آیا «پوتین» به دام «غرب» افتاد؟

[ad_1]

فرارو- محمد مهدی حاتمی؛ تحولات جنگ میان روسیه و کشور به ککل لحظه‌ای رخ می‌دهند و در می‌دهند، تحلیل‌ها می‌توانند از واقعیت‌ها عقب بمانند. با این همه، در زیر رویه حوادث ممکن است بتواند از تحولات درازدامن هم پیدا کند، تحولاتی که ممکن است در ماه ها، سالها و دهه های آینده، چهره جهان را تغییر دهد.

یکی از این تحولات در باب بحران بحران، که با پرسشی هم در آمیخته است، می تواند این باشد: آیا روسیه پس از جنگ داخلی، قویتر از روسیه امروز خواهد بود یا ضعیف تر؟ در این نوشتار، می‌کوشیم به این پرسش پاسخ بدهیم.

لقمه‌ای که در گلوی روسیه گیر کرد

, امنیت سازمان ملل متحد موفق شد ماجرای جنگ ملی را به مجمع عمومی بکشاند و یک قطعنامه توام با محکومیت برای روسها صادر در تازه ترین تحول (تا لحظه تنظیم این متن). این قطعنامه، بر خلاف تصمیم گیریهایی که در شورای امنیت سازمان ملل متحد می شود، در عمل به جایی که ختم نمی شود، اما فقط 141 کشور، روسها را برای این جنگ محکوم کرده اند، یعنی جنگ با مردم از نظر جهانیان به شدت ناموجه جلوه. می کند.

البته روی دیگر سکه هم قابل اعتنا است: چین و هند (با مجموع جمعیت تقریباً 3 میلیارد نفر) به همراه 32 کشور دیگر (از جمله ایران، پاکستان، عراق، کوبا و آفریقای جنوبی) در رای گیری شرکت نکردند و در واقع، تلویح رای ممتنع دادند. تنها 5 ککور، یعنی خود روسیه، بلاروس، سوریه، کره شمالی و آریتره به این قطعنامه رای منفی نمی زد.

در جبهه نبرد روسها در عمل زمین گیر شده اند: گزارش شده بود که کاروان 64 کیلومتری تانکها و نفربرهای روسیه در مسیر “کیف” پایتخت کشور، در ترافیکی که خودش ایجاد کرده است افتاده و ساعتی حدود یک کیلومتر به پیش میرود. احتمال تمام سوختن نفربرها و تانک ها هم هست.

گگارشهای متعدد دیگر هم هستند که نشان میدهند سربازان روس با تمام سوختن، تانکها را در میان جنگلها و جادههای این کشور رها کرده اند. از آن سو، هزاران روسیه تا اینجا حدود 6 ککته داده است، عددی که وزارت دفاع روسیه تنها یک دهم آن را قبول کرده است.

جنگ روسیه در دو جبهه: تانک و اقتصاد

اما هرچه باشد، ساکن، آنچنان که روسیه میخواست، رعدآسا و تازه ای از آب درنیامد و تازه آینده برای روسها سیاهتر هم هست: اروپایی تصمیم گرفته اند 70 جت جنگنده به سرزمینی که قرار است در فرودگاهی در شرق لهستان نشست و برخاست کنند. . به این ترتیب، روسها اگر کل منطقه (با مساحت حدودا 600 هزار کیلومتر مربع) را اشغال کنند، روز و شب باید با عملیات پارتیزانی منطقه محلی درگیر باشند. این در حالی است که تخمین زده می شود هر روز جنگ در مرز، حدود 20 میلیارد دلار برای روسیه آب می خورد برای روسیه آب می خورد.

همزمان، تحریم های اقتصادی آمریکا و متحدانش اقتصاد روسیه، صفت «بی تحریم ترین تحریم های جهانی» را حالا به جای اقتصاد ایران به اقتصاد روسیه نسبت داده است. اقتصاد 1.4 تریلیون دلاری روسیه، حالا به اندازه ای تحت فشار قرار می گیرد که وزیر امور مالی فرانسه، از لفظ “جنگ تمام عیار مالی و اقتصادی” علیه اقتصاد روسیه صحبت کرده و بریتانیا هم میگوید باید به تمام بانک های روسیه دسترسی داشته باشد (به جای تنها بخشی از آنها. ) به شبکه بین المللی «سوئیفت» قطع.

این در حالی است که بر اساس داده های موسسه داده پردازی “استاتیستا” (Statista) در آلمان، حدود 45 تا 50 درصد از ذخایر ارزی روسیه (که حدود 630 میلیارد دلار تخمین زده می شود) در بانک های قرار دارد که اساسا میخواهند روسیه را تحریم کند. کنند.

، شاید در نهایت یک سال دوام به این ترتیب، روسیه خود را به حدود 300 میلیارد دلار ذخایر ارزی دسترسی دارد و اگر تحریم غربی علیه اقتصاد روسیه را تنگتر کنند (کاری که احتمالا خواهند کرد) بیاورند.

آیا این نقشه «غربی ها» بود؟

در این میان، خیلی‌ها می‌گویند این روسیه نبود که با حمله به غربی‌ها را زدند، بلکه آنها عمدا «پوتین» را به دام انداختند. حالا که درخواست عضویت در “اتحادیه اروپا” یک شبه بررسی شده و فنلاند هم زیر سایه روسیه اعلام کرده که ممکن است به “ناتو” بپیوندد، می پرسد آیا نهادهای اطلاعاتی آمریکا، می توانم، فرانسه و آلمان واقعا نمی توانند حدس بزنند استقرار حدود. هزار سرباز روس در مرزهای مرزی به ک تهاجم همه جانبه ختم می‌شود؟! خیلی ها معتقدند که میدانستند و دارند «پوتین» با چنین اشتباهی را به دام بیندازد.

، با تانکها و نفربرهایی که بنزین تمام می کنند و رادارهایی که نمی توانند پهپادهای “بایراکتار” را بسازند ترکیه را ردیابی کنند عظمت ارتش روسیه (به عنوان دومین یا سومین ارتش بزرگ جهان) همین حالا هم در چشم چشمان نظامی فروریخته است.

از طرفی، صدای «الیگارش ها» (بخوانید رفقای فصد «پوتین») هم در آمده و هند نفری از آنها گفته اند «پوتین» باید از قدرت کنار برود. تا همین حالا هم صدای ترک خوردن اقتصاد روسیه درصد به شدت بلند شده ( “روبل دست کم 30 افت ارزش داشته) و در روزهای آینده ممکن است نفت و گاز روسیه هم تحریم شود.

از آن سو دست کم رهبر دو غربی، «پوتین» را «خطاب کرده قیکتاتور» خطاب کرده اند: «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و «بوریس جانسون»، نخست وزیر بریتانیا. آنها پیش از این هرگز چنین کاری نکرده بودند و حالا که این لفظ را به کار برده اند، یا باید بروند یا «پوتین» تا دوباره به دیداری میان رهبری از روسیه با رهبری از این دو کشور فکر کنند.

چه خواهد شد؟

تحولات را مککل با تحلیل پیش بینی کرد و ممکن است هر لحظه سقوط کند. اما ظاهر قضایا نشان می دهد که هم روسها و هم ربیها م ه هم غربیها معتقدند جنگ کشور به درازا خواهد ککید.

غربیها با ارسال مستمر و مداوم سلاح (امری بی سابقه یا کم سابقه در 7 دهه اخیر) به قوانین، عملا میخواهند مردم را به باتلاق روسیه بدل کنند و روسیه هم این را متوجه شده است. با این همه، برای تغییر مسیر دیر است و روسیه هم این را دیر متوجه شد.

حتی اگر دولت کنونی سقوط کند و طرفدار دولتی روسیه در این کشور بر سر کار بیاید، کشور به یک جنگ داخلی کشیده می شود که هر چند برای «ناتو» هم هزینه میتراشد، اما هزینه اصلی اش روی دوش روسیه خواهد بود.

افت حیرت آور اعتبار و احترام به نظام شخصی “پوتین” و نظام حکومتی روسیه را هم به ماجرا باید اضافه کرد: حتی چینی ها هم حاضر به تایید روسیه نشده اند و زمزمه هایی هستند که چین به شدت مخالف تداوم جنگ در کشور و حمله به روسیه به غیرنظامیان هستند. واقع است. ممکن است به یک باتلاق بدل شود.

[ad_2]

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما