مدیران بیکفایت یا مدیران ترسو؟

[ad_1]

داستان حضور تماشاگران در ورزگگاهای ایران مربوط به یکی، دو هفته یا حتی یکی دوماه اخیر هم نیست; این موضوع به شروع لیگ برتر فوتبال ایران برمی‌گردد. از آن زمان تابهحال، یعنی پیش از شروع هفته بیست ویکم لیگ برتر، هنوز ورود تماشاگران به ورزگال مجوز فوتبال نگرفته است. به غیر از سه موردی که از آنها بهعنوان آزمایشی یاد شده است، هرگز به بازیکنان فوتبال اجازه ورود داده نشده است که برای تیم های مورد نظرشان، به ویژه تیم ملی، استقلال و به پرسپولیس ورزشگاه بروند. بهانه، از ابتدا تا کنون یکی بوده است: ویروس بیماری.

موضوعات مربوط به ورزشگاه های فوتبالی صورت گرفته که تمامی فعالیت های فرهنگی، هنری، مذهبی و اجتماعی در این بازه زمانی، با حضور پرشور افراد برگزار شده است. حال، این حضور گا‌ها با ظرفیت صددرصدی و بعضاً با گنجایش کمتر است. امر محقق هرگز بدون حضور آن‌ها نبوده است. این مورد دیگر تکرار می شود که چرا تجمعات در سایر حوزه ها، حتی در محیط های سرپوشیده آزاد است و مجوز می گیرند، ولی ورزشگاه های فوتبال چنین مجوزی ندارند؟ این پرسش بارها مطرح شده است، ولی موفق یا متأسفانه یا متا به پاسخی به آن نداده است.

دراینمیان، اما اتفاق گگرف دیگری رخ می دهد که مدیران فوتبال ایران را از گذگذته «بیکفایت» یا «ترسو» جلوه می دهد. بیکفایتی مربوط به موارد احتمالی آنها در امور روزمره نمی شود و صرفا درباره بحث حضور تماشاگران در ورزگگاهای فوتبال است. ویژهکه مجوزی برای ورود تماشاگران به ورزشگاههای روباز فوتبال صادر نمیشود، فدراسیون بسکتبال به ناگاه با گرفتن مجوز 30 درصد حضور تماشاگران در دیدار تیم ملی با سوریه، همه را غافلگیر کرده است.

«همه» یعنی فدراسیون فوتبال ایران که خواسته یا ناخواسته به خوابی در این زمینه فرورفته اند. حالا مسائل پیچیده شده چگونه به علاقه مندی های افراد بسکتبال اجازه ورود به سالن های سرپوشیده داده می شود، ولی به علاقه مندی ها به فوتبال اجازه ورود به ورزگگاهای «روباز» نمی شود؟ باید روی کلمات «سرپوشیده» و محیط‌های «روباز» قرار گیرد تا به اصل ر.سیسیر تبدیل شود. اهمال فدراسیون فوتبال ایران اتفاقا ارتباطی به فدراسیون جدید ندارد و “بیکفایتی” در این مورد از زمان حضور شهاب‌الدین عزیزی‌خادم شروع شده و همچنان ادامه دارد.

پشت پرده های در کار است؟

محتمل ترین تحلیل بر این باور است که فدراسیون فوتبال ایران به دلیل خطر فیفا مبنی بر الزام زنان به ورزشگاه، می دهد بازی های لیگ برتر بدون تماشاگر باشد. این میگوید می‌شود فیفا را به فیفا ویروس‌ها سرکار گذاشت، ولی نمی‌شود از تصمیم دولت فعلی، مجوز ورود تماشاگران زن به ورزگگاه را ورزگگاه را گرزگگاه را گرفت. این سناریو، اما بهتاگگی از سوی حسن کامرافیفر، دبیرکل فدراسیون فوتبال رد شده است. او که با پادکست فوتبال 360 صحبوت کرده است، گفته است «اصلا و ابدا چنین چیزی نیست و ما از این موضوع دغدغه ای نداریم. برنامه که گفتم تمام تلاش خودمان را انجام دادیم و از سه روز قبل هم نهایتاً گامی به جلو برداریم و مجوز حضور 30 ​​درصدی تماشاگرصدی تماشا را بگیریم. با توجه به اینکه ستاد ملی مبارزه با چند روز قبل در یکی از رشته های مجوز ورزشی حضور تماشاگران را صادر کرد، ما هم همین جلسه را گذاشتیم و گفتیم چرا این مجوز برای فوتبال صادر نمی شود.

ادعای دبیرکل در این زمینه در شرایطی مطرح شده است که «بیکفایتی» رخداده در این داستان بیشتر نمایان می شود; در واقع اگر تا پیشازاین میشد با توجه به تهدیدات بالقوه فیفا، فوتبال ایران را “ترسو” خطاب کرد، صحبت های جدید نشان از اهمال بیشتر و شاید بیکفایتی در این امر دارد. اگر خطر فیفا وجود فیفا فدرا نماینده فدراسیون فوتبال جستجوی برای ورود تماشاگران به ورزگگاه ندارند؟ از آن بدتر، چگونه رشته های مانند بسکتبال که در مقایسه با فوتبال غالبا علاقه مند کمتری دارد، اجازه ورود تماشاگران را می گیرند، ولی فوتبالی ها با وجود محیط امنتر، موفق به اخذ چنین موضوعی نشده اند؟ اگر این موضوع، تشریح ناتوانی مدیران فعلی و مدیران 9 ماه پیش نیست، بیانگر چه چیزی است؟

آیا دربی تماشاگر دارد؟

حالا که از ماهها غفلت، عدهای از فدراسیون فوتبال، از خواب بیدار شده و به این نتیجه رسیده اند که برایشان ناخوشایند است فدراسیون های هم از این زمینه از آنها پیشی بگیرند، انتظار میرود مجوز ورود تماشاگران برای ورود به ورزشگاه برای دیدار حساس استقلال. و پرسپولیس صادر شود. این موضوع است که حسن کامرانیفر به آن اشاره کرده و گفته است که مجوز لازم گرفته شده است. “بعد از آن مسابقه (بسکتبال) با ورود تماشاگران برای رقابت های فوتبالی هم مورد استقبال است و ما امیدواریم که بهزودی شاهد حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال باشند … برنامه ما هم همین است که در روز 26 اسفند شاهد حضور هواداران دو تیم در ورزگگاه باشیم. ما با ستاد ملی مبارزه با مذاکرات هم بر همین اساس بوده است». او نهایتا قول داده که این بازی حتما با حضور تماشاگران باشد.

موضوع، اما جالبتر شده و روز گذشته از انتشار چنین خبری، دکتر غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی که در ستاد مبارزه با ورزش در ورزش نیز حضور دارد، در گفتگو با مقامات رسمی فدراسیون فوتبال را اعلام کرده و گفته است: آخرین جلسه برگگار شده، صحبتی مبنی بر حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال انجام شده است، هیچگونه نامه نگاری و مکاتبه و مکاتبه ای هم از سوی فدراسیون انجام نشده است. فدراسیون فوتبال باید در این زمینه مکاتبه کند، تا این لحظه اتفاق نیفتاده و تغییری در شرایط قبلی رخ نداده است ».

با این صحبت ها ادامه سوال درباره ترس یا توانایی فدراسیون فوتبال برای ورود تماشاگران به ورزگگاها به قوت خود باقی است; آنها بالاخره برای یکبار هم که شده باید تکلیف را در این مورد مشخص و اعلام کنند در این زمینه اصلاً قدرتی برای تصمیم گیری دارند یا مانند موارد دیگر، باید منتظر چراغ سبز از نهادهای بالاتر باشند؟ تجربه، پاسخ این سوال را داده است، اما اینکه چنین رویه هایی تا چه زمانی ادامه داشته باشد، محل مورد بحث است.

[ad_2]

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما