رمزگشایی از تصمیم ناگهانی مقتدی صدر در پشت صحنه

[ad_1]

کارشناسان و افراد از احزاب و جنبش‌های مختلف در عراق دیدگاه‌های متناقضی درباره دلایل تصمیم رهبر فعلی صدر برای تحریم جلسه روز دوشنبه پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید عراق و اهل سنت دارند و وابسته به حمایت صدر از تشکیل دولت با حضور عراق است. چارچوب هماهنگی شیعیان.

به گزارش ایسنا، العربی الجدید در گزارشی درباره تصمیمات اخیر مقتدی صدر، رهبر فراکسیون صدر عراق، مبنی بر تحریم نشست روز دوشنبه پارلمان برای تعیین رئیس جمهور جدید نوشت: 48 ساعت مانده به موعد مقرر پارلمان عراق برای تعیین رئیس جمهور جدید. معرفی رئیس جمهور در تصمیمی غیرمنتظره جریان صدر از توقف مذاکرات تشکیل دولت و تحریم این نشست خبر داد.

اطلاعات متناقض در مورد دلایل این تصمیم

اطلاعات ضد و نقیضی درباره دلایل این تصمیم از سوی جناح صدر عراق ارائه شد. اولین تفسیر از دلایل این تصمیم این است که مقتدی صدر به دلیل فشار بر احزاب کرد و سنی و عدم حمایت آنها از یکی از احزاب شیعه نسبت به سایر احزاب شیعه و انزوای چارچوب هماهنگی شیعه عراق، این تصمیم را گرفته است.

برخی دیگر بر این باورند که صدر قصد دارد انتصاب رئیس جمهور عراق را تا رسیدگی به شکایات علیه هوشیار زیباری، نامزد حزب دموکرات کردستان عراق برای ریاست جمهوری، به تعویق بیاندازد.

اگر فردا (دوشنبه) جلسه انتخابات ریاست جمهوری برگزار نشود، عراق با اولین نقض قانون اساسی خود در بحران سیاسی کنونی روبرو می شود، زیرا فردا آخرین مهلت انتخاب رئیس جمهور جدید است، 30 روز پس از اولین جلسه پارلمان جدید.

در همین حال، یکی از اعضای جناح صدر عراق به العربی الجدید گفت که فشار زیادی بر احزاب سیاسی و سنی ها وارد می کند، به ویژه پس از اظهارات اخیر عمار الحکیم، رهبر فراکسیون حکمت ملی عراق. و درخواست او برای اقدام از احزاب و سنی هایی که با توجه به مسئولیت خود در قبال اختلافات بین احزاب شیعه، از مقتدی صدر خواستند در چارچوب هماهنگی شیعه در این بحران انعطاف پذیرتر باشد.

این منبع گفت: احزاب سنی و کرد در حال حاضر در حال گفتگو در مورد نیاز به توافق و وجود چارچوبی برای هماهنگی شیعیان عراق با دولت صدر در یک دولت هستند و هرگونه اتهامی را که علیه آنها در مورد تقویت یک حزب شیعه بر دیگری در بحران کنونی دولت مطرح می شود را رد می کنند. . .

عضو فراکسیون صدر ادامه داد: تصمیمات اخیر مقتدی صدر برای تحمیل احزاب سیاسی کرد و اهل سنت بر اساس توافقات صورت گرفته بین آنها اتخاذ شده است.

وی همچنین گفت که تصمیم مقتدی صدر قطعی نیست و ممکن است قبل از نشست فردا در تصمیم خود تجدید نظر کند، اما این امر مستلزم تضمین احزاب و اهل سنت است که حتی بدون حمایت هم قادر به تشکیل دولت اکثریت ملی خواهند بود. حضور و مشارکت چارچوب هماهنگی شیعیان و امضای تفاهم نامه با فراکسیون صدر برای تشکیل فراکسیون اکثریت در مجلس.

تفاوت صدر با کردها و سنی ها

در همین حال، علی الفتلاوی، یکی از اعضای ائتلاف الفتح عراق، گفت: اطلاعات موجود حاکی از آن است که بین مقتدی صدر و حزب دمکرات کردستان عراق و ائتلاف اکثریت ملی (متشکل از ائتلاف های متشکل از ائتلاف) اختلاف وجود دارد. اولويت و تقدير) و علت تصميمات مقتداي صدر در بالا همين اختلافات است.

الفتلاوی افزود: هدف از چارچوب هماهنگی برقراری تماس با جنبش صدر برای تکمیل مذاکرات با هدف تشکیل یک جناح بزرگ بین دو طرف و تشکیل یک دولت وحدت است که همه احزاب شیعه را گرد هم می آورد و هیچ حزب تأثیرگذاری در سیاست معادله ایجاد نمی کند. جای تکون خوردن.

الفتلاوی همچنین گفت که اصرار مقتدی صدر بر تحریم پارلمان می تواند منجر به تشکیل ائتلاف احزاب کرد و سنی ها با هماهنگی شیعیان برای تشکیل دولت جدید شود. زیرا روند سیاسی عراق را نمی توان در دایره تصمیم گیری آن قرار داد و حتی ممکن است جلسه پارلمان برگزار شود و رئیس جمهور بدون حضور صدر منصوب شود.

همچنین، جاسم محمد جعفر، یکی از اعضای ائتلاف حکومت قانون، معتقد است که تصمیم مقتدی صدر پس از آن اتخاذ شد که احزاب کرد و سنی تاکید کردند که جنبش صدر را بدون حضور یک چارچوب هماهنگی شیعه ادامه نخواهند داد. دلیل دیگر این تصمیم این است که حزب ثالث تأثیرگذار در مجلس، چارچوب هماهنگی بین شیعیان و متحدان آنهاست.

وی افزود: تصمیم مقتدی صدر ثابت می کند که حزب او بدون متحد کردن احزاب شیعه قدرت تشکیل دولت اکثریت را ندارد و بنابراین ما به همسویی مواضع خود و نهایی کردن مذاکرات با صدر تا قبل از رسیدن به توافق ادامه خواهیم داد. و پارلمان تشکیل خواهد شد.”

اما مهدی عبدالکریم، یکی از رهبران حزب دمکرات کردستان عراق، گفت که هیچ تفاوتی بین کردها و صدر وجود ندارد.

وی در این زمینه تصریح کرد: هیچ اختلافی بین ائتلاف سه حزبی (جنبش صدر، حزب دمکرات و ائتلاف دولتی) وجود ندارد. تصمیم مقتدی صدر برای ما غافلگیرکننده بود و دلیل آن را نمی دانیم، اما با او تماس خواهیم گرفت تا دلیل آن را جویا شویم.

[ad_2]

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما