دانش‌آموزان راضی، خانواده‌ها ناراضی!

[ad_1]

ایران: چند روزی است که امتحانات مجازی دانش‌آموزان آغاز شده است. برگگاری این گونه امتحانات تنها راه حل برای حفظ سلامت درآآموزان در برابر ویروس ها بوده است.

آموزش خانواده‌ها از برگزاری امتحانات دانش‌آموزان استقبال کرده‌اند، اما درباره میزان و آموزش و موفقیت دانشآموزان کیفیت دارند که آنها در پایه افت تحصیلی داشته‌اند.

معلمان هم در این باره می‌گویند به خاطرشیوع حملات چارهای ندارند و تمام تلاش‌کنندگان را می‌توانند شرایط امتحانات و آموزش را به خوبی ارائه دهند. مدیران مدارس نیز برای این آزمون‌ها روش‌های موجود را به ک،  بدر  دارند از مدارس آزمون را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که با شروع آن دانش‌آموز در هر لحظه امکان دیدن فقط یک سؤال را دارد و در صورت پاسخ دادن یا رد کردن سؤال، سؤال بعدی نمایش داده خواهد شد.

همچنین در سؤالات چند گزینه‌ای، چینش گزینه‌ها برای دانش‌آموزان ترکیسیرغی. با این همه تنها گروه موافق و راضی از آموزش و امتحانات مجازی فقط دانآآموزان هستند. شیما دانش‌آموز کلاس یازدهم در رشته علوم انسانی است. او در هفته گذگذته درس امتحان درس ادبیات، روانشناسی، دینی و زبان انگلیسی به مجازی شرکت کرده است.

او درباره سؤالات پایان ترم مدرسه میگوید: «معلمانمان تمام امتحانات مجازی را واقعاً هر آمون متفاوت از دیگری بود. امتحان از درس‌ها تستی بود و برخی دیگر هم تشریحی. برخی از معلمان در آآمون تشریحی خواستند که ما سؤالات را همان لحظه تایپ کنیم و برخی هم جوابها را بنوید عکس بگیرید و بفرستید. ساعت امتحانات هم یک ساعت بود.

البته تا اینجای کار امتحاناتم به هیج عنوان سخت نبود. سؤال‌ها بسیار آسان بود.» شیما از برگزاری آزمونها به صورت مجازی کاملاً رضایت دارد و بر این باور است که اگر کسی درسی را خوانده باشد، می تواند همان پاسخ سوالات را بدهد و اگر هم دانشآموزی کتاب را ورق نزده باشد، مثل آزمونهای حضوری مدارس باید تقلب کند.

ساغر دانآآموز کلاس هشتم او را به سختگیری های مدرسه در آمون پایان ترم اشاره می کند و میگوید: «این مدل درس خواندن را دوست دارم. فقط امتحان‌ها کمی مشکل است. ما فقط زبان انگلیسی را امتحان دادیم آن هم خیلی سخت بود و امتحان هم تببدی به نظرم شرایط امتحان دادن خیلی سخت‌تر از حضوری شدن، باید دخوس بمر

معلم‌ها در امتحان مجازی گزینه‌ها را جابه‌جا می‌کنند و کاری نمی‌کنند. سرعت عمل داشته باشیم چون زمان امتحان هم کمتر از حضور است. البته که برخی از دانآآموزان اسکرین شات اک صفحه سؤالات میگیرند و برای هم میفرستند و مطمئن میشوند که درست را زده اند.»

برخی از خانواده ها هم اعلام کردند که امتحانات مجازی هم مثل آموزش مشکلات آنلاین است اما باید برای حفظ سلامت فرزندانشان این مدل های آموزشی را دنبال کنند. خانواده ها بر این باورند که روش تدریس مجازی با گذشته متفاوت و جدید است و از مواردی هم نمی توانند به معلمان فرزندانشان درس بدهند همین موضوع را باعث می شود تا دانشآموزانشان با افت تحصیلی مواجه شوند.

مادر محمد پارساآموز کلاس نهم در این باره دانش‌آموز است: «از کلاس‌های آنلاین رضایت نداشتم به نظرم دانش‌آموزان آن‌ها که باید و شاید آموزشی ندیده و امتحانات مجازی هم مثل آموزش مجازی است. پسر خودم در امتحانات وابسته تقلب شده است از دوستانش کمک می کند و البته کتاب را نگاه می کند.

حتی برای امتحان زحمت درس خواندن را به خود نمی دهد و میگوید کتاب را میتوانیم باز کنیم. قبل از امتحان هم با دوستانش هماهنگ می شود و کتاب هم جلوشان باز است حتی گاهی اوقات برای اینکه سرعت عملشان بالا برود و معلم ها چیزی نفهمند از پدر و مادر می خواهند که آنها را برایشان بنویسند.

برخی از خانواده‌ها نیز می‌گویند هم ولی هستند، هم معلم و هم ناظر امتحح. موضوعی که مادر صبا دانآآموز کلاس دهم به آن اشاره می کند: «کار اصلی روی دوش پدر و مادرها است. یعنی پدر و مادر هم ولیاند هم معلم و حالا که امتحانات برگگار نظارت هم میکنند. اما در این روزهای روزهایی هم چاره ای نیست اگر بچه ها امتحان حضوری داشته باشند چرا بچه را به مدرسه میبرید اما زیرساخت اینترنت ضعیف است معلم شفاهی از دانشآموز سوال میپرسد تا این پیام به دانشآموز میبرد زمان میبرد. معلم میگوید چرا با تأخیر جواب دادی؟ چرا زودتر جواب ندادی؟ و در برخی امتحانات هم فرصتی دارند، یعنی برای درس ریاضی 17 سؤال و سؤالات سخت است که برخی از دانش‌آموزان هستند و زمان کمی دارند، در صورتی که سؤالات را بلدند.

برخی از دانش‌آموزان درس را جدی نمی‌گیرند

برخی از معلمان هم میگویند در این چند ماهی که آموزش مجازی بوده است. علی زرین نشان معلم فیزیک متوسطه دوم درباره وضعیت آموزش و امتحانات میگوید: “معلمها تجربه تدریس و تولید آموزشی در فضای مجازی را نداشتند و حالا برای آموزش بچه ها مشکل دارند. موضوعات بعدی خانواده‌ها هستند که به بحث آموزش بچه‌ها ورود کرده‌اند.

در برخی از پایه ها خانواده تجربه افی ندارد و افی نمیداند با دانآآموزششان چگونه کار کند و البته برای درمان کافی هم آموزش نداشته باشد. بویژه دانش‌آموزان پایه ابتدایی شرایط بدتری دارند. افت تحصیلی دانش‌آموزانم بودم. از دانآآموزان خیالشان راحت است که ناظر معلم و مدرسه دیگر وجود ندارد و درس را جدی نمی گیرد. »

اوبا اشاره به نقش خانواده میافزید: «برخی وقتها متوجه میشوم که دانشآموزان گروه تشکیل میدهند و جوابها را با هم به اشتراک میگذارند ما کاری از دستمان برنمیآید. شرایط حساس است. اینجا نقش خانواده مهم است آنها باید به دانآآموزان بابت درس و مشقشان تذکر دهند خانواده وقت امتحان باید مراقب دانآآموز باشد تا دانآآموز خطایی نکند. »

معلم مرجع نمره است

وزارت آموزش وپرورش اعلام کرده است که معلمان شرایط دانشآموزان را بررسی کرده و در نهایت در نهایت را اعلام کنند، مدیرکل دفتر متوسطه نظری با اشاره به آموزش این که آیا امکان امتحان حضور دانشآموزان به خاطر خاطرات و محدودیتهایی که ستاد در نظر گرفته شده وجود ندارد، به “ایران” است. میگوید: “ما در بخش نامه ای که به مناطق ارسال کردهایم برداشتیم که معلم مرجع ارائه نمره باشد و معلمان هم فقط باید به آزمون مجازی تکیه داشته باشد دانشآموز باید بر اساس حضورش در کلاس مجازی، پروژه هایی که ارائه کرده است، پرسش و پاسخ باشد. کلاس درس، امتحانات طول ترم و نقش آموزشی که داده شده است.»

عباس سلطانیان با اشاره به شرایط هر منطقه با مناطق دیگر متفاوت است میگوید: برخی از دانشآموزان دسترسی به گوشی هوشمند ندارند و این موضوع را معلم میداند. او این اختیار را دارد که نمره دانآآموز را بر اساس سند مستند ارائه دهد از نظر ما معلم مرجع نمره دانآآموز است.

[ad_2]

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما