‌تجمع مقابل سفارت روسیه مجاز نیست؟

[ad_1]

روز گذگذته تصویری از دیوار سفارت روسیه در تهران بین کاربران فضای مجازی دست به دست شد که در شن شعاری ضد پوتین نوشته شده بود.

به گگارش شرق، متعاقب این شعارنویسی، محمد مهاجری، فعال سیاسی و رسانه ای، در توییتی خطاب به وزیر ککور نوشت: «جناب آقای وحیدی، وزیر محترم ککور، سلام. خواستم بپرسم اگر عدهای از هموطنان برای اعتراض به حمله نظامی روسیه به کشور، قصد تجمع در برابر سفارت روسیه را داشته باشند، با آن مخالفت می کنند یا خلاف مخالف ملی است؟ ضمنا اگر خواستید، تضمینی هست که عشاق ‎پوتین به آن حمله نکنند؟».

عباسزاده مشکینی، کمیته امنیت ملی مجلس نیز در واکنش به درخواست فعالان و مردم برای تصمیم گیری راهپیمایی و تظاهرات علیه حمله روسیه به خاک منطقه گفت: «در کشور ما تجمع، راهپیمایی و تظاهرات قوانین خاص است و باید وزارت کشور در این تصمیم گیری خصوصی باشد. کند».

سنت تجمع در مقابل سفارتخانه های ککورها که معمولا در اعتراض به موضوعات خاص انجام می شود، سال هاست هم در ایران و هم در دیگر ککورهای جهان وجود دارد; مثلاً متأخرترین آن تجمع عدهای از افغانستانی های مقیم ایران، در مقابل سفارت پاکستان در پی روی کار آمدن طالبان در افغانستان بود.

پس از آن، جمعی از پناهجویان افغانستانی که بعد از اسقرار حکومت طالبان خود را به ایران رساندند، در مقابل سفارت آلمان در تهران تجمع کردند و خواستار رسیدگی به امور پناهندگی خود به این کشور شدند.

در همین سال جمعی از دانشجویان دانشگاههای تهران نیز در اعتراض به دولت هند در ممنوعیت ورود دختران محجبه به مراکز آموزشی، مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند.

سال 98 نیز برخی در اعتراض به حضور رابرت مکایر، سفیر انگلیس در تهران در اجتماع برخی از امیرکبیر که در اعتراض به دانشگاه سقوط هواپیمای مسافری برگزار می شود، در مقابل سفارت این کشور تجمع کردند. حضور آنها، مأموران پلیس و موتورسواران ایگان ویژه در ایگان ویژه در محدوده سفارت انگلستان باعث ایجاد ترافیک و عبور و مرور خودروها شده است. نکته درخور توجه آن بود که در این تجمع مکایر شد که ساعتی از احراز هویت و احراز هویت و احتمالاً به دیی مصونیت دیپلماتیک آآاداد شد.

تجمع در مقابل سفارت فرانسه نیز رخ داده است. در اعتراض به اهانت به ساحت پیامبر اکرم (ص) که در یکی از نشریات فرانسوی رخ داده و مکرون هم از باب آادی بیان می کند که آن حمایت کرده بود. در آن زمان خبرگاری «اسپوتنیک»، شبکه تلویزیونی راشاتودی، روزنامه تلگراف و خبرگزاری رویترز در خبرهایی به این تجمع پرداختند.

برخورد با شیخ کککاکی هم یکی دیگر از موضوعات بود که باعث شد جمعی از دانش‌آموزان در مقابل سفارت نیجریه جمع شوند. حتی تجمعی مقابل سفارت فنلاند در تهران هم برپا شد. زیرا فنلاند رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا بود. اما یکی از مهمترین حوادث در سالهای متوالی، حمله عدهای نیروی رادیکال در سال 96 به سفارت عربستان در پی اعدام شیخ نمر بود که در این اقدام، دیوارهای سفارت این کشور به آتش کشیده شد و رابطه ایران و عربستان نیز برای چند سال قطع شد. امروز که دو کشور برای برقراری ارتباط مجدد در ارتباط هستند

در مقابل سفارت امارات نیز تجمعی برگزار می شود. چندی پیش از دانشجویان دانگگاهای تهران، در اعتراض به میان امارات روابط دیپلماتیک و رژیم غذایی، مقابل سفارت امارات تجمع امارات تجمع کردند. البته پیش از اینها و در سال 87 نیز جمعی از مردم با تجمع مقابل سفارت امارات، به تحریف نام خلیج فارس و ادعای این کشور در قبال جزایر سهگانه تنب، تنب کوچک و ابوموسی تجمعی اعتراضی برپا کردند.

در مقابل سفارت سابق آمریکا نیز هرساله در روز ۱۳ آبان تجمع برگزودر م‌ش سفارتخانهای که در سال 58 توسط دانشجویان خط امام تسخیر شد و همان تسخیر باعث قطع ارتباط ایران و آمریکا تا امروز شد. سفارت سوئیس نیز یکی از آن سفارتهایی است که جمعهای زیادی را به خود دیده است. نه به واسطه کشور سوئیس، بلکه باز هم به دلیل آمریکا؛ زیرا سوئیس حافظ آمریکا در ایران است و عکس آن نیز صادق است. به همین دلیل هر زمان تنشی میان ایران و آمریکا رخ دهد، اولین جا برای اعتراض همین سفارتخانه است.

به هر روی، سفارتخانه ها در کنار کارکردهای ویژه سیاسی و دیپلماتیک، بهنوعی به نمادهای کشورشان تبدیل شده و طبیعی است که اعتراض ها به آن کشور در مقابل سفارتخانه ها باشد و روسیه نیز از این قاعده مستثنا نیست و باید دید وزارت کشور اجازه برگزاری تجمع را دارد. مقابل سفارتخانه این کشور را با ضمانت حفظ امنیت تجمع می‌دهد یا خیر؟

[ad_2]

Cornelius Mcgrath

درونگرا. قهوه خور. کاوشگر. متخصص تلویزیون بشارت بیکن لاعلاج. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما