جدیدهای جدید برای ۳ تفنگدار ایرانی

[ad_1]

روزنامه شرق: مسابقات فوتبال در سراسر دنیا با وجود بیماری عجیب وغریب در حال بررسی است و علاقه مند به این رشته می تواند عملکرد تیم های موردشان را دنبال کند. برای ایرانی ها هم لیگ های اروپا (غالبا لیگ های درجه دو) در این چند سال بهواسطه حضور لژیونرهای ایرانی جذابتر شده و برخی عملکرد بهتر آنها توجه به فوتبال مدرن را تا حدودی معطوف به فوتبال ایران هم بکند.

به غیر از علیرضا جهانبخش که یکی، دو فصل در لیگ برتر انگلیس به میدان میرود، دیگر ستاره های فوتبال ایران از رسیدن به پنج لیگ معتبر اروپایی محروم بوده اند; این محرومیت گاه به خاطر خواسته خاص و گاه نداشتن پیشنهاد از سوی تیم های حاضر در این لیگ ها بوده است. بااینحال، درخشش از بازیکنان ملی پوش ایرانی در این آینده، فضا را مهیا کرده تا دوباره فوتبال ایران، تعداد لژیونرهای بیشتری در لیگ های معتبر اروپایی داشته باشد. در واقع انتظار میرود با آمدن سال نو میلادی، در همین سال 2021 چند اتفاق بزرگ برای فوتبال ایران و بهویژه سه تفنگدار تیم ملی (آزمون، طارمی و جهانبخش) رخ می دهد که در زیر مختصرا نگاهی به این اتفاقات احتمالی است.

سردار بالاخره از روسیه دل می‌کند

اگر قرار باشد باثبات ترین لژیونر فوتبال ایران باشد که در سطح قابل قبولی بازی می کند و فرصت حضور در لیگ قهرمانان اروپا را به دست می آورد، معرفی شود که باید به سردار آزمون پرداخت. لیگ ملی ایران باثباتترین لژیونری است که در لیگ روسیه و البته تیم باگگاه بزرگ زنیت بازی می کند. با وجود این لیگ روسیه در مقایسه با پنج لیگ معتبر اروپایی رقابتی نیست ولی سردار آزمون در بهترین تیم این لیگ از بازیکنان ایرانی دارد. سردار آنقدر ثبات دارد که حالا یکی از مهره های اصلی زنیت می شود و از اینکه رقابت داخلی باشد یا در عرصه بین المللی، یکی از دو اصلی تیمش است. سردار آزمون تا همینجا دو قهرمانی در لیگ روسیه، یک قهرمانی در جام حذفی و یک قهرمانی در سوپرجام دارد و یک بار هم عنوان بهترین گلزن لیگ را به دست آورده است.

او در همین فصل هم از 19 هفته با زدن 11 گل صدرنشین گلزنان (به صورت مشترک) است و اگر اتفاق نیفتد نهتنها یکبار دیگر قهرمانی در روسیه را حس می کند می تواند برای دومین بار عنوان آقای گلی را هم به دست بیاورد. ناگفته پیداست که همین عملکرد نشان می دهد دیگر لیگ روسیه برای سردار آآمون کوچک است; اواش را بارها در لیگ قهرمانان اروپا و اروپا و در رقابت با تیم های بزرگ اروپایی نشان و هیچ مککلی برای بازیکردن در لیگ بزرگتر ندارد. مجموعه‌های سردار آن‌قدر است که مشتری برایش زیاد باشد؛ او از هر پنج لیگ معتبر اروپا پیشنهاد دارد ولی دلش پیش لیگ برتر انگلیس گیر کرده و طبیعتا اگر پیشنهادی از این لیگ به دستش برسد، اولش خواهد بود.

همین حالا شایعه پیشنهاد آرسنال به او به گوش می رسد و می تواند به قدر کافی و سوهان کننده باشد. دیگر پیشنهادها هم از لیگ ایتالیا به دست سردار رسیده است که بازهم می تواند زمینه بزرگ سازی جهان باشد. پس، یکی از اتفاقات مهمی که فوتبال ایران می تواند در سال 2021 انتظارش را داشته باشد، خروج سردار آزمون از زنیت و پیوستنش به یکی از تیم های بزرگ لیگ های معتبر اروپایی است.

البته که این تنها اتفاقی نیست که دارد رقمش میزند، چون اگر او انتخاب کند که از زنیت جدا شود، آنوقت در سال 2021 عنوان گرانقیمتترین بازیکن تاریخ ایران هم جابهجا می شود; زنیت به پیشنهاد زیر 30 میلیون یورو برای سردار فکر هم نمی‌کند. حتی با همین رقم کف 30 میلیون یورو، سردار در سال 2021 می تواند به گرانقیمت ترین بازیکن تاریخ ایران تبدیل شود و این عنوان را از دست علیرضا جهانبخش دربیاورد.

طارمی قد می‌کشد!

دومین بازیکن ایرانی که می تواند اتفاقات بزرگی در سال 2021 بزند، مهدی طارمی است; بازیکنان بوشهری تیم ملی ایران، همین حالا با حضور در پورتو در یکی از بهترین باشگاه های دنیا بازی می کند ولی او هم درست مثل سردار آزمون از رسیدن به لیگ های معتبر اروپایی بازمانده است; مطمئناً چه او پیشتر بازی در لیگ فرانسه را داشت ولی بهرحال داد در پرتغال بود و برای پورتو برای پورتو برای پورتو برایدان برود. طارمی بهعنوان آقای لیگ پرتغال به پورتو رسیده و هنوز برای رسیدن به جایگاه اصلیش در این باگگاه تلاش می کند. او با وجود آن در اوایل فصل یک یار تعویضی یار تعویضی بود، آنقدر درخشیده بود که این روزها یکی از دو اصلی سرپرست پورتو برای حضور در خط حمله است.

طارمی تا همین جا که 11 هفته از لیگ پرتغال اسپری شده است 4 گل بزند و سه پاس گل هم بدهد. معنی اش می شود اگر در پورتو فیکس شود (اتفاقی که در آستانه رقم خوردن است) علاقه مندی ها به فوتبال در ایران دوباره باید منتظر آقای گل شدن او در لیگ پرتغال باشند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، آنوقت بعید است پورتو توان مقاومت در برابر تیم های حاضر در پنج لیگ معتبر اروپا برای خریدن مهدی طارمی را داشته باشد. بهویژه اینکه او اکنون ارزش واقعی اش را نشان می دهد و در بازار فوتبال بازار فوتبال اروپا برایش قیمتی نزدیک به 10 میلیون یورو گذاشته شده است.

بر کسی پوشیده نیست که طارمی عاشق رئالمادرید است و بدش نمی آید به آرزوی دوران کودکیاش برسد; شاید درخشش در پرتغال و دریافت پیشنهاد از یک تیم اسپانیایی مهدی را به رؤیایی که در سر دارد، نزدیک کند. او میداند که رؤیایش کار بسیار دشواری است ولی تا به الان نشان دهد از مبارزهکردن هراسی ندارد. پس، دومین اتفاقی که می تواند در سال 2021 برای لژیونرهای ایرانی بیفتد، تکرار عنوان آقای گلی طارمی در پرتغال و سرزدن ویشنهادهای بهتر برای اوست.

فیکس‌شدن علی جهان

اگر قرار باشد لیگ ها را مورد ارزیابی قرار دهد، باید حضور علیرضا جهانبخش، بال تیم ملی ایران در برایتون را اوج هنر یک فوتبالیست ایرانی در این سالها دانست; پسر خوشفکری که در لیگ هلند درخشید و خودش را به فوتبال دنیا ثابت کرد با رقم قابلتوجه و نزدیک به 20 میلیون یورو که در آن زمان برای باشگاه برایتون رکورد میشد، از آلکمار به این باشگاه انگلیسی پیوست. اگر قرار باشد فوتبالیستی که باید به برتری نسبت به لیگ برتر تبدیل شود، به علیرضا اشاره کنیم که پایش را به لیگی باز کنیم که همچنان بسیار معتقدند برترین لیگ دنیاست; البته که جهانبخش بهعنوان آقای گل لیگ هلند به برایتون رسید و قابلیت های فنی را ثابت کرده بود.

حضور در برایتون اما برایش آنطور که باید خوب پیش نرفت. ساگگارشدن با فوتبال انگلیس زمانبر شد و بعد از آن هم که رخ داد، تغییراتی در این باگگاه، علیرضا را تبدیل به یک بازیکن نیمکتنشین کرد. با وجود همیشه شایعاتی درباره بازگشتش به فوتبال هلند مطرح می شود اما او میگوید قرار تسلیم شود و میخواهد برای حفظ جایگاهش در مقابله با کند. شرایط نشان داده علیرضا پیشرفت قابل‌توجهی در این زمینه است؛ در مقایسه با فصل گذگذته، او همین حالا بازی های بیشتر برای انجام دادن است و در 11 بازی موفق شده یک پاس گل هم می دهد; چهبسا اگر خوششانستر بود او میتوانم بر این یک پاس گل میستم چند گل زده هم در کارنامه داشته باشد.

اتفاق خوبی که برای او و فوتبال ایران می تواند در سال 2021 بخورد، فیکسشدنش در ترکیب برایتون است. او از نظر تفاوت فنی با بازیکنان فیکس برایتون ندارد و چهبسا در خلقت و ایجاد حمله به برخی از آنها توانمندتر هم نشان می دهد. فعلا با حفظ همین روند و جنگندگی بیشتر در تمرینات چهبسا او در سال جدید بالاخره تبدید به مره اصلی برایتون هم می شود; باگگاهی که همیشه در میانه رو به پایین جدول قرار دارد، شاید بالاخرد به دنبال های پسر جسور ایرانی جی ببرد و بیشتر به او در ترکیب اصلی فرصت می دهد.

اگر علیرضا در این زمینه بهتر شود، قاعدتا وضعش در جدول آرزوها هم بهتر می شود; با وجود رقم قابل توجه 20 میلیون یورو، او این روزها ارزشش افت کرده و تا پنجمیلیون یورو پیدا کرده است. فیکس‌شدن در برایتون به‌معنای افزایش قیمت در بازار هم خواهد بود.

[ad_2]

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما