قرص فلوکستین (پروزاک) چه کاربردی دارد- عوارض قرص فلوکستین (پروزاک) چیست

فلوکستین داروی نام آشنا، کم عارضه و پرطرفدار در داروهای ضدافسردگی می باشد که در موارد متنوعی مانند پرخوری عصبی،افسردگی و وسواس اجباری تجویز می شود. همچنین داروهایی مانند پروپرانولول (اگر به دلیلی منع مصرف در این بیمار نداشته باشند) میتوانند این بیقراری دارویی را کم کنند. این موضوعی دور از ذهن و عجیب به نظر نمیرسد؛ چون ممکن است مصرف دارو باعث بهبود حال بیمار و احساس سلامتی شده و تمایل او را به مصرف غذا افزایش دهد. البته شما نباید ایشان را به عنوان بیمار نزد متخصص ببرید، بلکه موضوع مراجعه باید دریافت مشورت باشد. البته ریتالین هم توسط برخی از افراد مورد سوء مصرف واقع میشود و بدون تجویز پزشک نباید مصرف شود. کپسول خوراکی فلوکستین برای درمان کوتاهمدت و بلندمدت بولیمیا نِرووزا، افسردگی ماژور و اختلال وسواس فکری-عملی تجویز میشود و برای درمان کوتاهمدت حملات پانیک نیز کاربرد دارد. در صورت نیاز و پس از مشاوره با روانپزشک، او میتواند مقدار مجاز این دارو را برای بیماران تجویز و بر مصرف دارو توسط بیماران به صورت دورهای نظارت کند. با این حال، در مواردی حملات تشنج بالینی (که دیده میشود) یا تحت بالینی (که در نوار مغز مشهود است) با یک دارو کنترل نخواهد شد و نیاز به داروهای ضدتشنج دیگری هم وجود دارد.

قرص فلوکستین ۱۰برای چیه

قرص فلوکستین (Fluoxetine) یا پروزاک قرص معروفی است که برای درمان افسردگی استفاده میشود. در این گروه از افراد، تجویز فلوکستین به معنای یک درمان بدون تایید (off-label) است، بدان معنی که استفاده از آن برای درمان چاقی مجاز نیست. فلوکستین علاوه بر موارد فوق، گاهی برای درمان اعتیاد به الکل ، اختلال نقص توجه ، اختلال شخصیت مرزی ، اختلال خواب، اختلالات روانپزشکی دیگر، اختلال استرس پس از سانحه ، سندرم تورت ، چاقی، مشکلات جنسی ، و فوبیا (ترس) استفاده می شود. دکتر رنجبر میگوید: معمولا برای اکثر داروهایی که در درمان بیماریها مورد استفاده قرار میگیرند علائمی به عنوان عوارض جانبی مصرف دارو ذکر میشود. توضیحی که در اینجا داده میشود با فرض درست بودن تشخیص اختلال افسردگی است و بدیهی است که پیشنهادات ما برای اجرا باید از طرف پزشک معالج شما تأیید شود. فلوکستین در سال ۱۹۸۶ در آلای لیلی اند کامپنی ساخته شد و اداره مواد غذائی و داروئی ایالات متحده آمریکا در ۱۹۸۷ سودمندی آن را برای درمان افسردگی تأیید کرد. باعث شد هر شب راحت خوابم ببرد. این احتمال وجود دارد که مصرف یک داروی ضد افسردگی SSRI در اواخر بارداری باعث عوارض پزشکی جدی در نوزاد شود.

با این حال در کودکان یا بزرگسالان مبتلا به این اختلال قابل تجویز است و نه تنها خطر سوء مصرف دارو مطرح نیست، احتمال کلی سوء مصرف سایر مواد را نیز کم میکند. نکته چهارم: این که افراد خانواده یا دوستان با گفتن جملاتی از سر خیرخواهی، از فرد افسرده بخواهند که «خودت سعی کن تا داروهایت را کم کنی»، درحقیقت بار بیماری را بیش از پیش بر گردن فرد مبتلا میگذارند و چه بسا با این روش باعث شوند که او احساس کند نزدیکانش او را درک نمیکنند و همین به طولانی شدن یا تشدید افسردگی منجر شود. نکته ای که درمورد این دسته از داروها وجود دارد عدم درک کامل از نحوه عملکرد آن ها است. شرایط ناگواری که شرح میدهید قابل درک است و روشن است که دوران دشواری را سپری میکنید. مصرف داروهای ضد افسردگی SSRI در دوران بارداری ممکن است باعث مشکلات جدی ریه یا سایر عوارض در جنین شود. به این دلیل، برای افرادی که مشکل در شروع خواب دارند ممکن است مناسب باشد. برای مطالعه بیشتر در مورد الکتروشوک، مطلبی با عنوان «به بیماران روانی برچسب نزنید» را در اینجا ببینید. مصرف این داروها در زمانهای خیلی نزدیک به هم میتواند عوارض جانبی جدی و خطرناکی به همراه داشته باشد.

ممکن است دوز تجویز شده هالوپریدول بیشتر از آن بوده که آرتان بتواند از عوارض آن جلوگیری کند و البته به هرحال برخی از افراد برای ابتلا به عوارض داروها حساسترند. پاسخ سایت روانپزشکان: افزایش ترشح بزاق و کندی حرکات احتمالاً عارضه مصرف هالوپریدول در ایشان است. زیرا داروی فلوکستین سبب افزایش فشار چشم می شود. در پژوهشی صورت گرفته مشخص شد که فلوکستین در مدیریت آکنه صورت مؤثر است زیرا اضطراب و افسردگی را بدون برجای گذاشتن عوارض جانبی کاهش می دهد که این خود موجب کاهش جوش های پوستی بر روی صورت می شود. در مورد داروهایی هم که مصرف کردهاید، هرچند جزو داروهای ضدافسردگیِ مؤثرند، پیش از آن که در مورد اثربخش بودن یا نبودن آنها در مورد خودتان قضاوت شود باید از این موضوع که با مقدار کافی و در مدت کافی مصرف شده باشند مطمئن شد. دارو را همیشه همراه خودتان داشته باشید. با ما همراه باشید. ما 19 کارآزمایی تصادفیسازی و کنترلشده (مطالعات بالینی که در آن افراد بهصورت تصادفی در یکی از دو یا چند گروه درمان قرار داده میشوند) را یافتیم که عمدتا زنان دریافتکننده دوزهای مختلف فلوکستین را مورد ارزیابی قرار دادند.

اخیراً به مرکزی رفتیم که به ما پیشنهاد نوروفیدبک دادند. از طرفی، در صورتی که علایم وسواس پیش از این وجود نداشته و اخیراً در حال مصرف داروها بروز کرده است، این احتمال را که عارضه مصرف ریسپریدون یا ابیلیزول (آریپیپرازول) باشد را باید در نظر داشت. در سال ۲۰۰۷، سازمان جهانی دارو همه داروهای ضد افسردگی را ملزم به دارا بودن هشدار نمود که محتوای آن می گوید که مصرف داروهای ضدافسردگی ، احتمال خودکشی را در افراد زیر ۲۵ سال افزایش می دهند. این عارضه جزو عوارض به اصطلاح آنتیکولینرژیک داروهاست و هرچند ریسپریدون و کوئتیاپین (ترانکوپین، سروکوئل، کوئنتیاکس) از این نظر کم عارضهاند احتمال بروز آن وجود دارد. این که برای تصمیمگیری در چنین موردی حتماً باید پزشک معالج نظر دهد امری بدیهی است. بهترین راه در آغاز، بررسی کارشناسانه موضوع است و در واقع، مراجعه به روانپزشک برای بررسی وضعیت رفتاری، شخصیتی و مسایلی که میان شما وجود دارد، از جمله تفاوتهای فرهنگی، گام اول محسوب میشود.

البته این عارضهای دایمی نیست و با قطع دارو برطرف میشود. ابتدا موضوع برطرف کردن ناامیدی شما اولویت دارد و نیازمند رسیدگی است. نکته سوم: در این موارد، سعی کردن برای مصرف داروی کمتر یا دوز کمتر آن، راه حلی خارج از منطق است. داروی ذکر شده با مختل کردن بازجذب سروتونین در مغز باعث افزایش سروتونین شده و باعث به تاخیر انداختن انزال می گردد. یکی از عوارض جانبی فلوکستین خواب آلودگی و کاهش قدرت تمرکز است .مصرف الکل نیز می تواند باعث خواب آلودگی و کاهش قدرت تمرکز شود که تداخل عوارض این دو می تواند خطرناک باشد مخصوصا اگر شب و قبل از خواب مصرف شود.علاوه براین مصرف الکل می تواند باعث افزایش علائم افسردگی شده و تاثیرات داروی فلوکستین را کاهش دهد . تفاوت هایی در عوارض جانبی آنها وجود دارد. از این مطالعه نتیجه گرفته شد که “هیچ تغییر معنیداری” در گیرنده های 5-هیدروکسی تریپتامین پلاکت در خون نوزادان وجود ندارد.

Mckenzie Elliott

عاشق عمومی قهوه. مزاحم خشمگینانه فروتن. Wannabe tv متعصب. حرفه ای موسیقی آزاد. بت نوجوان آینده.

تماس با ما