(تصاویر) کشف شیء ناشناخته در آبهای خلیجفارس

[ad_1]

یک باستانشناس زیر آب از ککف اتفاقی یک شیء نویافته و ناشناخته در کرانه های خلیج فارس خبر داد.

سمانه لشگری، دانش آموخته کارشناسی ارشد باستان شناسی و دایو مستر غواصی، در گفتگو با ایسنا توضیح داد: به طور اتفاقی و در حین قواصی در کرانه های خلیج فارس در شهر قشم یک شیء ناشنه در بستر دریا مشاهده می کنید که در بازدید از آن به این فکر می کنید که بود. جنس آن از سنگ است.

او که این کشف را همراه با بهزاد دانا، مربی بین المللی غواصی انجام داده است، توضیح داد: در بررسی های ثانویه و متخصص که زیر نظر تکنیک های غواصی دانا انجام شد، مشخص شد که جنس شیء چیزی شبیه به فایبرگلاس و دارای لایه رنگی سفید است. از نظر شکل هندسی به صورت قرص استوانه‌ای است.

(تصاویر) کشف شیء ناشناخته در آبهای خلیجفارس

او نکته حائز اهمیت در این شیء را دارد اشکال مذهبی مانند یک صلیب، یک شعدان “منورا” ی یهود، یک شعله آتش و یک قوس شبیه طاق ضربی دانست و اظهار کرد: این اشکال همه در میان یک گل چهارپر به صورت برجسته نقش شده اند. . سطح شیء و دیواره به صورت یک تکه و پشت آن به صورت ورقهای جداست.

(تصاویر) کشف شیء ناشناخته در آبهای خلیجفارس

لشگری با تاکید بر اینکه هنوز بررسی دقیق‌تری روی این شیء انجام نشده است، اما گزارش آن به اداره کل میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم و پژوهشکده باستان‌شناسی وزارتخانه میراث فرهنگی ارائه شده است، بیان کرد: گمان می‌رود که شیء مورد نظر با تکنیک قالب‌گیری ساخته شده است. سپس لایه زیرین به آن متصل شده است.

(تصاویر) کشف شیء ناشناخته در آبهای خلیجفارس

این باستان شناس افزود: از سوی دیگر جغرافیایی شمال به صورت N انگلیسی هم خارج از این گل، در میان نقش صلیب و شعدان «منورا» به صورت برجسته منقوش شده است.

او این را که این شیء چیست و چرا در این تخت غرق شده بزرگترین نقطه مبهم این کشف دانست و افزود: شاید بتوان علائم مذهبی و نشانه شمال را در کنار هم و در بازه زمانی نزدیک به دوران صفوی به جهت حضور دولتهای بیگانه مانند پرتغالیها. و سپس انگلیییها متصور شد، اما با توجه به جنسیت حدس زده شده، در حال حاضر نمیتوانم این قدمت را برای این شیء پذیرفتم، و باید تاریخی معاصرتر را متصور رد کنم.

او احتمال به دست آمدن هر نوع نتیجه ای برای این شیء را بعد از بررسی های تکمیلی داد و بیان کرد: امیدواریم با همکاری پژوهشکده باستان شناسی و سازمان میراث فرهنگی کشور ممکن است درباره پیشینه، کارکرد و چرایی این شیء جالب توجه به نتایج علمی و دقیق برسیم باشد. در واقع پژوهش روی این شیء می‌تواند آغاز شود بر تحقیقات بیشتر و مستمر در سواحل و بستر دریای خلیج فارس در جزیره قشم باشد.

لگگری ادامه داد خلیج فارس از هزاران سال پیش، پیوسته از آبراهه های مهم و تاثیرگذار در تاریخ و تمدن بوده است. این تختخواب با دارایی های طبیعی خود همیشه زمینه ساز توجه و ایجاد نگاهی از طرف ساکنان همجوار و حتی بیگانگان نواحی خاص دورتر بوده است، بنابراین این جمعیت ها و تمدن ها را در پهنه ها و بستر این خلیج ارزشمند از خود به جای گذاشته اند.

این دانشموخته کارشناسی ارشد باستان شناسی با تاکید بر عظمت و اهمیت خلیج فارس، گفت: پژوهش و بررسی در تاریخ و باستان شناسی این منطقه به نسبت، دارای کاستی های زیادی است، که تحقیقات و کاوش های زیر آب در آن بسیار ناچیز و انگشتشمار است.

او ادامه داد: اکتشافات مربوط به باستان‌شناسی زیر آب بیشتر شامل کشتی‌های غرق‌شده و اشیای عادی و تجاری است، آنها یافته‌هایی هستند که مرتبط با آیین یا نشانه‌های مذهبی هستند، بسیار نایابند.

[ad_2]

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما