درباره معماری های جایگزین برای پردازنده های دسکتاپ اینتل و AMD – Zomit بیشتر بیاموزید

[ad_1]

فضای پردازنده های دسکتاپ امروزی را به راحتی می توان یک دوقطبی نامید: از یک سو، ما اینتل را داریم که بالاخره با به روزرسانی هایی مانند سری Skylick به نسل دوازدهم آلدرلیک وارد بازار شد و از طرف دیگر، AMD در حال احیای حضور خود است. این یک دسکتاپ است و با معرفی مدل های جدید پردازنده های سری رایزن، پیشرفت های چشمگیری در صنعت تراشه های پردازشی و تعداد هسته ها داشته است.

به گزارش تکسپات، در بازار پردازنده های رایانه های شخصی شاهد نبرد دو طرفه این دو شرکت هستیم. با این حال، این بدان معنا نیست که هیچ پردازنده دسکتاپ دیگری وجود ندارد. اگر دقیق‌تر نگاه کنید، به سرعت متوجه خواهید شد که فضای پردازنده بسیار متنوع‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کردیم. از طراحی های با کارایی بالا گرفته تا تراشه های تخصصی پیشرفته روسی، پردازنده های زیادی وجود دارد که توسط اینتل یا AMD ساخته نشده اند. در برخی موارد مانند به عنوان مثال، با خط تراشه Zhaoxin Kaixian، حتی می توانید از طریق کانال های ارتباطی مناسب به این نوع پردازنده ها دسترسی داشته باشید.

اکنون این سوالات مطرح می شود: چه کسی این پردازنده ها را می سازد؟ این تراشه ها به چه شکل ساخته شده اند و سرعت آنها چقدر است؟ آیا می توان آنها را بازی کرد؟ در ادامه سعی خواهیم کرد به این سوالات پاسخ دهیم.

پردازنده

لوگوها در رایانه های شخصی؛ از تلفن همراه تا آینده دسکتاپ

نمونه بارز این شرکت لوگو است که برای به چالش کشیدن وضعیت روی دسکتاپ وارد عمل شد. سال گذشته اپل مک بوک های جدیدی را معرفی کرد که مشابه نسل قبلی اینتل هستند. اما این شرکت مستقر در کوپرتینویی در قلب این محصولات انقلابی در فضای رایانه شخصی شروع به کار کرد. مک های M1 از سیستم پنج نانومتری روی تراشه (SoC) اپل استفاده می کنند. این پردازنده به هسته های لوگوی سفارشی مجهز شده است. معماری پردازنده M1 شباهت زیادی به تراشه بایونیک آیفون A14 دارد و در واقع معماری آن با اجزای Intel یا AMD x86 متفاوت است.

مقاله مرتبط:

M1 برای اجرای برنامه های سازگار با x86 باید کد x86 را به یک لایه ترجمه به نام Rosetta ترجمه کند. M1 در برخی از بارهای کاری بهتر از Intel Comet Lake x86 عمل می کند، علیرغم اینکه برنامه های قدیمی را برای مدت طولانی تری اجرا می کند. عملکرد تراشه اپل در اپلیکیشن های بومی این شرکت می تواند رقابت را از بین ببرد.

مک بوک M1

اپل قصد دارد در چند سال آینده تراشه‌های x86 را از تمام دستگاه‌های سری مک حذف کند. سیستم عامل مک کمتر از 7 درصد از بازار رایانه های شخصی در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. این بدان معناست که اجزای سیلیکونی اپل به سرعت پردازنده‌های سری Tigerlik با قطعات جایگزین نمی‌شوند. اما تغییر این شرکت به M1 باید سایر سازندگان را تشویق کند تا معماری لوگو رایانه های شخصی را جدی بگیرند.

در سال 2012، مایکروسافت Surface RT را معرفی کرد که دارای لوگوی System-on-a-Chip بود و نسخه ای از سیستم عامل ویندوز را اجرا می کرد. با این حال، سرعت و سازگاری برنامه و بسیاری از مسائل دیگر، معماری لوگو را از کانون توجه دور نگه داشت. M1 می تواند نشانه ای از آینده باشد. از آنجایی که طیف وسیع تری از محصولات مانند گلکسی بوک با تراشه Qualcomm 8cx عرضه شد، می توان گفت که معماری لوگو برای دسکتاپ ها در حال حاضر هنوز در مراحل اولیه است. با این حال، تا پنج سال، استفاده از تراشه‌های غیراینتل و AMD در رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها می‌تواند به یک امر عادی تبدیل شود، و اکثر این دستگاه‌ها احتمالاً مبتنی بر معماری لوگو هستند.

پردازنده لوگو در لپ تاپ

Zhaoxin، سازنده چینی x86، در آستانه ورود به لیگ برتر است

استفاده از تراشه های مبتنی بر لوگو در رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها رایج شده است. اما جایگزین در فضای x86 چطور؟ تنها تعداد معدودی از تولیدکنندگان، از جمله Intel، VIA، AMD، و DMP Electronics دارای مجوز x86 هستند. اینتل و AMD دو برند معروف در این زمینه هستند. DMP همچنین یک سازنده تایوانی است که مسئول خط تولید تراشه جاسازی شده Vortex86 است. تراشه های مورد استفاده در برخی از استاپ باکس ها و مناطق صنعتی.

در سال 2013، Zhaoxin با مشارکت دولت شانگهای، VIA را به عنوان بخشی از تلاش های چین برای کاهش اتکای خود به فناوری خارجی معرفی کرد. Zhaoxin سهام اقلیت در VIA دارد و این شرکت مجوز استفاده از x86 را دارد. به همین دلیل می تواند پردازنده های دسکتاپ تولید کند.

سی پی یو Zhaoxin

پردازنده های Zhaoxin بر اساس فناوری 16 نانومتری ساخته شده اند. KaiXian-U6880A تراشه پرچمدار این شرکت است که می توان آن را در چین خریداری کرد و به عنوان پردازنده اصلی سیستم از آن استفاده کرد. این قطعه هشت هسته ای در فرکانس کاری نسبتا پایین 3.0 گیگاهرتز کار می کند. U6880A از Hypertherding پشتیبانی نمی کند و حافظه نهان L3 ندارد. بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که عملکرد U6880A تقریباً مشابه عملکرد پردازنده چهار هسته‌ای AMD A10-9700 است.

مقالات مرتبط:

البته پردازنده U6880A را نمی توان گزینه مناسبی برای بازی دانست; با این حال، این تراشه می تواند عناوین AAA مانند Hitman 3 و Farcry 5 را با سرعت 30 فریم در ثانیه اجرا کند. نسل بعدی پردازنده های این شرکت، سری KX-7000، مبتنی بر فرآیند هفت نانومتری است. استفاده از این فناوری باعث افزایش سرعت و بهبود عملکرد این پردازنده شده است. باید دید این تراشه در برابر آلدرلیک و ذن 4 چگونه عمل می کند.

با این حال، این پردازنده جایگزین چینی برای پردازنده های x86 است که به صورت تجاری در دسترس کاربران قرار گرفته و پس از انجام کارهای معمول خواهد آمد.

brus; پردازنده سرور دولتی روسیه

معماری البروس که پس از کوه بروس، بلندترین نقطه روسیه، نامگذاری شده است، تلاش دیگری برای خودکفایی تکنولوژیکی است. با این حال، برخلاف تراشه‌های Zhaoxin، Elbrus صرفاً برای برآورده کردن الزامات دولت روسیه برای رایانه‌های ایمن طراحی شده است و شما هیچ قطعه خانگی Elbrus را در فروشگاه‌های سخت‌افزار مسکو پیدا نخواهید کرد.

mcst

دولت روسیه دو کاربرد اصلی برای البروس دارد: سرورهای HPC برای دانشگاه ها و تحقیقات. 2. رایانه های شخصی ارتش و سایر بخش های حساس دولت روسیه. MCST، یک تولید کننده روسی در صنعت نیمه هادی که از تیم تحقیقاتی پیشرو فناوری اطلاعات در اتحاد جماهیر شوروی جدا شده است، 30 سال است که تراشه هایی بر اساس معماری ISA Albrus تولید می کند. این پردازنده ها x86 نیستند. اما البروس از سیستم ترجمه باینری استفاده می کند که از این نظر بسیار شبیه به Apple M1 است. این عملکرد سخت افزار آلبروس را قادر می سازد تا برنامه ها و سیستم عامل های x86 مانند ویندوز را اجرا کند.

MCST به تازگی پردازنده Elbrus 16S را معرفی کرده است. این تراشه در فرآیند 16 نانومتری ساخته شده و فرکانس کاری آن 2.0 گیگاهرتز است. قدرت محاسباتی این پردازنده باید حداکثر 1.5 ترافلاپس باشد و جالب اینکه از پیاده سازی های چهار سوکتی با حداکثر شانزده ترابایت رم پشتیبانی می کند. عملکردی که حتی بر روی سخت افزار سرورهای پیشرفته AMD و اینتل نیز ارائه نمی شود.

SHAKTI; پلتفرم اینترنت اشیا ساخته شده در هند

در سال 2018، محققان موسسه فناوری هند پلت فرم مبتنی بر RISC-V را ارائه کردند. صنعت نیمه هادی هند هنوز در مراحل ابتدایی خود است. در نتیجه جدیدترین پردازنده های سری Shakti E با فرآیند 180 نانومتر ساخته شده و فرکانس کاری آنها 100 مگاهرتز است. البته این تراشه ها برای اجرای بازی های رایانه ای طراحی نشده اند و در عوض پردازنده های سری E Shakti بر روی دستگاه های کم مصرف مرتبط با اینترنت اشیا و عناصر تعبیه شده مانند حسگرها تمرکز می کنند.

شاکتی

در حالی که مالکیت معنوی اصلی Shakti با بودجه دولتی تامین می‌شود، یک استارت‌آپ هندی به نام InCore Semiconductors چیپ‌های سفارشی Shakti را برای مشتریان محدود مسکونی تولید می‌کند. مطمئناً مدتی طول می کشد تا صنعت نیمه هادی هند بتواند با شرکت هایی مانند اینتل یا حتی Zhaoxin رقابت کند. با این حال، این مرحله یک گام مفید در نقشه راه این شرکت است. تراشه های Shakti را می توان در طیف گسترده ای از محصولات مرتبط با اینترنت اشیا استفاده کرد. بعید است که پردازنده های دسکتاپ Shakti در پنج سال آینده معرفی شوند. اما اساس کار قطعا انجام شده است.

نتیجه

اینتل و AMD هنوز به خوبی در فضای پردازنده های دسکتاپ حضور دارند. به استثنای کاربرانی که در چین زندگی می‌کنند یا در دولت روسیه کار می‌کنند، دستگاه‌های سری اپل M1 فعلی تنها جایگزین مناسب برای مدل‌های اینتل و AMD هستند. با این وجود، فضای پردازنده‌های دسکتاپ در حال گسترش است، زیرا دولت‌ها به دنبال خودکفایی و افزایش استفاده از معماری لوگو در رایانه‌های شخصی هستند.

پردازنده های اینتل و AMD حداقل تا دهه آینده گزینه های اصلی در بازار پردازنده های دسکتاپ باقی خواهند ماند. البته این احتمال وجود دارد که دسکتاپ و لپ تاپ های جدیدی که از معماری Logo استفاده می کنند به زودی عرضه شوند.

به نظر شما آیا معماری شرکت های دیگر جایگاه فعلی اینتل و AMD را در فضای تراشه دسکتاپ تغییر خواهد داد؟ لطفا نظر خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما