افزایش حقوق معلمان در سال 1401 چه می شود؟

[ad_1]

فرارو- سند اصلاح بنیادین آموزش و پرورش در سال 1390 ابلاغ شد. سند مربوط به نظام رتبه بندی معلمان در فصل ششم. اما اکنون پس از یک دهه و کش و قوس های فراوان، 11 مورد تامل قرار گرفته است و می گوید حداقل حقوق معلمان باید به 8 میلیون و 20 هزار تومان برسد. اما یکی از اعضای کمیسیون آموزش می گوید شورای نگهبان این طرح را قبول ندارد و آن را رد می کند.

به گزارش فرارو، دولت در لایحه بودجه سال 1401 در جدول 9 (برآورد وام درجات مختلف در سال 1401) رقم 25000 میلیارد تومان را برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان پیش بینی کرد. بر این اساس معلمان باید 80 درصد حقوق معلم پایه یکی از دانشگاه های تهران را دریافت کنند.

به گفته علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، معلمان به پنج گروه تقسیم می شوند. در گروه اول حداقل حقوق به هشت میلیون و حقوق پنجم که از گروه ممتاز محسوب می شود نیز به 15 میلیون تومان می رسد.

همچنین گفته می شود گروه های 2، 3 و 4 نیز بین 8 تا 15 میلیون حقوق ما را دریافت می کنند. تاکنون فقط معلمان مدارس در این رتبه بندی قرار گرفته اند. اما اکنون نمایندگان مجلس می گویند که مدیریت آموزش و پرورش نیز به این گروه اضافه شده است.

با این حساب تعداد کل معلمان طبقه بندی شده از 503000 به 760000 افزایش یافته است.

طرح طبقه بندی برای معلمان؛  آیا افزایش حقوق لغو می شود؟

آیا افزایش حقوق معلمان وجود دارد؟

ساعاتی پس از اعلام جزییات طرح جدید رتبه بندی معلمان در مجلس منادی سفیدان، مهرداد ویسوکرامی رئیس کمیسیون آموزش و پرورش در سمت کمیسیون دیگری قرار گرفت. وی در ویدئویی که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده، می گوید امکان افزایش حقوق معلمان تا 80 درصد حقوق معلمان ابتدایی در یکی از دانشگاه های تهران وجود ندارد.

وی معتقد است اجرای این طرح به بودجه 170 تا 200 میلیارد تومانی نیاز دارد. دولت اکنون در بودجه 1401 25000 میلیارد برآورد کرده است.

مهرداد ویس کرمی همچنین گفت: دولت دوازدهمین بار مالی 20 هزار میلیارد تومانی از 170 تا 200 هزار میلیارد تومان را بر عهده گرفت. اما تصور ما این بود که وقتی دولت آقای رئیسی فرجی روی کار آمد، دولت سیزدهم فقط 25 هزار میلیارد تومان از آن بودجه را بپذیرد.

یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گوید، دولتی که قرار بود بودجه برنامه رتبه بندی معلمان را تامین کند، معتقد است که بودجه دیگری برای این برنامه وجود نخواهد داشت.

با این حال وی پیش بینی می کند در صورت عدم تغییر در برنامه فعلی به دلیل عدم حمایت دولت، به شورای نگهبان بازگردد.

وی معتقد است در حال حاضر افزایش حقوق جدی در رتبه بندی با بودجه پیش بینی شده توسط دولت در لایحه بودجه 1401 صورت نگرفته است.

علاوه بر این، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش این طرح را بیش از آنکه رتبه بندی کند، شبیه سازی می داند.

می گوید برای نمره گذاری باید سند بیاید و روی سند گذاشته شود تا روی کیفیت کار کلاس تاثیر بگذارد و به معلم حق بدهد.

وزارت آموزش و پرورش نمی تواند پاداش معلمان بازنشسته را پرداخت کند، چه برسد به تابلوی امتیازات!

طرح طبقه بندی برای معلمان؛  آیا افزایش حقوق لغو می شود؟مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی فرارو درباره امکان اجرای طرح رتبه بندی معلمان با بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: بودجه 1401 یکی از غیرشفاف ترین بودجه های ایران از زمان شروع برنامه ریزی است. در حال حاضر شما شماره خانوار دانشگاه تهران را برای مقایسه با بودجه دانشگاه شریف نمی دانید. یا بودجه دانشگاه های دولتی تحت تاثیر نمایندگان در شهرستان ها مشخص نیست. دانشگاه هایی که تحت تأثیر نمایندگان به وجود آمدند و اکنون به کارخانه اسناد تبدیل شده اند.

وی در خصوص بودجه وزارت آموزش و پرورش می گوید: به طور جداگانه در بودجه این وزارتخانه مشخص نیست برای هر یک از پروژه ها چقدر اعتبار در نظر گرفته شده است. اما اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرده است طرح رتبه بندی را تکمیل می کند و حقوق معلمان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، غیرکارشناسی است. اما اگر چنین است چرا معلمانی که سال گذشته بازنشسته شده اند هنوز پاداش خود را دریافت نکرده اند؟

این کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر معلمانی که 31 شهریور امسال بازنشسته می شوند، پاداش آنها در سال آینده پرداخت می شود. بازنشستگان ریاست جمهوری پاداش اولین ماه خدمت خود را دریافت می کنند.

[ad_2]

Izaiah Harrison

سازمان دهنده کل مبشر موسیقی شیطانی. گیک قهوه. خالق برنده جایزه متعصب الکل مزاحم عمومی

تماس با ما