بهترین غذا برای سلامت کبد

[ad_1]

یک رژیم غذایی متعادل از نظر پروتئین، چربی و کربوهیدرات و مقدار زیادی میوه و سبزیجات برای محافظت از سلامت کبد ضروری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از انواع غذاهای طبیعی به سلامت و پیشگیری از بیماری های کبدی کمک می کنند. مصرف منظم این غذاها را می توان به افرادی که می خواهند کبدی سالم داشته باشند نیز توصیه کرد.

کبد چیست؟

این اندام در قسمت راست بالای حفره شکمی قرار دارد. کبد شما بسیاری از وظایف حیاتی را انجام می دهد، از جمله ذخیره ویتامین ها و مواد معدنی، تولید فاکتورهای انعقاد خون، سنتز آنزیم ها و پروتئین ها، ذخیره چربی و قند، و حذف الکل، داروها و سموم از بدن. به همین دلیل، داشتن کبد سالم برای یک زندگی سالم ضروری است.

برخی از مسائل وجود دارد که باید در طول زندگی برای محافظت از سلامت کبد مورد توجه قرار گیرد. این شامل پرهیز از الکل، سیگار کشیدن و مصرف غیرضروری مواد مخدر، ورزش منظم، اجتناب از استرس، معاینات منظم پزشکی و رژیم غذایی سالم است.

1. کنگر فرنگی

کنگر فرنگی از نظر مواد مغذی بسیار غنی است. حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A، C و B و مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز و کلسیم است. علاوه بر این، کنگر فرنگی “سیارین” از عملکرد کبد، کیسه صفرا و مجاری صفراوی، کلیه ها و روده ها پشتیبانی می کند. کنگر باعث تسریع جریان صفرا می شود. از انسداد مجرای صفراوی و بیماری کیسه صفرا جلوگیری می کند و در عین حال هضم را تسهیل می کند و از سوء هاضمه جلوگیری می کند.

کنگر علاوه بر کبد، غلظت اوره را در کلیه ها افزایش می دهد و اثر مدر دارد. به این ترتیب ضمن پاکسازی خون، به دفع سموم از بدن نیز کمک می کند. یک کنگر فرنگی متوسط ​​حدود 60 کیلو کالری انرژی دارد. به دلیل انرژی کم، گزینه غذا بسیار مفید است. همچنین به جلوگیری از مشکلات گوارشی کمک می کند. زیرا منبع خوبی از فیبر است. برای مصرف می توانید کنگر فرنگی تازه یا کنسرو شده را بپزید و در سالاد استفاده کنید. می توانید آن را با موسلی مخلوط کرده و به عنوان نوشیدنی مصرف کنید.

۲. قهوه

یکی از فواید قهوه که اثرات مثبت زیادی برای سلامتی دارد، محافظت از سلامت کبد است. در بررسی مطالعات علمی مشاهده شد که مصرف قهوه اثرات پیشگیرانه و حمایتی نیز بر سیر بیماری در بیماران کبدی دارد. افراد مبتلا به بیماری کبدی که به طور منظم و در حد اعتدال قهوه می نوشند، نسبت به افرادی که قهوه نمی نوشند، بسیار کمتر در معرض آسیب دائمی کبد و سیروز هستند.

قهوه که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است، رادیکال های آزاد را خنثی کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. به این ترتیب از سرطان کبد و سایر انواع سرطان محافظت می کند. علاوه بر این، قهوه که از التهاب جلوگیری می کند، در بهبود التهاب کبد و جلوگیری از آسیب کبدی ناشی از هپاتیت موثر است. قهوه که باعث تسریع چربی سوزی در بدن می شود از چاقی کبد نیز جلوگیری می کند. با تمام این اثرات مثبت، اگر در مصرف آن زیاده روی نکنید، می توان قهوه را یک غذای دوستدار کبد نامید.

3. چای سبز

چای سبز ماده غذایی بسیار ارزشمندی است که در رابطه با فواید آن برای سلامتی موضوع بسیاری از تحقیقات علمی قرار گرفته است و فواید بسیاری نیز با این مطالعات به اثبات رسیده است. مشخص شده است که بیماری کبد چرب غیر الکلی در افرادی که به طور منظم چای سبز می نوشند به طور قابل توجهی راحت تر درمان می شود. چای سبز که منبع مهم آنتی اکسیدان ها نیز هست، استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهد.

اثر محافظتی در برابر سرطان کبد و بسیاری از انواع سرطان های دیگر دارد. چای سبز که به کاهش التهاب کمک می کند، به بهبود التهاب کبد نیز کمک می کند. در بیماران هپاتیت از آسیب کبدی مرتبط با عفونت جلوگیری می کند. برای مشاهده این اثرات مثبت، مصرف چای سبز باید به طور منظم و حدود ۲ تا ۳ فنجان در روز باشد.

4. سیر

قرن هاست که به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین فواید مهمی برای سلامت کبد دارد. سیر به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد از التهاب کبد جلوگیری می کند. علاوه بر این، به کاهش التهاب در شرایطی مانند هپاتیت یا عفونت کیسه صفرا کمک می کند و از آسیب کبدی جلوگیری می کند. علاوه بر این، سیر که فواید بسیاری برای سلامتی دارد، می تواند به طور منظم توسط افراد سالم مصرف شود.

5. مارچوبه

اگرچه مصرف آن در کشور ما چندان فراگیر نیست. اما مارچوبه غذای بسیار مفیدی برای سلامت کبد است. مارچوبه را تازه می خورند. این گیاه می تواند از عملکرد کبد حمایت کرده و از بیماری های کبدی محافظت کند. از آنجایی که اثر ادرار آور دارد، به پاکسازی بدن از سموم کمک می کند. همچنین از سلامت کبد و کلیه محافظت می کند. جدای از آن، مارچوبه را که فواید بسیار دیگری نیز دارد، می توان به راحتی به عنوان یک وعده غذایی با روغن زیتون، به تنهایی یا در سالاد پخته مصرف کرد.

6. ترس

انگور یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای کبد است. این میوه حاوی ماده بسیار مفیدی به نام رسوراترول به خصوص در انواع قرمز و بنفش است. رسوراترول یک آنتی اکسیدان قوی است که از بسیاری از بیماری ها به ویژه سرطان کبد و التهاب کبد محافظت می کند. علاوه بر گریپ فروت، دانه آن نیز از این ترکیبات مفید بسیار غنی است.

7. بادام زمینی

بادام زمینی غذایی سرشار از کولین است که یک ماده بسیار مفید برای سلامت کبد است. این دانه حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان، ویتامین E و مواد معدنی مختلف است. بنابراین، می تواند از کبد در برابر سرطان و عفونت محافظت کند و از عملکرد طبیعی آن پشتیبانی کند. علاوه بر بادام زمینی، آجیل هایی مانند تخمه آفتابگردان و فندق برای سلامت کبد مفید هستند. اما از آنجایی که چربی این غذاها زیاد است، لازم است در مصرف آنها اعتدال را رعایت کنید.

8. ماهی روغنی

ماهی های روغنی مانند سالمون و ماهی خال مخالی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در محافظت از سلامت قلب و عروق، متعادل کردن سطح کلسترول، جلوگیری از التهاب و سرطان و محافظت از سلامت کبد دارند. ماهی باید حداقل دو روز در هفته مصرف شود تا اسیدهای چرب امگا 3 به اندازه کافی دریافت شود. با استفاده از روش های سالم مانند فر، گریل یا بخارپز بپزید.

9. گریپ فروت

یکی دیگر از مواد غذایی که به محافظت از کبد کمک می کند گریپ فروت است. ترکیبی به نام نارینگین اثرات مهمی در محافظت از سلامت و بهبود عملکرد کبد دارد. در عین حال، این مواد که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند، در پیشگیری از عفونت و محافظت از سلول ها در برابر سرطان نیز موثر هستند. بنابراین خوردن گریپ فروت از بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری هایی مانند هپاتیت، کوله سیستیت و سرطان کبد محافظت می کند.

غذاهای مفید کبدی فوق را می توان در رژیم غذایی افرادی که از نظر پزشکی از مصرف این غذاها منع نشده اند گنجاند. این غذاها می توانند از سلامت کبد محافظت کنند.

از مصرف الکل و سیگار نیز باید اجتناب شود. داروها و مکمل ها را به طور تصادفی مصرف نکنید و به طور منظم ورزش کنید. علاوه بر این، معاینات منظم کبد، تست های عملکرد کبد و رسیدن به وزن ایده آل در افراد چاق می تواند از سلامت کبد محافظت کند. بنابراین با تشخیص بیماری های احتمالی در مراحل اولیه از آسیب دائمی کبد جلوگیری می شود.

[ad_2]

Marisol Snow

خیلی پایین میاد کارآفرین حرفه ای. پیشگام بیکن. ادم شبکه های اجتماعی متعصب موسیقی هاردکور. پزشک اینترنت.

تماس با ما