کمردرد که نشانه بیماری جدی تری است

[ad_1]

کمردرد یکی از شایع ترین دردهای جامعه مدرن است. کمردرد اغلب به دلیل کشیده شدن یا ضعیف شدن عضله ایجاد می شود و معمولاً با چند تمرین کششی ساده و استراحت از بین می رود.

با این حال، به گفته DailyHealthpost، گاهی اوقات کمردرد می‌تواند نشانه‌ای جدی از یک بیماری نادر و جدی‌تر باشد و اگر آن را مشاهده کردید، باید خیلی زود به متخصص مراجعه کنید.

در این گزارش سعی شده است با نشان دادن تفاوت علائم کمردرد معمولی و کمردردی که به دلایلی غیر از آسیب عضلانی ایجاد می شود، علائم کمردرد توضیح داده شود تا در صورت بروز سریعا به پزشک مراجعه کنید.

علل شایع کمردرد

برای کمردرد دو نوع درد حاد و مزمن وجود دارد. کمردرد حاد اغلب به دلیل آسیب دیدگی یا کشیده شدن عضله ایجاد می شود. با این حال، کمردرد مزمن که بیش از 3 تا 6 ماه طول بکشد بسیار کمتر است. کمردرد دلایل زیادی دارد، از جمله کشیدگی عضلات یا رباط ها، بیرون زدگی یا پارگی دیسک، آرتریت و بی نظمی های اسکلتی.

کشیدگی ماهیچه یا رباط: بلند کردن مکرر اجسام سنگین یا حرکت ناگهانی می تواند باعث کشیدگی عضلات پشت و رباط های ستون فقرات شود. اگر عضلات شما ضعیف هستند، کشش منظم می تواند باعث اسپاسم عضلانی دردناک شود.

بیرون زدگی یا پارگی دیسک: دیسک های بین مهره ای مانند بالشتک بین مهره های ستون فقرات عمل می کنند. قسمت های داخلی این دیسک ها نرم هستند و ممکن است در اثر جراحات بیرون زده یا پاره شوند. این وضعیت به نوبه خود می تواند به عصب نخاعی فشار وارد کند. حتی ممکن است این وضعیت بدون کمردرد ایجاد شود که برای تشخیص آن نیاز به تصویربرداری با اشعه ایکس است.

– آرتروز: استئوآرتریت می تواند هر استخوانی در بدن، حتی لگن را درگیر کند و باعث کمردرد شود.

– ناهنجاری های اسکلتی: انحنای یک طرفه ستون فقرات (اسکولیوز)، وضعیتی که باعث انحنای ستون فقرات می شود و یکی از علل احتمالی کمردرد مزمن است. انحنای یک طرفه ستون فقرات را می توان با بستن کمربند طبی درمان کرد و گاهی اوقات نیاز به جراحی اصلاحی دارد.

علائم کمردرد که ناشی از آسیب عضلانی نیست

علائم این نوع کمردرد فقط یک عارضه عضلانی نیست و باید جدی گرفته شود. اگر هر یک از علائم شرح داده شده در زیر را تجربه کردید، با یک متخصص تماس بگیرید.

از دست دادن کنترل روده و مثانه

مثانه در قسمت پایین شکم قرار دارد و بنابراین می تواند تحت تاثیر بیماری های عصبی مانند سندرم دم اسبی قرار گیرد. سندرم دم اسب یک اورژانس پزشکی است که اغلب نیاز به مداخله پزشکی فوری در 24 ساعت اول علائم دارد. خوشبختانه این وضعیت نادر است و از هر 3300 نفر تنها یک نفر را مبتلا می کند. سندرم دم اسب یک بیماری نادر اما جدی است که فشار بالا و تورم اعصاب انتهای نخاع را نشان می دهد. “دم اسبی” (دم اسبی) ریشه اعصاب کمری زیر نخاع است.

اگر ریشه های عصبی در ناحیه دم اسبی در اثر التهاب یا فشار در ناحیه کمر آسیب ببینند، فرد کنترل روده و مثانه را از دست می دهد.

برخی از شایع ترین علل سندرم دم اسب عبارتند از:

  • فتق دیسک در ناحیه کمر، که به اعصاب فشار وارد می کند (شایع ترین علت آسیب به ریشه های عصبی در ناحیه دم اسبی).
  • آسیب نخاعی یا تومور
  • عفونت نخاع، التهاب، خونریزی یا شکستگی
  • عوارض صدمات عمده ستون فقرات مانند تصادفات رانندگی، سقوط، یا سایر آسیب های جراحی مانند جراحات چاقو
  • نقایص مادرزادی مانند اتصالات غیر طبیعی بین رگ های خونی

در صورت عدم درمان، بیمار ممکن است دچار فلج، از دست دادن کامل کنترل مثانه و روده، مشکل در راه رفتن و سایر مشکلات عصبی و فیزیکی شود.

درد پایین کمر

کمردردی که در شب اتفاق می‌افتد اغلب به دلیل قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب هنگام خواب یا کشیدگی عضلات در طول روز است. با این حال، اگر کمردرد شما بلافاصله پس از رفتن به رختخواب شروع می شود و با تغییر وضعیت بدن بهبود نمی یابد، ممکن است به دلیل یک مشکل ستون فقرات باشد که می تواند به دلیل تومور یا عفونت در ستون فقرات شما باشد.

وجود تومور در ستون فقرات می تواند باعث ایجاد کمردرد شود که با تغییر وضعیت و تحرک به طور پیوسته افزایش می یابد و اغلب کاهش نمی یابد. زخم های سرطانی اغلب با دردی همراه است که با تلاش، خستگی مفرط و سایر علائم بدتر می شود.

گرفتگی عضلات در صبح

بیدار شدن در صبح با افزایش سن با مشکلاتی همراه است. در حالی که پس از بیدار شدن از خواب نیازی به نگرانی در مورد کمردرد و ناراحتی نخواهید بود، اما دردی که بیش از 30 دقیقه پس از بیدار شدن از خواب طول می کشد باعث نگرانی است. به خصوص دردی که هنگام حرکت بدتر می شود.

علت احتمالی این درد اسپوندیلیت آنکیلوزان یا آرتریت روماتوئید است.

اسپوندیلیت آنکیلوزان یک بیماری پیشرونده، مزمن و خود ایمنی مفاصل است که اغلب ستون فقرات و استخوان های لگن را درگیر می کند. ممکن است بیمار به دلیل التهاب و سفتی ستون فقرات، «منحنی رو به جلو» داشته باشد.

همچنین خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد، بنابراین واقعاً نباید نادیده گرفته شود.

کاهش قد

عود مکرر کمردرد در افرادی که دچار سانحه رانندگی شده اند یا پوکی استخوان دارند می تواند نشانه شکستگی ستون فقرات باشد.

در صورت عدم درمان، این عارضه بیشتر باعث خم شدن فرد و حتی مشکلات تنفسی و گوارشی می شود. بنابراین مهم است که برای درمان مناسب این بیماری با پزشک مشورت کنید. کمربند طبی، داروهای ضد درد، فیزیوتراپی و در برخی موارد جراحی همگی می توانند برای درمان این بیماری استفاده شوند.

منبع: ایرنا

[ad_2]

Makayla Massey

کاشف برنده جایزه کل معتاد زامبی. متعصب فرهنگ پاپ بی عذرخواهی. تواهولیک.

تماس با ما