طرز تهیه شیرینی برنجی، شیرینی سنتی نوروز

[ad_1]

فراروـ شیرینی برنجی یکی از شیرینی های سنتی ایرانی است که بسیار محبوب و طرفدار است و در نقاط مختلف ایران با روش های گوناگون تهیه می شود که در این میان نان برنجی مخصوص کرمانشاه از همه جا معروفتر است. نان برنجی که از ترکیب آرد برنج، روغن، پودر قند و … تهیه می شود، گگینه بسیار مناسبی برای نوروز و ویرایی در این ایام است.

به گگارش فرارو، شیرینی برنجی به دلیل داشتن گلاب و پودر هل در ترکیباتش دارای عطر و بوی فوقالعاده است و خعم دلچسب و خاطره انگیزی دارد. در ادامه این مطلب طرز تهیه شیرینی برنجی در منزل همراه با نکات مراه بوت و فنهای مربوط به تهیه شیرینی برنجی تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی برنجی

آرد برنج: نیم کیلو
پودر قند: 150 گرم
زرده تخم مرغ: ۲ عدد
روغن جامد: ۲۵۰ گرم
گلاب: یک چهارم پیمان
وانیل: نوک چایخوری
پودر هل سبز: ۱ قاشق چایخوری
خرفه سیاه یا خلال پسته برای تزیین: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

ارد برنج

نکات مربوط به آرد برنج

نوع آرد برنجی که برای تهیه شیرینی برنجی استفاده می شود، در طعم و بافت شیرینی تاثیر مستقیم دارد. حتما آرد برنج را از لوازم قنادی های معتبر به صورت فله و نه بسته بندی کارخانه های تهیه کنید. قبل از درست کردن شیرینی برنجی بهتر است حتما آرد برنج را دو تا سه باة د.ک الک

نکات مربوط به روغن

روغن شیرینی

برای تهیه شیرینی آردی بهتر است از روغن های مخصوص شیرینی آردی استفاده کنید که به صورت حلبی در فروشگاه های فروش روغن موجود است و از آنها مخصوص شیرینی آردی استفاده کنید. در صورتی که به این روغن تخلیه، از روغن جامد نباتی استفاده کنید. توجه داشته باشید که هرگگ از روغن های صاف قنادی که در لوازم قنادی ها موجود است، استفاده نکنید; زیرا باعث خشکی بیش از حد شیرینی می شود. توصیه ما این است که اگر از روغن مخصوص شیرینی آردی استفاده نکنید، حتما از مخلوط روغن جامد نباتی و روغن صاف قنادی یا کره استفاده کنید.

نکات مربوط به گلاب

گلاب

محلی که میدانیم گلاب عصاره خوشبوی گل محمدی است که مرغوبترین نوع آن در شهرهای کاشان و میمند فارس تهیه می شود. امروز در همه فروشگاه ها و سوپر مارکت ها شیشه های گلاب را در اشکال و با نام های تجاری مختلف میبینیم که از آنها خالص و عطر و بوی گلاب اصیل را ندارند. گلاب اصل بوی گل محمدی می دهد و شما بوی ترشیدگی از آن استشمام نمی‌دکنی رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون رسوب است. گلاب اصل همچنین طعمی سنگین و مایل به تلخی دارد. پس از خرید گلاب به این نکات توجه داشته باشید.

طرز تهیه شیرینی برنجی

۱ ـ برای شروع کار ابتدا روغن را روی حرارت خیلی کم اجاق گاز بر روی ش ش سپس صبر کنید تا از حرارت بیفتد. زرده های تخم مرغ را داخل یک کاسه گود و مناسب بود و مناسب بریزید و وانیل و هل را به آن اضافه کنید. کمی زده‌ها را با همزن دستی هم بزنید؛ سپس روغن خنک شده را به آن اضافه کنید و باز هم بزنید.

2 در این مرحله کم کم پودر قند را به روغن اضافه کنید و با دست یا لیسک هم بزنید تا پودر قند در روغن حل شود.

3 در مرحله آخر آرد برنج را که از قبل الک کرده اید، کمکم و وی سه تا چهار مرحله به مواد اضافه کنید. حالا لیسک را کنار بگذارید و در این مرحله با دست هم بزنید. وقتی همه آرد بر را اضافه کردید، گلاب را روی مواد بریزید و به ورز دادن ادامه بدهید تا خمیر حالت پودری نیست یا به دست نچسبد. اگر خمیر به دست چسبید، کمی دیگر آرد برنج را اضافه کنید و اگر حالت پوره پوره داشت و بعد از ورز دادن هم شبیه خمیر منسج نشد، خمیر را داخل گوشت با سری درشت بریزید و یکبار از چرخ گوشت رد کنید; سپس خمیر را داخل کیسه فریزر قرار دهید و حدود 1 روز در محیط آپپخانه قرار دهید تا آرام شود.

4 بعد از اینکه خمیر ساکن کرد، یکبار دیگر کن را از چرخ گوشت رد کنید و بعد با دست کمی ورز بدهید. سپس از خمیر به اندازه گردوی کوچک بردارید و کف دستتان را گرد کنید و با مر مخصوص شیرینی برنجی روی آن را مهر بزنید. سپس شیرینی ها را داخل سینی فر و با فاصله از هم بچینید و روی شیرینی را به دلخواه با خرفه سیاه یا مغغ پست تزیین کنید. سینی فر را در فر 170 درجه سانتیگراد به مدت 20 دقیقه قرار دهید تا شیرینی ها کاملا بپندید. بعد از اینکه شیرینی پخت، آن را از خارج خارج کنید و زمانی که کاملاً سرد نشده است، به آنها دست نزنید.

نکات مهم برای تهیه شیرینی برنجی

شیرینی برنجی

1 اگر خمیر بعد از قالب زدن چرب بود یا روغن پس میداد، حتما دوباره به آن آرد برنج اضافه کنید.
2 وقتی خمیر حالت پورهای می شود، برای اینکه به ککل خمیری منسجمی در بیاید، هرگگ به آن گلاب اضافه کنید. گلاب بیش از اندازه شیرینی برنجی را بعد از پختن خشک می کند.
3 اگر شیرینی بعد از قالب زدن ترک خورد، به این معناست که خمیر به اندازه کافی ورز نخورده است و بافت منسجمی ندارد.
۴ ـ زمان پخت شیرینی برنجی نسبت به بقیه شیرینی‌ها کمی بیش‌تر است؛ بنابراین توجه داشته باشید که محیطی را داشته باشید که برای تنظیم بهتر باشد.
5 در صورتی که دارید شیرینی برنجی زعفرانی تهیه کنید، داخل روغن و قبل از اضافه کردن پودر قند یک تا دو قاشق کاخوری زعفران دم کرده غلیظ اضافه غنید.

[ad_2]

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما