رئیسی: اقتصاد به خواست بیگانگان گره خورده بود

[ad_1]

فرارو- رئیس جمهور هدف اصلی بودجه 1401 را ثبات اقتصادی عنوان کرد و گفت: بودجه باید از ثباتی بهره مند شود که برای تولیدکننده، مصرف کننده و بازار قابل اعتماد باشد و باید بودجه ای تامین شود که کسری بودجه نداشته باشد.

سیدابراهیم رییسی روز یکشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تشریح برخی از ویژگی های لایحه بودجه و تعیین حدود آن از بودجه سال گذشته پرداخت و گفت: از همکاران دولت، همه وزرا و به ویژه برنامه و بودجه. سازمانی که در لایحه بودجه شرکت کرده است. من از او برای ارائه به موقع آن به مجلس تشکر می کنم و امیدوارم که نمایندگان پارلمان ثروت او را در دادگاه و کمیسیون ها افزایش دهند و بودجه ای ارائه شود که مشکلات کشور را حل کند.

رئیس جمهور افزود: در این سال های پیروزی انقلاب اسلامی، کارهای زیادی در آموزش عالی، کشاورزی، صنعت و معدن انجام شده است، اما با همت زنان و مردان در سراسر کشور برای توسعه آب، برق و گاز تلاش شده است. همه اقدامات تاکنون برای توسعه شهرها و روستاها انجام شده است که جای قدردانی دارد اما هم در مسائل اقتصادی و هم از نظر اجتماعی و فرهنگی با مشکلات جدی مواجه هستیم.

رییسی گفت: ما نیازمند حرکت جهادی و برنامه ای هستیم که به همه مسئولان و مسئولان ارائه شود و با برنامه ریزی دقیق بتوان کارهایی انجام داد که مشکلات مردم را حل کند.

وی در خصوص تاکید مقام معظم رهبری بر اصلاح ساختار بودجه گفت: رهبری همواره بر تشویق سرمایه گذاری و اشتغال تاکید داشته اند و امروز در استان هایی که به آن سفر می کنیم، اشتغال یکی از مهمترین مسائل کشور است.

رئیس سیزدهم زمین و در نهایت کیفیت «ما کم بودجه هستیم اینها ما را می طلبد که ببینیم چه کاری انجام شده و چه کاری باید انجام شود.

اقتصاد به اراده بیگانگان گره خورده بود

رئیسی گفت: مشکل جدی که در گذشته همه را آزار می‌داد این بود که اقتصاد با اراده بیگانگان گره خورده بود و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده کشور به‌ویژه نیروی کار متراکم و ذخایر ارزشمند آن نمی‌توان این کار را انجام داد. امروز رشد اقتصادی حدود چهار دهم درصد، هزینه ده برابر جمعیت و مشکلات مردم در مجلس نمایندگان و کسانی که این شرایط را می بینند در رنج است.

رئیس جمهور هدف اول این بودجه 1401 را ثبات اقتصادی اعلام کرد و گفت: اقتصاد باید دارای ثباتی باشد که برای تولیدکننده، مصرف کننده و بازار قابل اعتماد باشد. بودجه بدون کسری بودجه لازمه ثبات اقتصادی است زیرا کسری بودجه ریشه بسیاری از مشکلات کشور است.

استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز دولت است

وی با تاکید بر لزوم انضباط نظام پولی و مالی کشور، تاکید کرد: استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز بودجه است و باید از این امر جلوگیری کرد زیرا اقتصاد کشور را با مشکل جدی مواجه می کند. وی ادامه داد: دولت همچنین تلاش کرده است که کشور را بدون استقراض از بانک مرکزی اداره کند که این به معنای کاهش تورم است، اما تا زمانی که تک رقمی شود باید این کار انجام شود، اما امیدواریم تورم دو رقمی باشد که مردم و فعالان اقتصادی را نگران کرده است. ، به تورم نزولی تبدیل می شود و به سطح مطلوبی می رسد.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه بودجه نیازمند نگاه ملی است، گفت: نگاه سازمان ها و نمایندگان بودجه نباید جناحی باشد تا به دنبال رشد اقتصادی 8 درصدی باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که رشد اقتصادی 8 درصدی چگونه امکان پذیر است، گفت: این هدف با افزایش بهره وری 3.5 درصد، افزایش سرمایه گذاری به میزان 4.5 درصد و افزایش نیروی کار، تلاش و برنامه ریزی محقق می شود. خانواده

رئیسی گفت: هدف سوم این بودجه بحث عدالت در توزیع ظرفیت ها و امکانات در کشور است. توزیع ما یک توزیع ناعادلانه است و باید متعادل باشد.

وی با بیان اینکه در این لایحه قطعاً موضوع آمایش سرزمین در نظر گرفته شده است، گفت: محوریت قوه قضائیه هم برای مجلس و هم برای دولت و هم برای بخش های مختلف مهم است که در این مسیر حرکت می کنیم و توسعه متوازن بخش ها باید در حوزه های مختلف شکل بگیرد. مناطق.

رئیس جمهور ادامه داد: اساس این بودجه برنامه محور است به طوری که بودجه ساده و قابل فهم، قابل مدیریت، نتیجه گرا بوده و به رشد و ثبات اقتصادی در کشور کمک می کند. بودجه سال آینده به منظور توانمندسازی مقامات استانی، وزارتخانه ها و آژانس هایی که بودجه دریافت می کنند و آنها را در قبال منابع بودجه ای خود پاسخگو می سازد، طراحی شده است.

رییسی ادامه داد: در زمینه فرهنگ سازی، ترمیم آسیب های اجتماعی، رشد اقتصادی از مسئولان استانی بپرسید که چه کار کرده اند یا این وزارتخانه چه بخشی دارد و آن قسمت را تا کجا انجام داده است. قابل نظارت یا اندازه گیری نیست.

وی خاطرنشان کرد: شاید از نظر بودجه بتوان گفت که با این تبصره چقدر بودجه خرج شده یا چقدر تخلف شده است، اما سهم آن چقدر در رشد فرهنگی و حذف آن بوده است. آسیب های اجتماعی و اقتصادی». در استان «گرفتار نشوید. اما اگر مسئولیتی به آنها داده شود، هم مجلس و هم دستگاه‌های اجرایی و کنترلی کشور می‌توانند این موضوع را اندازه‌گیری و نظارت کنند و مسئولان هم تکلیف خود را می‌دانند و تکلیف قانونی آنها قابل سنجش و نظارت است.»

رئیس جمهور گفت: پیش بینی سیستم مدیریت مالی یکپارچه بخش دولتی به گونه ای که بودجه در یک بستر واحد و قابل مدیریت باشد و با شناسه مشخص به ذی نفع نهایی برسد نیز از ویژگی های این بودجه است.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی های این بودجه عادلانه بودن پرداختی کارکنان است. آنچه همه را آزار می دهد، سیستم پرداخت ناعادلانه در بخش های مختلف است. این باید به یک سیستم عادلانه تبدیل شود که با افزایش حقوق طبقات پایین و محدود کردن رشد حقوق طبقات پایین کاملاً امکان پذیر است.

رییسی ادامه داد: کاهش 15 درصدی هزینه های دولت با حقوق متفاوت است که البته حقوق خود را دارد. ما باید هزینه های دولت را کاهش دهیم.

وی گفت: موضوع دیگر اصلاح بودجه است. در این بودجه کاهش کسری ترازنامه عملیاتی از 464 میلیارد تومان به 271 میلیارد تومان، کاهش استقراض خالص دولت از 245 میلیارد تومان به 47 میلیارد تومان، کاهش خالص استقراض دولت در پایتخت. بازار به منفی 40 میلیارد تومان، افزایش تولید ناخالص داخلی – نرخ مالیات از 5.4 درصد به 6.9 درصد رسید، کاهش رشد هزینه های دولت از 114 درصد در قانون بودجه امسال به 5 درصد در لایحه بودجه سال آینده. که از ویژگی های ضروری بودجه هستند.

رئیس جمهور بحث تولید و اشتغال را محور بودجه 1401 قرار داد و گفت: امسال سال رونق تولید و موضوع همه استان ها موضوع بیکاری است بنابراین تولید و اشتغال محور بودجه است.

وی ادامه داد: تعیین اهداف رشد اقتصادی برای شهرستان ها و استان ها و تعیین سهم هر شهرستان و تعیین مسئولان، وزرا و استانداران برای تحقق آن رشد اقتصادی.

رییسی گفت: تبدیل صندوق کارآفرینی به صندوق عدالت و توسعه و تشکیل صندوق های استانی و تامین 2000 میلیارد تومان سرمایه برای هر استان و توانایی استان ها در پرداخت مازاد مالیات، فروش اموال مازاد دولتی و سود خود. معادن دیگر اهداف بودجه هستند. این صندوق استانی می تواند زمینه ساز جذب مشارکت بخش خصوصی و ایفای نقش در تولید و اشتغال در استان باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت باید زمینه مشارکت بخش خصوصی و نهادهای دولتی در تولید و اشتغال در استان ها را فراهم کند، افزود: این اعتبارات می تواند نقش مهمی در همه استان ها داشته باشد و کارگزاران و مردم دغدغه مند هستند. در مورد اشتغال و تکمیل پروژه های نیمه تمام در استان های حذف.

وی گفت: پروژه های نیمه تمام زیادی در کشور داریم که ده ها سال است در حال انجام است. اما اولویت بندی و تخصیص بودجه برای این پروژه ها بر اساس اولویت ها ضروری است که وظیفه شورای برنامه ریزی کشور است.

رییسی درباره کاهش 5 درصدی مالیات واحدهای تولیدی نیز گفت: این کاهش در برنامه حمایت از تولید پیش بینی شده است که همیشه گفته ایم باید از تولید حمایت شود.

رئیس‌جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود به کاهش 5 درصدی مالیات اتحادیه‌های آسیب‌دیده از کرونا اشاره کرد و تعداد اتحادیه‌های آسیب‌دیده کرونا را قابل توجه دانست.

وی با اشاره به تقویت منابع صندوق تثبیت برای مقابله با نوسانات بورس، گفت: زمانی که صندوق تثبیت فعال می شود، می تواند پشتوانه محکمی برای سهامداران به ویژه سهامدارانی باشد که سهام خرد در بورس دارند و از انتشار سهام رنج می برند. ” نوسانات بازار.”

رییسی در خصوص تلاش در مدیریت نقدینگی گفت: نکته مهم بحث مدیریت نقدینگی است که یکی از مسائل و مشکلاتی است که همواره مورد تاکید است و نقدینگی نیاز به مدیریت دارد.

وی در خصوص تلاش برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های دولت و نظام بانکی بر مردم و تامین منابع مالی از جیب مردم، گفت: طرح 1401 این است که می‌توان کار را به‌طور کامل مدیریت کرد و نباید این اتفاق ناگوار را داشته باشیم. اقتصاد کشور همیشه آسیب می بیند.»

رئیس جمهور در خصوص اصلاح نظام حمایتی و جلوگیری از هدر رفت ارز تجار گفت: نبود سیستم حمایتی مناسب در بازار ارز باعث می شود ارز به دست مردم نرسد و به جای سر سفره رفتن به دست دلالان برسد. “

وی افزود: وقتی مقداری پول را ردیابی می کنیم، نتیجه این می شود که به جای اینکه سر سفره ها و جان مردم برود، آن پول در دلالی از بین می رود و تاجران نگذاشتند پول به دست مردم برسد که برای جلوگیری از آن برنامه ریزی شده است. این موضوع. “

رئیسی گفت: باید نظارت دقیقی بر بودجه کشور چه به صورت مکتوب و چه در زمان تصویب و اجرا داشته باشیم تا این اتفاق نیفتد و باید با تعدادی از افراد مذاکره و پیگیری شود.

وی گفت: به جای مقصر دانستن دیگران، باید یک سازوکار قوی ایجاد کنیم و اگر این مکانیسم به طور مداوم دنبال شود، مطمئناً قاچاقچیان و سوء استفاده کنندگان نمی توانند زمینه سوء استفاده را فراهم کنند.

[ad_2]

Kelvin Ashley

حل کننده مشکل متعصب سفر مادام العمر. بت نوجوان آینده. علاقه مندان به اینترنت آماتور.

تماس با ما