ماجرای جنجالی خرید گران میوه شب عید؛ اختلاف قیمت ۳۵۰ میلیارد تومانی!

[ad_1]

قیمت میوه شب عید و تنظیم بازار آن در کنار دیگر کالاهای کالایی است که هر سال در این روزها را نگران می کند.

به گزارش خراسان، گزارش از گرانی میوه از یک سو و از سوی دیگر کیفیت پایین میوه های تنظیم بازاری در چند سال اخیر موضوعی بوده که در شب و روزهای منتهی به عید به معضل مردم تبدیل شده است. با این حال امسال به جای وزارت صمت، سازمان تعاون روستایی مسئول خرید و ذخیره میوه شب عید تعیین می شود و این روزها صحبت می کنند مبنی بر خرید گران سیب و پرتقال این سازمان برای ذخیره شب عید واکنش هایی را به نوعی می دهد که در روزهای اخیر در چند مورد. نوبت در تلویزیون به این موضوع پرداخته شده است و برخی از اعضای هیئت مدیره مرکزی میوه و تره بار تهران مدعی شده اند که بیش از 350 میلیون تومان میوه ها گرانتر از بازار تهیه شده است. .

موضوع چیست

پیش از این وظیفه تنظیم بازار و توزیع در حوزه مواد غذایی به سرپرست وزارت صمت بود، اما از سال جاری با قانون انتزاع، مسئولیت تولید و توزیع به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده و تنها پاسخگوی حوزه امنیت و سفره مردم این وزارتخانه است. به همین منظور برای تامین و تنظیم بازار میوه شب عید سازمان تعاون روستایی موظف به خرید و ذخیره میوه می شود. اما حالا برخی مدعی هستند که این سازمان با شرکتی برای خرید قرارهای بسته که ایراداتی دارد و همچنین قیمت آنها را از قیمت بازار خریداری می کند. این در حالی است که اسماعیل قادری مدیر عامل سازمان تعاون روستایی در گفتگو با خبری 21 گفته است که قیمت محصولات 25 درصد زیر قیمت بازار به مردم عرضه می شود.

ایراد به قرارداد

یکی از ایرادهایی که به سازمان تعاون روستایی می شود به شرکتی می رسد که با آن قرارداد امضا می شود. در گزارش صدا و سیما آمده است که شرکتی که برای خرید با سازمان تعاون روستایی قرارداد بسته گویا کمتر از یک سال قبل ثبت شده و جزو 132 شرکت مورد تایید استاندارد نیست. همچنین در این گگارش ادعا شده که این قرارداد در پایگاه ثبت اطلاعات ککور ثبت نشده است. در حالی که شرکت چند ماهه قبل از قرارداد تأسیس و محل ثبت این شرکت در شهر شرکت قائم شهر است که زادگاه قادری فر رئیس سازمان تعاون روستایی است.

پاسخ مدیر سازمان توسعه روستایی به ایرادات قرارداد

قادری فر در خصوص ادعاهای مطرح شده در گزارش صدا و سیما در همان برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: «قراردادها ناظر کیفی دارد و بر اساس فراخوان در مطبوعات و رسانه ها به عنوان آگهی مناقصه و طبق قانون انجام می شود و هر گونه هویت دولتی با آن وجود دارد. بخش خصوصی باید از طریق سامانه ستاد ایران باشد. او در تعداد ویژه شرکت کنندگان در مناقصه هم میگوید: «در این مناقصه یک یا دو شرکت، شرکت کرده است. شرکت میزان سنجش سیمرغ آریا در مازندران و شهر ساری ثبت شده است که محل تولد من است و این که یک شرکت در کیاکلا ثبت شده و در سامانه ستاد ایران مراحل قانونی خود را طی کرده است و موسسان این شرکت هیچ نسبتی با هم ندارد و از همه دستگاههای نظارتی دیوان محاسبات بازرسی کل کشور و بازرسی نهاد ریاست جمهوری میخواهم به این موضوع ورود و حسابهای شخصی بنده را در 23 سال خدمت بررسی کنند.

مدیر سازمان تعاونی روستایی در ویژه‌هایی که می‌گوید: «شرکت میزان سنجش سیمرغ آریا از طریق سامانه وارد و برای آن کمیسیون تشکیل و مبلغ آن نیز در سامانه ثبت شده است. از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ام موضوع این قرارداد رة س.ڧسیین

از رئیس دیوان محاسبات هم میخواهم گگارش این قرارداد را در صحن علی مجلس قرائت کند.» قادری فر در عین حال روز گذشته به تسنیم گفت: «گزارش رسانه ملی متاثر از برخی از رسانه های زرد این القا را به وجود آورد که شرکت مازند آریا که تشابه اسمی با شرکت سیمرغ آریا دارد، برنده مزایده است و اعضای هیئت مدیره آن با. بنده نسبت فامیلی دارند و در محل تولدم ثبت می شوند، اما این دو شرکت تنها دارای تشابه اسمی هستند و صدا و سیما اشتباه کرده است و شرکت بازرسی منتخب نیز با فرآیند کاملا قانونی انتخاب شده و هیچ رابطه ای با علت و نسبی با بنده و بستگانم ندارد. .»

ادعاها در خصوص خرید گران

متبهری عضو هیئت مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار مدعی است که سازمان تعاون روستایی زمانی که کف میدان قیمت پرتقال هشت هزار تومان بوده آن را در شمال از 13 هزار تومان خریداری کرده و بازار را به هم ریخته است. متبهری مدعی است: “در تاریخ عقد قرارداد سازمان تعاونی روستایی در 13 دی ماه بنده سیب را کیلویی هفت و نیم تا هشت هزار تومان میفروختم، اما شنیدم کسی سیب را 10 تا 11 هزار تومان به روستایی فروخته و میوه آن به میدان نیامده است. .» او درباره پرتقال هم گفته: “آن زمانی که قیمت پرتقال در کف میدان هشت هزار تومان بود سازمان مرکزی تعاونی در شمال پرتقال را بیش از 13 هزار تومان خرید.” ایوب فصاحت شهرداری سازمان میوه و بار تهران هم در این باره گفته است: “اگر پرتقال به سازمان تعاون روستایی در شب عید 16 هزار تومان توزیع 20 تا 30 درصد نسبت به میادین میوه و تره بار بالاتر است، زیرا اکنون با همان است. کیفیت سیب قرمز 12 هزار و 200، سیب زرد 14 هزار و 200 و پرتقال تامسون 10 هزار و 900 تومان است. »

پاسخ مدیر سازمان توسعه روستایی به خرید گران

اسماعیل قادری در خصوص خرید بالاتر از قیمت متعارف میوه های شب عید هم گفته است: “بر اساس مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در 29 آبان نحوه خرید و ذخیره سازی و توزیع میوه شب عید خاص و سازمان مرکزی تعاون روستایی موظف شد زیر نظر کمیته راهبردی با حضور معاونان وزارت ککورزی، نمایندگان سازمان بازرسی کل ککور و سازمان حمایت از مصرف کننده خرید میوه شب عید را به عنوان مجری انجام می دهد. بر اساس این مصوبه از پنج استان تولید کننده سیب و سه استان شمالی برای پرتقال در نامه های مستند کشف قیمت را درخواست کردند که قیمت ها را به ما اعلام کنند. استانها و کارگروههای تنظیم بازار قیمتها را فرستادند و این قیمتها بر اساس جدولی که تنظیم به تظیید هر استان رسید. بر اساس این جدول قیمت پرتقال روی درخت بر اساس کیفیت میوه در مازندران حدود هفت هزار و 500 و در استان گیلان و گلستان هشت هزار و 500 تومان تعیین و به قیمت پایه میوه بر اساس باغدار رسیدیم. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در گزارش های ویژه پخش شده از تلویزیون هم میگوید: “در گزارش صدا و سیما به اشتباه که قیمت 13 هزار و 900 و 14 هزار و 500 تومان برای پرتقال و سیب، قیمت میوه روی درخت است که باغدار به ما می رسد. میفروشد در حالی که این قیمتها به عنوان قیمت نهایی خرید میوه تعیین می شود که هزینه های سربار از جمله سوینگ، بسته بندی، واکس، سردخانه و … هم جزو آن هاست.

برای این که ادعاهای مطرح شده را بهتر بررسی کنیم به قیمت سیب و پرتقال در 13 دی رفتیم و هزینه های سربار را هم برای 3 ماه نگهداری میوه ها در سردخانه بررسی کردیم. بررسی های ما نیمت می دهد قیمت سیب و قرتقال سیب میادین تره بار در این روز از این قرار بوده است: قیمت سیب: 10 هزار و 300 تومان و قیمت پرتقال: 9 هزار و 800 تومان. اما درباره هزینه های سورتینگ، شست وشو و واکس به سراغ یکی از شرکت های ارائه دهنده این خدمات رفتیم. طبق گفته مدیر یکی از این کارخانه ها به طور متوسط ​​​​هر کیلو 1200 تومان هزینه شست وشو، واکس و سورتینگ خواهد داشت. جدای آن باید این میوه ها بیش از 3 ماه در سردخانه نگهداری شود تا در بازار شب عید عرضه شود. اتحادیه بارفروشان چند ماه پیش در اعتراض به گرانی سرد خانه ها به تجارت نیوز گفته است: «هزینه نگهداری هر کیلو سیب و پرتقال در سردخانه ماهی 600 تومان است که باعث گرانی قیمت تمام شده می شود». اگر همین مبلغ را در نظر بگیریم برای این سه ماه حدودا هر کیلو 1800 تومان هم هزینه نگهداری در سردخانه می شود. با این حساب های سربار در این مدت برای هر کیلو سیب و پرتقال حدود 3000 تومان خواهد بود. با این حساب قیمت تمام شده سیب برای عرضه در شب عید به قیمت 13 هزار و 300 و قیمت پرتقال 12 هزار و 800 تومان خواهد بود. »

57 میلیارد تومان گرانتر از بازار

طبق ادعاها بیش از 350 میلیارد تومان میوه ها گرانتر قیمت واقعی خریداری شده اند، اما طبق گفته مدیر سازمان تعاون روستایی تا 27 بهمن 22 هزار تن سیب و 29 هزار تن پرتقال خریداری شده است. با توجه به قیمت های به دست آمده توسط خبرنگار ما هر کیلو سیب 1200 تومان و هر کیلو پرتقال 1100 تومان گرانتر خریداری می شود که بر اساس میزان خرید در سیب حدود 25 میلیارد تومان و در پرتقال حدود 32 میلیارد تومان از قیمت بازار خریداری شده است. است که در مجموع ۵۷ تومان می‌شود. رئیس سازمان تعاونی روستایی مدعی است که هزینه سربار باید برای 4 ماه محاسبه شود و اگر این میوه ها 4 ماه در سردخانه هزینه هایی را که بیش از قیمت بازار پرداخت می شود به 27 میلیارد تومان کاهش می دهد. در عین این تخمین بر اساس اظهارات رسانه های دست اندرکاران و افراد مرتبط با موضوع است و اگر توضیحی برای خرید و هزینه های نگهداری از سوی سازمان همگانی روستایی ارائه شود، می توان در این باره نتیجه گیری کرد.

[ad_2]

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما