انحصار وارد نهاده‌ها در چه کسانی است؟

[ad_1]

روزنامه اعتماد: «سپاه كربلاي مازندران» مديرعامل بزرگترين شركت واردكننده نهادهاي دام و طيور در شمال ايران را دستگير كرده است. «اين شركت با نگاهداري و دپوي نهادها در گمرك به دلايل واهي ازجمله عدم تخصيص آرزو و بروكراسي اداري در ترخيص كالا بود تا از اين طريق در حال ايجاد كمبود تصنعي نهاده در بازار باشد، ايجاد تنش در صنعت دام و طيور و ضرر و زيان به اين توليد شود. , مصرفكنندگان نهايي در زنجيره توليد مرغ را بايد به تامين نهادها از طريق بازار غيررسمي كند. »

این شرکت‌ها برای خرید ارز دولتی دریافت می‌کنند اما محصولی را در بازار عرضه می‌کند. خبرگزاري مهر نيز در اين باره مي‌گويد: «پس از ارسال گزارش‌ها در مورد وجود فساد در بازار نهادهاي دامي كم شديد دان و خوراك مرغ، اطلاعات سپاه مازندران موضوع راگيري و فرد دسته‌بندي شده را به عنوان يكي از عوامل اصلي رشد نهاده‌ها تشكيل مي‌دهد. طيور شناسايي كردن.»

در چند هفته گزیده، قیمت مرغ در عمده فرغ در عمد سقف هر کیلو 26 هزار تومان هم بالا رفت و با قیمت 28 و 30 هزار تومان نیز به دست مصرف کننده رسید. تا اینكه از فروكش كردن بازار، قيمترل شد كنترل شد و به 20 هزار تومان رسيد. در حال حاضر، قیمت هر كيلو گوشت قرمز از 110 هزار تا 160 هزار تومان در نوسان است و در بسته به كيفيت گوشت قرمز، قيمت آن بيشتر ميرود. اين در حالي است كه با افزايش گوشت قرمز، گوشت گوشت به عنوان مهمترين منبع پروتئيني سفره اقشار متوسط ​​و كمدرآمد به حساب ميآيد و نوسان قيمتي آن به سرعت ديده شده و رسانه اي مي شود. در آخرين مصوبه ستاد تنظيم بازار، قيمت هر كيلوگرم هر زنده 14 هزار و 400 تومان و قيمت هر كيلو گوشت مرغ براي مصرف كننده 20 هزار و 400 تومان تعيين شده است. اما با همین قیمت نیز باید گفت مصرف کننده گوشت مرغ، طی 6 ماه گذشته چیزي در حدود 5 تومان بیشتر برای خرید هر كیلو گوشت مرغ باید بپردازد و این قیمت را در این بازه كوتاهی بسیار بالا و پرفشار داشته باشد.

سود دلالی

فعالان صنعت دام و طيور، علت بالا بودن قيمت گوشت مرغ در بازار را ناشي از كمبود نهاده هاي دامي عنوان ميكنند. سال گذشته ارزش واردات نهاده هاي دامي بيش از 4.1 ميليارد دلار بود كه در مقايسه با ارزش 3.3 ميليارد دلاري واردات نهاده هاي دام و طيور در سال 97 رشد 23 درصدي را نشان مي داد. سال 98 بيش از 2.2 ميليون تن كنجاله سويا به ارزش 958 ميليون دلار وارد كشور شده است كه اين رقم در مقايسه با حدود 1.5 ميليون تني كنجاله سويا به ارزش 665 ميليون دلار در سال 97 رشد 50 درصدي به وزن و رشد 44 درصدي به نظر مي رسد. ارزشي را نشان مي دهد. قیمت تعیین هر كيلو سويا از كيلوي ستاد تنظيم 2700 و ذرت 1650 تومان است و بايد با اين نرخ به دست مرغداران برسد. اين در حالي است كه سويا در حال حاضر با نرخ 12 تا 20 هزار تومان و هرت با قيمت 3200 تا 6 هزار تومان در بازار فروش مي شود.

اگر نيمي از واردات سويا در مسير درست توزيع قرار گرفته و به دست توليدكننده ميرسد، اما كمتر از آن در بازار آزاد فروخته ميشود اين عدد 500 ميليون دلار خواهد بود كه با پرداخت بابت هر دلار 4200 تومان به دولت و فروش با قيمت بيش خواهد بود. از 4 برابري سويا در بازار آوااد در مجموع تنها در سال جاري دلالان سويا حدود 10 هزار ميليارد توماني سود به جيب ميزنند. این رتبه برای سود ناشی از رانت واردات ذرت برز درت و فروش در بازار فاد سالانه دست كم به 4 هزار ميليارد تومان ميرسد.

مافیای نهاده‌ها

پیش از این برخی نمایندگان مجلس نسبت به “انحصار” به وجود آمده در واردات نهاده های دامی با ارز 4200 تومانی و فروش آن به قیمت آزاد و شكل گیری یك چرخه معیوب از دلالی و واسطه گری تا فساد مالی هشدار داده بودند. جعفر راستي، نماينده مجلس در اين باره سيام شهريور ماه سال جاري در تذكري خطاب به ريسجمهور گفته بود: «چرا واردات نهاده هاي دامي تنها به چند نفر مافيا ارائه شده است؟ و ورا به اين افراد اجازه داده اند نهادهاي دامي را در بندر امام دپو كردند و اجازه ورود ندهند؟ آیا این نظام آنقدر ضعیف شده است که چند نفر از افراد ثروتمند برایش خط و نشان نٟشـدشـدشـ»‌ حسين سالورزي، نايبرييس اتاق بازرگاني ايران هم نوشته بود: «برخي مرغداري ها جوجه ها را از بين ميبرند چون از فروش نهاده ها در بازار سودي ميبرند.»

نامی که مطرح است

نام و مشخصات “شركت واردكننده بزرگ نهاده هاي دام و طيور” در خبري اطلاعات سپاه مازنداران منتشر شده است و تنها گفته شده است كه “مدير اصلي اين شركت در اسپانيا ساكن است.” اما پيش از اين، فعالان صنعت مرغداري و حتي نمايندگان مجلس، از يك «ن مم» به عنوان چهره پپت پرده بازار خوراك بازار خوراك دام و طيور نام ميبرند: مسعود مدلل. جواد كريمي قدوسي، نماينده مشهد در دوره قبلي مجلس يك بار در طرح سوالي از وزير وقت جهاد كشاورزي با نام بردن از فردي با عنوان “م” عنوان كرد: “دريايي كه پيرامون اين عشق انجام مي شود با سه زمينه كاري متفاوت مخالف خواهيد شد. ؛ آن گونه که در معرفي اين افراد آمده آنها همگي از يک خانواده هستند که در بخشهاي مختلفي از جمله خوراك دام و طيور و دام و طيور و دانهاي روغني فعاليت دارند.» در سال 92 نیز احمد توکلی در نامهای به رييس وقت مجلس از «رانتخواري 650 ميليون يورويي يك تاجر واردكننده روغن و روغن روغني نوشت.» توكلي در اين نامه با اشاره به افزايش تدريجي اين تاجر «خاص» از بازار خوراك دام گفته بود: «اين تاجر در سال 1391، 20 درصد از بازار خوراك دام كشور را در اختيار داشت اين رقم در سال 1392، 40 درصد است. و اين وضعيت نشان‌دهنده انحصار است.»

در رسانه ها این گونه بیان می شود که “این فرد یعنی مسعود مدلل از طریق” شرکت بازرگانی سپیداستوار آسیا “به عنوان وارد کننده و به نمایش از شرکت های” اشکان طیور غرب “,” مجتمع کارخانجات کشت و صنعت شمال “و” شرکت کشت و صنعت. روغن نباتی ماهیدشت »قابلیت خرید روغن و مواد روغنی به دست بیاورد.» همین سه ماه پیش هم نام «مدلل» به رسانه‌ها راه یافت. زماني ذبيحالله اعظمي، عضو كميسيون كشاورزي مجلس در يك برنامه راديويي به صراحت عنوان كرد كه “آقاي مدلل كشتي خوراك دام و طيور را مي آورد و در آبهاي بين المللي نگه ميدارد و اعلام ميكند كه با فلان قيمت اگر ميخواهيد بخريد والا به كشور ديگري ميفروشم. این ناشی از عدم نظارت است.»

سرنوشت این سلطان چیست؟

پس از سلطان آرزو، سلطان قیر، سلطان سكه، سلطان لوازم خانگي، سلطان لاستيك و خودرو، اين بار نوبت به سلطان «نهادهاي سلطان و طيور» رسيده تا بازار نهاده هاي دامي با شوك جديدي روبرو شود. تجربه پيشين نشان داده كه دستگيري و حتي اعدام «سلاطين اقتصادي» تاثير زيادي بر كنترل قيمت يا بهبود آنها و بازارهاي بازار وجود دارد. باید دید تازه ترین مورد از دستگیری یک «سلطان» این بار در نهاده های دام و طيور به كجا ميانجامد؟

[ad_2]

Tiana Fitzpatrick

دوست حیوانات در همه جا. متخصص موسیقی برنده جایزه. کافه قهوه. ارتباط دهنده. کاوشگر. متعصب الکل

تماس با ما