سال نهس 2020 رفت؛ 2021 رونق می‌آورد؟

[ad_1]

ایران: سال 2020 میلادی که یکی از غیر قابل پیشبینیترین سالهای چند دهه اخیر بود، به پایان رسید.

سالی که هیچکس فکر نمی کند، یک بیماری همه گیر جهانی به طرز غمانگیزی تعیین کننده ترین واقعه آن باشد و تمام پیش بینی ها را مردود کند. در سال 2020 رشد اقتصادی جهان بر خلاف جیشبینیهای 2019 که حول و حوش 3 درصد به منفی 4.4 درصد رسید.

در این سال یکی از مهم ترین و عجیب ترین رخدادهای جهان رقم خورد و رن کاهش قیمت نفت به منفی 40 دلار بود. همچنین نرخ بیکاری در این سال به بالاترین رقم دهه آخر رسید که آن را می توان در رشد اقتصادی نوظهور مانند هند که رشد اقتصادی آن به منفی 10 درصد و مکزیک به منفی 9 درصد مشاهده کرد.

نرخ رشد اقتصادی و آسیایی مرکزی به منفی 4.1 درصد رسید حالا با شروع سال 2021 پیشبینی کنندگان میگویند که این بیماری بر روی تحولات سال جدید میلادی نیز غالب است; اما اتفاقات دیگری نیز ازجمری احتمال باگگت آمریکا با توافقات 2015 با ایران و توسعه همکاری دولت ها برای کاهش تولید کربن هم برای 2021 پیش بینی شده است. در ایننننشال فاینننشال تایمز-© بررسی برخی از تحولات احتمالی سال 2021 پردالترد که یک چچمانداز جهانی این سال را نشان می دهد.

کوید ۱۹ ادامه به عنوان یک سازمان بهداشت عمومی بین‌المللی

سوالی که پیشبینی کنندگان فایننشال تایمز به آن پاسخ می دهد این است که آیا در سال 2021 سازمان بهداشت به وضعیت سازمان بهداشت عمومی کوید -19 پایان می دهد؟ پاسخ منفی است. اگر تا پایان 2021 اعلام شود که بحران بحران به پایان رسیده است یک پیروزی خارالعاده برای علم، پپککی و سیاست جهانی خواهد بود; اما برای دستیابی به پیروزی نیاز است که همه چیز درست انجام شود، از واکسیناسیون گرفته تا اجتماعی و ادامه فاصله گذاری ها.

جهان وارد سال 2021 میلادی تقریباً 10 هزار نفر در روز جان نی.‌ تقریباً می توانم بگویم که تا پایان 202 میزان تلفات ناشی از شرح1 به شرح بسیار کمتر از امروز خواهد بود اما آنقدر کم نیست که به طور رسمی تمام شود.

آیا ایالات متحده آمریکا و چین به توافق تجاری می رسند؟

پاسخ این سؤال نیز در پیش‌بینی‌های فایننشال تایمز منفی است. در حالی که جهان لحن آشتیجویانه بیشتر را بین دولت ورودین و پکن مشاهده می کند، اما هیچ یک از مسائل اساسی بین دو کشور – از نقض WTO گرفته شده تا استانداردهای کار و محیط زیست تا قوانین غولهای فناوری و اقتصاد دیجیتال – احتمالا حل نمی شود.

پیش‌بینی می‌شود که مشکل «یک جهان، دو سیستم» حاکم خواهد بود. در مورد احتمال تظاهرات انگیزه های علیه اقتدار چین در هنگ کنگ نیز، پیشبینی می شود که چنین اتفافی نمیافتد. اعتراضات پراکنده به رژیم سختگیرانه پکن در این سرزمین ممکن است هر چندگاهی در سال 2021 فوران، کند که معترضان بزرگ و پایدار هستند.

اقتصاد هند احیا می شود

پیش‌بینی‌ها برای احیای اقتصاد هند در سال 2021 مثبت است. اقتصاد هند به دلیل‌های شدید ناشی از ویروس ویروس خونا دربه بزر تولید ناخالص داخلی آن در سه ماه آوریل تا ژوئن 2020 حدود 24 درصد انقباض تاریخی را تجربه کرد. برآورد می شود اقتصاد این کشور در سال 2020 تا 9 درصد منقبض شده باشد، مشاهده می شود که اقتصاد هند اما پیش از آن را بازیابی کند و سال 2021 حدود 10 درصد رشد کند.

آیا مادورو قدرت را در ونزوئلا حفظ خواهد کرد؟

فایننشال تایمز پیشبینی می کند که نیکولاس مادورودر 2021 قدرت را در ونزوئلا حفظ می کند. علیرغم اقتصادی آن کشورش را به یکی از بدترین بحران های جهان گرفتار کرده و تولید ناخالص داخلی این کشور طی 5 سال 75 درصد کاهش اما مادورو در 2021 هم قدرت ونزوئلا خواهد بود.

بازگشت ایالات متحده آمریکا به توافق هسته‌ای 2015 ایران

فایننشال تایمز پیشبینی میکند که در 2021، آمریکا به توافق هستهای 2015 ایران بازمیگردد. جون، رئیس جمهور منتخب ایالت منتخب میگوید اگر ایران به «رعایت کامل» برگردد، واشنگتن دوباره به این توافقنامه میپیوندد. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز میگوید در صورت تصویب تحریمهای آمریکا، تهران فعالیتهای خود را با این توافق کاهش میدهد. هر دو انگیزه سیاسی برای تحقق آن دارند.

. افراد زیادی در تیم آقای باید در مورد این توافقنامه تصمیم بگیرند و تصمیم بگیرند تصمیم را برای کنار گذاشتن آن معکوس کنند. اما احتمال احتمالی وجود دارد و انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن و فرد منتخب این انتخابات می تواند یکی از این مشکلات باشد.

نقطه عطف در تاریخ خودروهای الکتریکی

2021 برای خودروهای الکتریکی نقطه عطفی خواهد بود؟ پاسخ فایننشال تایمز مثبت است. فروش خودروهای الکتریکی در چین و آلمان و اسکندیناوی کلید خورده و مورگان استنلی پیش بینی می کند که فروش جهانی خودروهای الکتریکی در سال 2021 بیش از 50 درصد افزایش میابد.

ارزش سهام پنج شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده آمریکا

پیشبینی Ft نشان میدهد که ارزش بازار سهام پنج شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده آمریکا به 8 هزار میلیارد دلار خواهد رسید. پس از هر مقدار ترکیبی از شرکت های اپل، مایکروسافت، آمازون، آلفابت و فیس بوک در طی دو سال بیش از دو برابر شده و با وجود تنظیم کننده های نظارتی، به 7 هزار میلیارد دلار رسیده، اکنون با نزدیک شدن به ارزش این شرکت ها به 8 هزار میلیارد رسیده است. دلار، فایننال تایمز به سرمایه گذاری توصیه می کند که از این غولهای تکنولوژی دست بککند. چراکه شرایط ایده آل را پشت سر گذاشته‌اند.

بازگشت بیش از نیمی از کارمندان اداری اروپا به دفاتر

خیلی از کارمندان اداری دوست دارند که در دوران همه گرفتن از خانه کار کنند اما کسانی که در خانه های کوچک هستند و یا شرایط خاصی دارند زندگی می کنند، در 2020 خیلی دلچسب نبود. نظرسنجیهای منظم مورگان استنلی از کارگران در کنج ککور اروپایی نشان داد که 28 تا 30 درصد کارمندان اداری از تابستان اصلاً از خانه کار نمی کنند.

11 تا 14 درصد این شرایط را برای آینده نمی‌خواستند. چقدر اکثر کارمندان میخواهند حداقل یک روز در هفته از خانه کار کنند و باید این انتخاب را داشته باشند; اما با توزیع واکسنهای موجود، در 2021 احتمالاً 2 روز از 5 روز کاری هفته را افراد به محل کارشان مراجعه کنند و به این ترتیب نیمی از نیروی کار در اروپا احتمالاً به محل کار بازمیگردند.

آیا شاخص S&P 500 از 4 هزار واحد عبور می‌کند؟

فایننشال تایمز پیشبینی می کند که در 2021 شاخص S & P 500 که فهرستی از 500 سهام برتر در بازار بورس در بازار بورس سهام نیویورک و نزدیک است، از 4 هزار واحد عبور می کند. اکنون این شاخص در محدوده 3756 واحد است. این شاخص به لطف بانک های مرکی و دولت ها، سال 2020 را با سود حدود 15 درصد به پایان رساند.

آیا انتشار کربن در سطح جهانی قبل از همه‌گیری بازمی‌گردد؟

در خصوص بازگشت سطح تولید کربن به دوران قبل از همهگیری کووید 19، فایننشال تایمز پیشبینی می کند که با کاهش نرخ ها و افزایش تردها این اتفاق خواهد افتاد. از آنجایی که اقتصاد جهانی را به کما می‌برد، بزرگترین کاهش سال از زمان جنگ جهانی دوم برای انتشار کربن در سال 2020 با حدود 7 درصد کاهش رقم خورده است.

اتحادیه اروپا خواهان بهبودی سبز است، اما برنامه های محرک در سایر اقتصادهای بزرگ هنوز به سمت سناریوهای مصرف سوخت فسیلی متمایل است. این نشان می دهد که علیرغم آستانه نشست آبانی که کشورها در نشست و هوای COP26 سازمان ملل در گلاسکو داده اند، در 2021 سطح انتشار کربن به میزان پس از بحران مالی 2008 برمی گردد.

نفت بالای 50 دلار در هر بشکه

پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت در سال 2021 بالای 50 دلار در بشکه باشد. بازار نفت در میان برنامه های واکسیناسیون تقویت شده است. اما بعد از ماهها محاصره و ممنوعیت سفر باعث کاهش مصرف و قیمت شد، آیا می توانم خوشبین باشم؟ پیشبینی این است که همزمان با جهش مجدد اقتصاد جهانی، مصرف سوخت افزایش می یابد. فایننشال تایمز اتحاد میان اوپک، روسیه و شرکای متحد آنها را میداند و بدترین سناریو که ممکن است پیشبینی نفت بالای 50 دلار را به خطر بیاندازد را پایان کنترلها و آزاد کردن میلیونها بشکه مندرج در توافق کاهش تولید اوپک پلاس میداند.

[ad_2]

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما