تنها 5 درصد از خودروهای موجود در بازار ایران توسط بخش خصوصی – زومیت تولید می شوند

[ad_1]

وزارت صنعت ، معدن و تجارت از خودروسازان خصوصی خواسته است تا پایان سال 1400 هزار و 150 هزار دستگاه خودرو تولید کنند. گفته می شود که این بخش تا پایان نیمه اول سال حدود 75000 خودرو تولید کرده است. با این حال ، بر اساس آمار ارائه شده ، بخش خصوصی تنها 22500 خودرو را به بازار عرضه کرده است که نشان می دهد 70 درصد برنامه ریزی وزارت صمت برای این بخش تأخیر داشته است.

بر اساس نظرسنجی ها دنیای تجارت ، بر اساس آمار تولید 6 ماهه ، سهم عملکردها در بازار خودرو به 5 درصد رسیده است. نگاهی به آمارهای وزارت صمت نیز فعالیت 9 شرکت خودروسازی خصوصی از مجموع 14 شرکت را نشان می دهد. گزارش فعالیت های بخش خصوصی در نیمه اول سال جاری که توسط وزارت صمت ارائه شد ، نشان دهنده کندی سرعت تولید در این بخش از صنعت خودروسازی کشور است ، در حالی که علیرضا رزم حسینی وزیر سابق سکوت قصد دارد تا پایان سال 150 هزار دستگاه تولید کند برای اولین بار 1400 برای املاک در نظر گرفته شده است. واضح است که علاوه بر ممنوعیت واردات خودرو ، تردد خاصی برای بخش خصوصی نیز در نظر گرفته شده است تا انحصار خودروسازان کاهش یابد. البته رزم حسینی مکانیزمی برای افزایش تیراژ این بخش تعریف نکرد و فقط دستور تولید 150 هزار دستگاه را صادر کرد.

خودروسازان نه تنها از وزارت سکوت عقب ماندند بلکه از برنامه های سالانه خود نیز عقب ماندند. دلایل عدم رشد تولید در صنعت خودرو نیز مشخص است. وجود این بخش به شرکای خارجی وابسته است. با این حال ، خروج خودروسازان خارجی از سال 1998 به بعد ، در حالی که تحریم ها همزمان تشدید شد ، صنعت را به شدت تحت تأثیر قرار داد. بر اساس آمارهای موجود ، بخش خصوصی در سال 1997 (سال قبل از تحریم ها) 93400 دستگاه خودرو تولید کرده است. سهم بخش خصوصی در بازار خودروی کشور امسال به 11.5 درصد رسیده بود. اما روند نزولی تولید در سال 1998 آغاز شد. این بدان معناست که تولید امسال به 32500 دستگاه رسید. در سال 1999 تولید خصوصی به خوبی تعریف نشده بود و 47300 دستگاه ثبت شد. میزان تولید در نیمه اول سال به 22500 دستگاه رسید.

افتخار خودرو سایپا

با پایان واردات خودرو و کاهش روند تولید در بخش خصوصی ، انحصار دو خودروساز بزرگ کشور طی سه سال گذشته افزایش یافته است. البته ، دو خودروساز بزرگ نمی توانند نیازهای مشتریان داخلی را در این بازار کاملاً انحصاری برآورده کنند. با این حال ، همانطور که از آمارهای وزارت صمت مشخص است ، بخش خصوصی صنعت خودروسازی کشور امروز وضعیت خوبی ندارد و آمار تولید در 6 ماه گذشته نشان دهنده کاهش یا ثبات گردش در این بخش است. با این حال ، از سال گذشته ، به دلیل بن بست مذاکرات اصلی ، این بخش پروژه جدیدی را برای ادامه فعالیت خود تعریف کرد ، یعنی خرید یک نام تجاری خاص از خودروسازان خارجی. این پروژه در حال حاضر در تعدادی از تولید کنندگان خودروهای خصوصی اجرا می شود. با خرید بستری از یک مارک خاص ، محصولات محدودی تولید می کنند. برخی از شرکت های دیگر نیز تولید خودروهای مارک های ناشناخته چینی را در دستور کار قرار داده اند که از تحریم های آمریکا نمی ترسند. بنابراین ، فعالیت های خودروسازان خصوصی در حال حاضر در این دو پروژه در حال ترکیب است.

وضعیت هر خودروساز خصوصی تا پایان سپتامبر 1400

در بین تولیدکنندگان خودروهای خصوصی ، مدیران خودرو در فهرست نیازهای تولید قرار دارند. در پایان نیمه نخست امسال ، خودروساز کرمانی تولید بیش از 11400 دستگاه محصول را در سبد محصولات خود به پایان رسانده بود. مقایسه این حجم تولید با میزان تولید آن در مدت مشابه سال قبل ، کاهش بیش از 29 درصدی تولید را برای این خودروساز نشان می دهد. پس از مدیران خودرو ، یکی دیگر از خودروسازان کرمانی ، کرمان خودرو ، رتبه دوم جدول تولید را به خود اختصاص داده است. خودروهای کرمان طی شش ماه از سال گذشته نزدیک به 8000 خودرو را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است. برخلاف رقیب خود ، تولیدکننده خودرو شاهد رشد بیش از 70 درصدی در سال بوده است.

تیگو 7 / تیگو 7

سال گذشته ، کرمان موتور حدود 4600 دستگاه از محصولات خود را تولید کرد. بهمن موتور بعد از کرمان موتور در جدول ذکر شده رتبه سوم را کسب کرد. تقریباً 1900 وسیله نقلیه با موتور بهمن تولید می شوند. تولید این تعداد خودرو در دوره یاد شده امسال نشان از رشد تولید بیش از 276 درصد نسبت به تولید این خودروساز خصوصی در سال گذشته دارد.

سیف خودرو با تولید 333 دستگاه ، رتبه چهارم جدول تولیدات را به خود اختصاص داده است. این خودروساز نیز در مقایسه با تولید سال گذشته شاهد کاهش تولید بوده است. در سال گذشته ، تولیدکنندگان خودرو قادر به تولید بیش از 700 محصول در مجموعه محصولات خود بودند. در نتیجه ، میزان تولید آنها در سال جاری بیش از 53 درصد کاهش یافته است.

نورا موتور پارس که بر اساس آمارهای وزارت صمت ، تا پایان مرداد امسال هیچ محصولی تولید نکرده بود ، در اول سپتامبر 260 دستگاه خودرو تولید کرد. این خودروساز خصوصی ماشین SsangYong Tivoli را مونتاژ می کند. نورا موتور پارس با این تعداد تولید توانست پس از سیف خودرو مقام پنجم را به خود اختصاص دهد.

سروش دیزل مبنا با تولید حدود 240 دستگاه در رتبه ششم قرار دارد. نگاهی به آمار تولید خودروساز خصوصی نشان می دهد که این شرکت در مسیر رشد تولید قرار دارد. سروش دیزل مبنا توانست تولید خود را بیش از 660 درصد افزایش دهد. ریگان خودرو با تولید بیش از 170 وسیله نقلیه تا پایان سپتامبر سال جاری در رتبه هفتم قرار دارد. آنها نیز مانند سروش دیزل شاهد رشد تولید بودند. تولید این خودروساز در 6 ماهه نخست امسال بیش از 104 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. بام خودرو و خودروسازان راین با تولید 107 خودرو و 3 خودرو به ترتیب در مکان های بعدی قرار دارند.

[ad_2]

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما