ترس پنهان از افسرِ زن کنترل دوپینگ!

[ad_1]

در شرایطی که افسر زن روسی تبار کنترل دوپینگ در ایران حاضر شده و در حال نمونه گیری از ورزشکاران برتر رشته های ورزشی مختلف حاضر در لیست RTP به سر میبرد، اما این موضوع با حواشی و انتقاد از برخی ورزشکاران همراه شده است.

به گگارش ایسنا، به تاگگی اعلام کرد ماموران وادا که از روسیه جمعه می‌شوند به وزنه‌برداران تیم ایران رفتند تا از آنها دوپینگ بگیرند. حضور این ماموران جلوی در خانه برخی از وزنهبردارها برایشان بسیار تعجب برانگیز بوده است چرا که پیش از این همیشه از آنها خواسته شده بود که به مجموعه آزادی بیایند و تست دوپینگ بدهند و اگر ورزشکار نمیتوانست به محل نمونه گیری برود، ماموران به محل سکونتش مراجعه میکردند. .

پس از طرح این مسائل، از سوی ستاد ملی مقابله با دوپینگ (ایران نادو) اعلام شد، افسران کنترل دوپینگ ITA، ماموران وادا پیشنهاد و از طرف فدراسیون های جهانی ماموریت دارند و در این خصوص فدراسیون های جهانی حساب ورزشکاران و بر اساس آن ایمیل. موظف به ثبت آدرس هستند.

اما و نکته قابل تامل اینجاست که چرا برخی از ورزشکاران از افسر کنترل دوپینگ آژانس بین المللی کنترل دوپینگ (ITA) برآشفته شده و مسائل را در رابطه با حضور افسر زن روسی تبار که از پنجشنبه هفته گذشته به ایران آمده و قرار است وجود داشته باشد. تا پایان هفته جاری از ورزکاران ایرانی حاضر در لیست rtp نمونه دوپینگ اخذ کند، مطرح می کنند؟

به چه دلیل باید چنین اتفاقی به منزله توطئه علیه ورزککاران یک رشته خاص و بودار تلقی شود و باعث شود که نسبت به این اتفاق خوشبین نباشند؟

موضوع بسیار مهم به گفته قائم مقام دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) حضور افسر کنترل دوپینگ آژانس بین المللی کنترل دوپینگ (ITA) در ایران با حضور در مسابقات تکواندو به منظور تست گرفتن از ورزشکاران الیت این رشته ورزشی آغاز شده و قرار است تا پایان هفته جاری از ورزشکاران نمونه رشته هایی مانند دوچرخه سواری، شنا، تکواندو، وزنه برداری و … که در لیست RTP قرار دارند، نمونه دوپینگ گرفته شود.

اما چه ورزشکارانی در لیست RTP قرار دارند؟ یکی از اختیارات سازمان مبارزه جهانی با دوپینگ (وادا) که به ستاد مبارزه ملی با دوپینگ (ایران نادو) نیز تفویض شده است که ورزشکار را در هر سطحی و حتی اگر دوره محرومیت و احتمال آزمایش قرار دادن و به تبعیت از کدی را داشته باشد. که در وادا تعریف شده و قانون استاندارد است، ورزشکاران از فدراسیون های مختلف که فدراسیون های المپیکی هستند و اسامی آنها به وادا اعلام شده است، لیست RTP می شوند.

نکته بسیار مهم این است که ورزککاری که در لیست RTP قرار دارد، اگر تعداد سه مرتبه در این حوزه ممکن است عملا محروم شود; یعنی اگر ورزشکار به تعداد دو نوبت آدرس ها را نداشته باشد و از سوی ستاد مبارزه با دوپینگ به وی ایمیل ارسال و اعلام شود و یک نوبت هم افسر ستاد برای تست مراجعه کند و در نهایت ورزشکار پیدا نشود، این سه نوبت بر محرومیت است. .

دیگر موضوع بسیار مهمی است که از سوی مقام دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) به آن اشاره می شود که مسائل مطرح شده از جمله پیشنهادی از سوی فدراسیون ملی به آژانس بین المللی کنترل دوپینگ (ITA) منتفی و کاملاً اشتباه است و فدراسیون هیچ گونه نقشی در این رابطه ندارد و زمانی که ورزککار نمی تواند قبول کند که چنین مسائلی را مطرح می کند! چرا که این فرآیند ورزشکار کاملا شخصی و از نظر حساب فدراسیون جهانی و ملاک انتخاب، نخبه و سرشناس ورزشکاران است تا ورزشکاران عنوان دار از این طریق بیشتر زیر ذره بین گیرنده و هر زمان که فدراسیون جهانی بخواهد از آنها تست دوپینگ بگیرند.

بنابراین تصور می شود در رابطه با این که افسر کنترل دوپینگ آژانس بین المللی کنترل دوپینگ (ITA) صرفاً به منزل برخی از ورزشکاران یک رشته دیگر صحت ندارد و این موضوع خاص در ورزشکاران حاضر در لیست RTP نیز صدق می کند.

آیا می توان گفت که چه دلیلی باید انجام شود؟ آیا قرار گرفتن در یک دوره زمانی خاص می تواند مجوزی برای انجام دوپینگ تلقی شود و به ورزشکار این مجوز را بدهد که دوپینگ کند و از وی نمونه کنترل دوپینگ اخذ شود؟

به طور معمول یک ورزشکار در یک سطحی مسابقات، مسابقات آسیایی و … جزوه ورزشکاران نخبه کشور به شماره میرود و از سوی فدراسیون های جهانی و سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) ذره بین قرار دارد و در هیچ برهه ای مجاز است. استفاده از مواد و روش های ممنوعه نیست و باید نسبت به رفتار و عملکرد خود پاسخگو باشد.

[ad_2]

Cassie Wells

حل کننده مشکل به طرز خشمگینانه ای فروتن. ماون فرهنگ پاپ استاد عمومی موسیقی. متعصب وب هیپستر پسند. ارتباط دهنده.

تماس با ما