ماجرای «بانوی افغانستانی» سناریو است؟!

[ad_1]

آرمان ملی: کمتر از دو ماه از مرگ مهرداد سپهری، جوانی که به دلیل استفاده پلیس از اسپری فلفل جان خود را از دست داده بود، نگذشته که بار دیگر انتشار ویدئویی از خشونت یک مامور پلیس در اردوگاه عسکرآباد (محل نگهداری اتباع غیرمجاز) با واکنش مردم همراه شد.

عصر چهارشنبه (10 دی‌ماه) یک مامور نیروی انتظامی به یک زن افغان سیلی م،. گزارش برخی از کاربران، این زن برای پیگیری کارهای فرزندش به اردوگاه عسکرآباد در تهران مراجعه کرده بود. اما این اتفاق بازتاب‌های فراوانی داشت؛ از فرمانده نیروی انتظامی شرق تهران که معتقد است شاید این حادثه سناریوسازی باشد تا واکنش وزارت خارجه که ماموریت این موضوع را از طریق مقامات ایرانی دنبال کنند.

سفارت افغانستان در ایران نیز با انتشار بیانیه‌های این اقدام را © نادرست و توهین‌آمیز »خوانده و گفته است که مصرف ایرانیان به بررسی جدی و قانونی و قانونی داده شده است.

پلیس تهران نیز اعلام کرده است که نمی‌دهد حقی از کسی که ضایع می‌شود و به محض تکمیل تحقیقات، جئیات این اتفاق اطلاع رسانی می‌شود. در این بین مدیریت مدیریت شرق استان تهران در رابطه با این اتفاق گفته شده است “موضوع اردوگاه عسگرآباد شهرستان پیشوا توسط بازرسی ناجا در حال بررسی و در این خصوص بزرگنمایی شده است.”

سردار کیومرث عزیزی از فرضیه سناریوسازی یا سناریو از پیش تعیین شده در این اتفاق خبر داد و افزود: «آدرس از طرف فرد منتسب به این بانوی اتباع، غیرواقعی و جعلی بوده و با وجود تلاش ماموران هیچگونه آدرسی از او پیدا نشده است. » او در عین حال اعلام کرد “پلیس تخصصی فتا و امنیت عمومی اولیه را برای شناسایی منتشرکننده ویدئو با هدف پیدا کردن این زن انجام داد که سرنخ هایی نیز از این موضوع به دست آمده است.”

سردار عزیزی در عین حال گفت: «احتمال دارد که این موضوع یک سناریوی از پیشتعیین شده باشد.» سرنگ عزیزی بیشتر توضیح در این باره نداد و نگفت از این مامور نیز تحقیق انجام شده است یا نه.

عسکر آباد، پايان دنيا…

اردوگاه مراقبتآبادي ورامين عسكردوگاه عسكر، محلي براي نگهداري شهروندان افغان است كه قرار است از ايران به افغانستان باگگردانده شوند. این اردوگاه از سال 1377 به عنوان اردوگاه مراقبتی اتباع و مهاجران خارج از کشور در حوزه تهران تعیین شده است. اين اردوگاه مسئوليت پذيرش و اعزام اتباع غيرمجاز داراي حكم قضايي يا جمعآوري طرحهاي انتظامي در استان تهران و 11 استان ديگر كشور را به عنوان معين مديريت دارد.

اما اين مركك اقامتي اتباع همواره با حواشي بسياري همراه بوده و به خبرنگاران اجازه بازديد نمي دهند. مراجعه کنندگان به این اردوگاه خانواده ها هستند که بستگانشان باز شده و قرار است به افغانستان باگگردانده شوند. سال گذشته بود که یکی از روزنامه‌ها در گزارشی تیتر زد: «اینجا عسگربادر پايان دنياست »و در اين مورد به برخورد نامناسب از ماموران با مراجعه به مراجع اشاره داشت.

«علي وراميني» در اين گگارش ميداني، محوطه بيرون ارودگاه و وضعيت نامناسب آنجا را به تصوير ككيده; البته در نهايت به خبرنگار اعتماد اجازه بازديد از داخل اردوگاه را نداد در بخشي از اين گزارش آمده است: «وضعيتي كه كرامت اين افراد بيشتر حفظ شود، مي توانم به مأموران آنجا آموزش بدهم كه خدا آسيبپذيرترين و بيپناهترينهاي ساكن اين كشور هستند، ميتوان با سعيد بيشتر انساني با آنها برخورد كرد.»

زحمات ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد

اما يكي از نكات تلخ و تاسفبار در اين ويدئو كه به دليل بيتوجهي يك مامور صورت گرفته، تحتالشعاع قرار دادن سالها و حتي قرنها ميزباني ايرانيان از مهاجران قانوني و غيرقانوني افغانستان است. در شرایطی که سالانه حداقل 800 هزار نفر اتباع بی از مرزهای شرقي وارد ميشوند، در ايران ازدواج ميکنند و صاحب کار و زندگي ميشوند، اينگونه برخوردها با چالشبرانگيز شود.

به اعتقاد مسلم اين ظلم به مردم ايران است كه بعد از 45 سال پذيرايي از پناهندگان افغانستان، اعداد بخواهند با اينگونه تصور سالها زحمت مردم ايران را تحتالشاع قرار دهند. در این بین برخی از ارزیابی‌ها اینگونه اتفاقات به دلیل عدمآموزش مامی در انتظام در محلهای حساس و پرحاشیهای مانند اردوگاه عسکرآباد رخ میدهد. اتفاقي كه با ناآگاهي يك مامور نيروي انتظامي باعث جريحهدار شدن افكار عمومي شود مي شود. اينكه آنها به عنوان نماد امنيت و آرامش هستند، اي اين صحنه ها حضوري نه بيشتر حساب مي كنند و به ماجراي دامن مي زنند، باعث ايجاد صدمات مي شود. به‌شكلي كه اين دو ويدئو بيشتر در رسانه‌هاي جهان بازتاب داشته‌اند.

در اين رابطه يك جامعه شناس ميگويد: در بسياري از مواقع مك كلي كه ضابطان قوه قضابيه (ماموران پليس) دارند، اين است كه آنها آموزشهاي لازم را نميبينند. سياوش مهدوي معتقد است «متاسفانه سالهاست كه تبعات منفي اين گونه دستگاهي دستگاه قضائي و نيروي انتظامي را درگير كرده و بهدليل ازدياد پروندهها، جدي نگرفتن اين موضوع يا نداشتن امكانات لازم براي آموزش پليس قضائي، ضابطان قوه قضائيه و پليس قضائي مسكوت ماند.

همین امر باعث شد تا شاهد اینگونه برخوردها باشیم. البته او به حادثه مرگ جوان مشهدي نيز اشاره اي مي كند و در ادامه خاطر نشان مي كند: «دود اين مسائل و ناآگاهي ها به چشم تشكيلات متبوع ميرود و تبعات بسياري از منفي حتي در رسانه هاي خارجي براي اين دستگاه ها دارد».

[ad_2]

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما