهای از انزوای اقتصادی در پیش است. بر اساس جئئیات اعلام شده درباره این تحریمها، آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا، بانکها، شرکتهای دولتی و صنایع پیشرفته روسیه را هدف قرار داده است.

کاخ سفید همچنین سرمایه گذاران آمریکایی را از خرید قرضه دوراق قرضه دولتی روسیه در بازار ثانویه منع کرد; اقدامی که هزینه های استقراض این ککور را افزایش می دهد و در نهایت بالاتری را برای مصرف کنندگان و کسب و کارها در پی دارد. برخی از اروپایی نیز حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهدی روست بسست با نگاهی کلی می توان دریافت که جدی ترین تحریمی که می تواند روسیه را دچار مککل کند، قطع دسترسی به شبکه سوئیفت است. به نظر می رسد این تحریم ها با سخترسی روسیه به منابع حاصل از فروش نفت و گاز، دولت روسیه را در تامین بودجه خود با مککل روبهرو می کند. از طرفی که این تحریم ها به اقتصاد روسیه وارد می شود باعث می شود که خروج سرمایه از روسیه باشد. اتفاقی که به رشد اقتصادی کمتر و تورم بیشتر در اقتصاد روسیه می‌انجج می‌پردازد. با توجه به عواقبی که تحریم روسیه در پی دارد به نظر میرسد شهروندان روس ماجراجویی پوتین را خواهند پرداخت.

سوئیفت چیست؟

سوئیفت یا «مجمع جهانی ارتباطات مالی بینبانکی» شبکه های است که به منظور انتقال پول از ککوری به ککوری دیگر ابداع شده است. سوئیف در سال 1973 در بلژیک شروع به کار کرد و تا امروز 11هزار موسسه مالی در سرتاسر جهان را پوشش می دهد. روز شنبه ککورهای غربی بسته تحریمی را علیه مسکو انتخاب کردند و قرار گرفتند به شماری از بانک های ویژه این ککور از دسترسی به سوئیفت محروم می شوند. تحریم ها بانک ها و شرکت های دولتی را هدف قرار می دهند که پوتین در طول سال ها برای افزایش قدرت و تقویت نیروهای مسلح به آنها تکیه کرده است. طبق اعلام دولت اتحادیه اروپا این تحریمها 70 شبکه بانکی روسیه را شامل می شود.

با اعمال تحریم های “سوئیفت” علیه دهها بانک روسیه، ارسال پول به داخل یا خارج از این کشور برای بسیاری از موسسات مالی غیرممکن شد و این اتفاق شرکت های بزرگ روسیه را در زمینه فروش نفت و گاز کشور در وضعیت بحرانی قرار می دهد. بسیاری از اقتصاد روسیه معتقدند که انزوای از کل سیستم مهم بانکی بین‌المللی ممکن است به آسیب فوری به اقتصاد روسیه منجر شود، از جمله درآمدهای تولید نفت و گاز است که بیش از 40درصد درآمد دارد. این کشور را تشکیل می دهد.

شمشیر دولبه

گرچه روسیه یک اقتصاد صنعتی به حساب نمی آید اما سهم عمده آن در تامین مواد اولیه در جهانی ایجاد شده است که این کشور بر روی بازارهای جهانی تاثیر می گذارد و در سطح تولید اقتصادهای صنعتی برجای می گذارد. این بخش از روسیه در تامین مواد اولیه باعث حذف آن از بازار می شود، و افزایش قیمت مواد اولیه را به دنبال داشته باشد. از همین رو این تحریم‌ها می‌توانند بر بازارهای جهانی اثر منفی بگذارند. از طرفی حذف روسیه و مبادلات آن از سوئیفت و بازارهای جهانی می تواند این کشور و شرکای غیرغربیاش را به سمت حذف دلار از مبادلاتشان سوق دهد؛ این در حالی است که روسیه از سال 2014 تلاش کرده است اقتصاد خود را در برابر مقاومت مقاومت کند. با این وجود این تلاش‌ها برای کاهش وابستگی به دلار از طریق انجام ارزهای دیگر، همچنان هنوز حدود یک‌سوم و بیش از نیمی از تولید روسیه را می‌دهد.

واکنش بانک مرکزی روسیه

بانک مرککی روسیه در بحبوحه نگرانی ها از تحریم های جدید غرب علیه این ککور خواستار آرامش شده است. این خطرهای وجود دارد که تحریم ها در شبکه بانکی این ککور ایجاد می کند و باعث می شود تعداد زیادی برای خارج کردن پول ارج کردن پول از بانک ها به کار گیرند. در بیانیه این نهاد آمده است: «بانک روسیه از منابع و ابزارهای لازم برای حفظ ثبات مالی و تضمین تداوم عملیاتی بخش مهمی است.» این بیانیه در پی خبر قطع دسترسی روسیه به دارایی های خارجی منتشر شده است. میزان این دارایی ها ۶۳۰ میلیون دلار می شود. پیش بینی می شود در می تحریم ها، پول ملی روسیه شاهد کاهش ارزش خواهد بود و این امر باعث شد روس ها در خارج از پول خود از بانک ها تعجیل کنند.

همراهی چین

نکته مهمی که در میان اخبار مربوط به تحریم های روسیه به چچم می خورد، همراهی برخی بانک های چینی با این تحریم هاست. بزرگترین موسسه مالی عمومی مالی دلیل ترس از تحریم ها از جانب آمریکا و همپیمانانش، تامین مالی برای خرید مواد خام از روسیه را محدود کرد. به گزارش بلومبرگ این اقدام بانک های چینی نشان می دهد که حد پکن نسبت به روابط تجاری حفط با یکی از شرکای استراتژیک خود در مقابله با تحریم های آمریکا و متحدانش تا چه حد دارای محدودیت است.

هزینه جنگ جنگ

در حال حاضر ممکن است از تصمیم های بلندمدت اقدام روسیه در تهاجم به تحلیل های عینی انجام شود اما صحبتی از هزینه های این اقدام به میان میآید. در همین راستا برخی گگارشها از هزینه های هنگفت جنگ واقعی برای روسیه حاکی است. به نقل از دیلیمیل، هر روز جنگ برا مردم برای روسیه حدود 20 میلیارد دلار هزینه به بار می آورد که رقم هنگفتی به حساب میآید. این گزارش به نقل از وزیر دفاع سابق استونی بیان می‌کند در صورتی که بیش از 10 روز در برابر نیروهای پوتین مقاومت می‌کند، هزینه‌های گزاف باعث می‌شود تا روسها مجبور شوند با کیف شوند.

[ad_2]

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما