سخنگوی شورای نگهبان: از اصلاح قانون انتخابات استقبال می کنیم

[ad_1]

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از اصلاح قوانین انتخاباتی در حوزه های مختلف از جمله در مجلس و ریاست جمهوری استقبال می کنیم و از ارائه مشاوره فنی و مشاوره ای دریغ نمی کنیم.

به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره تعویق طولانی مدت اصلاحات انتخاباتی گفت: البته این موضوع باید در دستور کار مجلس باشد – شورای نگهبان در حوزه نظارت قوانین را اجرا می کند.

وی افزود: در قوه مجریه با ایرادات و مشکلاتی مواجه هستیم که ما را دچار مشکل می کند، مشکلات جدید فراوانی وجود دارد که نتیجه آن سال ها به روز رسانی قوانینی است که در زمان تصویب خوب بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از اصلاح قوانین انتخاباتی در حوزه های مختلف از جمله در مجلس و هیئت رئیسه استقبال می کنیم و از حمایت فنی و مشورتی دریغ نمی کنیم. ما بارها اعلام کرده ایم که تا زمانی که قانون وجود داشته باشد و چاره ای جز این نباشد، به آن پایبند هستیم.

طحان نظیف افزود: ما همیشه تلاش کرده ایم و به مجلس اعلام کرده ایم که اگر ابتکار عمل کنند و قانون انتخابات را تغییر دهند، تجربه خود را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

وی از بررسی کارشناسی قانون انتخابات در کمیسیون شوراها و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تصویب قوانین جدید انتخابات، انتخابات بعدی با قوانین جدید و اصلاح شده برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برخی شبهات مطرح شده در رسانه ها درباره شورای عالی کنترل شورای مشورتی، پاسخ داد: مجمع اختیارات مختلفی دارد و مرجع مشورتی رهبر معظم انقلاب است.

طحان نظیف تدوین رهنمودهای کلی نظام، حل مشکلات و حل و فصل اختلافات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان را از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد.

وی گفت: نظارت بر حسن اجرای سیاست کلی نظام از 20 سال پیش به مجلس محول شد و اخیراً رهبر معظم انقلاب این نظارت را به گروهی منتخب 15 نفره از نمایندگان مجلس واگذار کردند. پس از آن هیئتی که هیئت مدیره آن را «نظارت عالی بر اجرای سیاست های کلی» توصیف کرد تشکیل شد.

طحان نظیف با بیان اینکه مسئولیت این نهاد بررسی مصوبات مجلس و البته نظارت بر اجرای صحیح دستورالعمل های کلی نظام است، افزود: کردن.

وی گفت: همانطور که شورای نگهبان مصوبات مجلس را که مغایر با موازین شرعی و قانون اساسی نباشد بررسی می کند، هیات عالی نیز تصمیمات را مغایر با سیاست های کلی بررسی می کند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: بر اساس ماده ۷ آیین‌نامه نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، هر طرح و لایحه‌ای که در مجلس اعلام می‌شود باید یک نسخه به هیئت عالی ارسال شود. “

طحان نظیف گفت: اعضای این نهاد در جلسات مجلس و کمیسیون های فنی حضور یافته و نظرات خود را بیان می کنند. در صورت عدم توجه به اظهارات هیأت عالی در مواردی می توانند نظر نهایی خود را به شورای نگهبان ارسال کنند. “

وی افزود: به دلیل اینکه در چنین مواردی بحث نظارت بر سیاست های کلی مطرح می شود، شورای نگهبان این موضوع را مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی می داند و موضوع را در قانون اساسی مطرح می کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان گفت: اگر نامه ای از مجلس در این خصوص ارسال شود و خلاف قانون اساسی اعلام شود، شورای نگهبان موضوع را به مجلس خواهد برد و مجلس باید آن را اصلاح کند.

[ad_2]

Charlie Ray

نرد سفر. علاقه مند به موسیقی. بشارت دهنده توییتر. متعصب بیکن کاوشگر Wannabe. دانشجو. گیک وب دوستانه. تمرین کننده آبجو آماتور. ارتباط دهنده.

تماس با ما