سرگردانی 5 کیلو طلا در گمرک، 200 میلیون هزینه نگهداری تنها!

[ad_1]

واردات نامحدود طلا به ایران ظاهر دلپذیری دارد، در حالی که در عمل ممکن است فردی که طلا به ایران می آورد پشیمان شود. نمونه آن ماجرای یک ایرانی است که با سرمایه خود در قالب پنج کیلوگرم میله به ایران بازگشت اما با موانع مختلفی مواجه شد. به دلیل عدم ترخیص از گمرک، در ماه گذشته 200 میلیون هزینه انبارداری گمرکی برای وی رزرو شد و در نهایت راهکار پیشنهادی ورود از طریق واسطه هایی است که سهم 10 تا 15 درصدی یعنی نزدیک به یک میلیارد تومان را می خواهند!

به گزارش ایسنا، در سال 1397 تصویب شد تا پول و طلا به صورت نامحدود وارد کشور شود. همانطور که مشخص شد واردات ارز به صورت اسکناس به کشور توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بدون محدودیت و با رعایت ضوابط و مقررات بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز است.

واردات فلزات گرانبها (طلا، نقره و پلاتین) به صورت خام نیز از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف است که طبق اعلام بانک مرکزی تا پایان سال 1400 تمدید شد.

اما ظاهراً آنچه در واقعیت می‌گذرد، با این مجوزها مطابقت ندارد و نشان می‌دهد که مربوط به عموم یا مسافران و کسانی که قصد دارند از خارج طلا با خود بیاورند، نیست.

پاسخ مثبت گمرک برای واردات نامحدود طلا

در موردی که اخیراً به ایسنا گزارش شده، یک ایرانی که تصمیم به ورود به کشور گرفته بود، طلاهای زیادی را با خود به همراه داشت اما ماه گذشته در ترخیص این اموال با موانعی مواجه شد و در بین مسئولان مربوطه سرگردان شد.

مصاحبه ایسنا با این فرد برای روشن شدن این وضعیت نشان می دهد که او سال هاست در یکی از کشورهای اروپایی بوده و ظاهراً مشغول تحقیق بوده، اما بنا به دلایلی تصمیم به بازگشت به ایران گرفته است. بنابراین او تمام دارایی خود را تبدیل به طلای تقلبی می‌کند، اما مشکل اینجاست که قبل از این اقدام شخصاً یا تلفنی از گمرک استعلام کرده که آیا طلا می‌تواند با او وارد ایران شود یا خیر که به او گفته شد. بر اساس مصوبات، واردات طلا به کشور برای مدت نامحدود آزاد بوده و مشمول عوارض گمرکی نمی شود.

گمرک از ورود جلوگیری کرد!

اما وقتی به گمرک می رسد و پنج کیلو طلای خود را اظهار می کند، با این پاسخ مواجه می شود که نمی توان این مقدار طلا را اظهار و وارد کشور کرد. زیرا گمرک این میزان طلا را تجاری تشخیص می دهد و با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام می شود که متقاضی برای ورود به کشور و موارد مورد نیاز باید به سامانه جامع تجارت مراجعه کند. تایید ثبت سفارش اقدام کنید.

وزارت صمت درخواست کارت بازرگانی کرد

صاحب کالا پس از پیگیری در نهایت با اعلام وزارت صمت مبنی بر داشتن کارت بازرگانی برای واردات طلای خود مواجه می شود. او می گوید، با این حال، او هنوز هیچ کاری انجام نداده و قصدی برای درخواست کارت بازرگانی ندارد، فقط دارایی خود را تبدیل به طلا کرده و به کشور بازگردانده است.

یا طلا دلالی یا تقسیم یک میلیاردی!

جالب اینجاست که به صاحب کالا از طریق واسطه ها نیز پیشنهاد ورود داده شده است. وی به این ترتیب از کانال تجار و افرادی که دارای کارت بازرگانی برای واردات طلای خود به کشور هستند معامله می کند و طبق پیگیری های انجام شده واسطه ها برای ورود طلای وی به کشور بین 10 تا 15 درصد هزینه دریافت می کنند که این مبلغ به این صورت است. حدود یک میلیارد تومان است.

مالکیت کالا: هزینه های نگهداری در حال حاضر 50 میلیون تومان می باشد

مورد دیگر هزینه نگهداری آن پنج کیلو طلا در ماه گذشته است که به گفته صاحبان کالا ظاهراً برای هر روز انبارداری گمرکی حدود دو میلیون تومان باید پرداخت کنند و هزینه نگهداری این مقدار طلا برای گذشته. ماه تقریبا 60 میلیون تومان .

بانک مرکزی تحریم نکرده است

این موانع در حالی ایجاد شد که مکاتبات وزارت صمت با بانک مرکزی نشان می دهد که این بانک اعلام کرده است که ورود این طلا طبق ضوابط مشکلی ندارد و صرفاً یک موضوع استاندارد است که نیاز به تایید ملی دارد. سازمان استاندارد بانک واردات نیز در حوزه وزارت صمت است و حتی ارجاع صاحب کالا به بانک مرکزی موضوعیت ندارد.

سکوت جواب نمیده

اما آنچه در این مدت در گمرک رخ داده است، پیگیری آن از سوی گمرک ایران نشان می دهد که از وزارت صمت در مورد تجاری سازی کالا سوال شده و مکاتباتی نیز از سوی گمرک ارسال شده است اما هنوز پاسخ روشنی دریافت نشده است. .

گمرک: به نظر ما بدون ثبت سفارش می توان ترخیص کرد

نماینده فنی گمرک در این خصوص گفت: این کار طبق دستورالعمل واردات نامحدود طلا طبق گمرک ایران، مشمول ضوابط خاصی نیست و بدون ثبت سفارش نیز قابل ترخیص است، اما بارها در وزارت صمت و حتی درخواست ترخیص با ثبت دستور پرونده کرد و از گمرک خواست تمام اطلاعات کالا و صاحبان آن را به بانک مرکزی بدهد و وارد کشوری شود که هنوز تعیین تکلیف نشده است.

گمرک: هزینه انبار 200 میلیون است نه 50 میلیون!

ارونقی همچنین گفت: با توجه به هزینه نمایی ذخیره سازی از زمان دریافت انبار، یعنی از نیمه آخر ماه تا کنون، هزینه ذخیره سازی این مقدار طلا تا 200 میلیون تومان بوده است و هر تاخیر در تجهیزات مرتبط ممکن است از بین برود، بخش عمده ای از سرمایه متعلق به صاحب کالا است.

باز هم دور باطل واردات …

این ماجرا نه تنها یک بار دیگر چرخه معیوب و عملکرد ناهماهنگ دستگاه معاملاتی و در نهایت سردرگمی مردم را نشان می دهد، بلکه واردات بی حد و حصر طلا را زیر سوال می برد که آیا این واردات منحصر به تجار بوده است؟ یعنی اگر کسی کارت بازرگانی نداشته باشد نمی تواند طلای بیشتری بیاورد و به عنوان پایتخت وارد کشور شود و در این بین باید هزینه سنگینی بپردازد و با درخواست عجیب دلالان و واسطه ها در تجارت مقابله کند؟!

[ad_2]

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما