سطح جدید کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار; 600 قو را در دو روز بکشید

[ad_1]

کمپین تعطیلی بازار پرندگان وحشی فریدونکنار راه اندازی شده و تاکنون 12700 امضا جمع آوری شده و با رسیدن به 30000 امضا، دبیرخانه ای برای پیگیری موضوع تشکیل می شود.

به گزارش ایرنا، بازار فریدونکنار در استان مازندران ترکیبی سیاه از خرید و فروش پرندگان مهاجری است که به امید گذراندن روزهای سرد زمستانی به تالاب های ایران به ویژه فریدونکنار پناه می برند، غافل از اینکه بسیاری از آنها به دلیل وجود هزاران نفر آخرین پرواز آنهاست. از حیاط ها هوا و هر گونه دام در تالاب های فریدونکنار، سرخرود و ازباران منتظرند تا در آخرین پروازشان آنها را ببلعند و سپس از بستر خونین بازار پرندگان فریدونکنار بیرون بیایند.

آمار دقیقی از تعداد پرندگانی که در تالاب های ایران به زمستان می آیند در دسترس نیست، اما تخمین زده می شود که چهار میلیون پرنده در ایران زمستان گذرانی کنند و به نظر می رسد یک سوم تا نیمی از آنها فقط در تالاب های فریدونکنار در استان مازندران زندگی می کنند. کشور و بقیه در سراسر کشور پراکنده اند، بسیاری از آنها به طرق مختلف قتل عام می شوند.

گونه های مختلف پرندگان آبزی، آبزی، سمور، حلزون، حواصیل، باکلان، اردک، غاز، قو، پرندگان شکاری مانند گوشوک، عقاب، جغد و جغد خانه خود را در این منطقه می سازند، اما خانه های ابدی بسیاری از آنها تبدیل به خانه می شوند. بسترهای بازار پرندگان وحشی در فریدونکنار.

سال هاست که دوستداران محیط زیست و حیات وحش مخالفت خود را با فعالیت بازار فروش پرندگان وحشی در فریدونکنار اعلام کرده اند، اما راه به جایی نبرده اند زیرا به نظر می رسد این بازار هر سال گرمتر از سال قبل است و همین امر باعث مرگ پرندگان می شود. استان های دیگر مانند گیلان نیز وارد این بازار شده اند. در واقع قیمت نجومی پرندگان در این بازار به اندازه ای است که هرکسی را به شکار آنها ترغیب کند.

مثلاً یک غاز وحشی 350 هزار تومان، یک اردک بین 200 تا 250 تومان و یک اردک کوچک به نام خوتکا به وزن 70 هزار تومان خرید و فروش می شود. در حالی که پرندگان با این قیمت ها خرید و فروش می شوند، عاملان این بازار به نام بازار فقیرانه این سیاهچاله را حفظ کرده اند، مطمئنا با این قیمت های بسیار بالا، مشتریان این بازار فقط افراد ثروتمند هستند زیرا هیچ فقیری برای 200 گرم وجود ندارد. گوشت نه گوشت خالص 70000 تومن نمیشه.

جدا از اینکه قیمت پرندگان در این بازار بسیار بالاست، در کنار قیمت خرید یا اجاره دام، پنج مزرعه خاص شامل فریدونکنار، ازباران و سه مزرعه مرکزی، شرقی و غربی سرخرود در این منطقه وجود دارد. بزرگترین آنها سد ازباران هستند، در این پنج سد 250 امتیاز سد وجود دارد که معمولاً به دو نفر تعلق می گیرد که یا آنها را دارند یا اجاره می دهند و اگر بین 20 تا 30 میلیون تومان اجاره کنند (قیمت قدیم) می خواهند. سد برای نیمه دوم سال است که قطعاً الان سه یا چهار برابر شده است زیرا قیمت پرندگان هم خیلی بالا رفته است. پس چگونه می توان این قیمت ها را به فقرا مرتبط کرد؟

مدتی است که تعدادی از دوستداران حیات وحش خواستار تعطیلی بازار پرندگان وحشی فریدونکنار شده اند عبدالرضا باقری، فعال محیط زیست و از اعضای این کمپین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیایید تعداد امضاها را به 30 هزار برسانیم، وقتی امضاها به 30 هزار رسید. دبیرخانه ای برای رسیدگی تشکیل خواهد شد تا پیگیری شود که امیدوارم هر چه زودتر به این تعداد برسد.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع از طریق این ستاد نامه ای به رئیس قوه قضائیه و همچنین کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ارسال کرده ایم که امیدواریم مثمر ثمر واقع شود.

باقری گفت: بازار پرندگان وحشی فریدونکنار چند سال پیش تعطیل شد اما دوباره فعال شد. حتی در داخل شهر نیز بیلبوردهای تبلیغاتی فعالیت این بازار نصب شده است و پرندگانی که شکار می شوند بر روی بستر این بازار قرار می گیرند. در خطر انقراض این گونه ها نیز یک قانون بین المللی نقض می شود و بازار پرندگان وحشی فعال است و حتی در مرکز شهر نیز تبلیغ می کنند.

وی تصریح کرد: در این بازار علاوه بر پرندگان شکار شده در فریدونکنار، پرندگان شکار شده استان گیلان را آورده و به فروش می رسانند، البته کاملا مشخص است که پرندگان از کجا می آیند، به عنوان مثال در گیلان پرندگان با آن صید می شوند. تورهای هوایی و سپس بالها را می شکند که مبادا پرواز کنند، اما در مازندران بال پرندگان شکار شده را می بندند تا پرندگانی که بالهایشان شکسته است، یعنی در گیلان و مقیدان در مازندران صید شوند.

وی تصریح کرد: گردش مالی این بازار بسیار بالاست، سال گذشته این گردش مالی حدود 300 میلیارد تومان بود، اگر قیمت دو تا پنج مارمولک 350 هزار تومان باشد، مطمئنا خیلی ها نمی توانند شکار این پرنده را نادیده بگیرند.

باقری تاکید کرد: فرهنگ سازی برای عدم مصرف گوشت این پرندگان می تواند نقش مهمی در کاهش شکار آنها داشته باشد، به عنوان مثال در بازار پرندگان یک غاز 700 هزار تومان و یک غاز از همین گونه 200 هزار تومان به فروش می رسد. رفع شد چون تفاوت این دو غاز در وحشی بودن و پرورشی بودن آنهاست چون می گویند گوشت پرندگان وحشی خوشمزه تر است بنابراین گرانتر فروخته می شود که این به دلیل ترویج فرهنگ بدی است که متأسفانه آن را گرفتند.

وی ادامه داد: در آن سال حدود 800 قو به یکباره به فریدونکنار آمدند که پس از دو روز به 200 قو رسید که 30 قو فقط از یک خانه یا یک احمق قوی بین 25 تا 30 میلیون تومان خرید و فروش می کردند. بله، قبل از سرخرود حدود 450-500 نفر لال قوی را حساب کردم و چند روز بعد حتی یک قو هم در آن مرداب نبود، همه را برده بودند.

این فعال محیط زیست گفت: از چند سال پیش تصمیم گرفتیم با دامداران دام جمع آوری کنیم. در آن زمان مسئله معیشت مردم مطرح شد و این سوال عقیم ماند، اما با قیمت های اعلام شده برای پرندگان مهاجر، این را می دانیم: “مشکل معیشت است. ، شکار و فروش نیز کاهش می یابد زیرا دیگر سودی ندارد.

وی تاکید کرد: بهتر است روی خریدار کار شود زیرا اگر تقاضا نباشد عرضه کاهش می یابد. متأسفانه، بسیاری از رستوران ها به دلیل داشتن مشتریان خاص، خواهان پرندگان مهاجر هستند، اما اگر فرهنگ سازی روی آن ها ایجاد شود، قطعاً شاهد «کاهش تقاضا در درازمدت» خواهیم بود و سپس ما آن را کاهش خواهیم داد. شکار پرندگان مهاجر

باقری گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در بین حامیان پرندگان وجود دارد این است که برخی از آنها نذر می کنند و سپس پرندگان را می خرند و رها می کنند در حالی که این امر بازار خود را ایجاد می کند زیرا برخی از شما وسوسه می شوید که پرندگان را زنده بکشید این افراد را نیز به آنها می فروشید. پرنده ها را چند کیلومتر دورتر رها کن بدون اینکه بدانی پرواز کرده اند و دارند برمی گردند و این روند تکرار می شود، این نیاز به فرهنگ سازی دارد که پولی را که برای آن خرج می کنند فرهنگ سازی کنیم.

[ad_2]

Shirley Bond

خواننده Wannabe. ماون غذا. طرفدار فرهنگ پاپ علاقه مندان به تلویزیون درونگرا. تنظیم کننده. پیشگام موسیقی. متفکر معتبر.

تماس با ما