همتی: من 6 ماه سکوت کردم و شما ما را مقصر همه مشکلات دانستید

[ad_1]

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و رئیس سابق بانک مرکزی تاکید کرد: همه (همه جریان های سیاسی) اگر در دولت خوب کار کردند، حمایت کنیم و اگر کمبودهایی وجود دارد انتقاد کنیم.

به گزارش ایرنا، عبدالناصر همتی شامگاه سه شنبه در نشست بررسی و تحلیل وضعیت اقتصادی ایران در کرمان با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و معیشتی مردم اظهار داشت: دلیل حضورم در انتخابات همین شرایط بود. ; البته من نمی خواهم وارد بحث انتخاباتی شوم چون تمام شده و رئیس جمهور در کار است.

وی تاکید کرد: شنیده ام که قرار است عملیات اقتصادی انجام شود و اگر بنده این کار را انجام دهم اولین نفری هستم که از او حمایت می کنم اما اگر یک کلمه باشد هیچ اتفاقی در اقتصاد کشور نمی افتد.

رئیس کل سابق بانک مرکزی در بخشی دیگر از سخنان خود با تشریح ریشه های وضعیت اقتصادی گفت: بیشتر مشکلات کشور ناشی از حاکمیت اقتصادی است و تا زمانی که این مشکلات به درستی و کامل حل نشود، بقیه مشکلات حل نخواهد شد. حل شود.”

وی با طرح این سوال که دلیل اینکه ما در اقتصاد از مدار توسعه نیافتگی خارج نمی شویم چیست؟ زمین ما بزرگ است، جمعیت داریم، منابع طبیعی خوبی داریم و به آب های آزاد دسترسی داریم، پس چرا هنوز نمی توانیم رشد کنیم؟

همتی تصریح کرد: رشد اقتصادی اقتصاد تعریف شده و به چند عامل مهم از جمله بهره وری و سرمایه گذاری بستگی دارد. مثلاً اگر حجم سرمایه گذاری زیادی نداشته باشیم رشد صورت نمی گیرد.

«در زمان‌هایی که دولت درآمد نفتی خوبی داشت، سرمایه‌گذاری خوبی انجام داد و نتایج خوبی هم گرفت. بنابراین دلیل رشد ما سرمایه گذاری دولتی بود نه بخش خصوصی.

همتی افزود: به دلیل اینکه بخش خصوصی نسبت به آینده نامطمئن است، سرمایه گذار به مدت 5 سال سرمایه خود را به حالت تعلیق در نمی آورد تا زمانی که دیگر نداند مواد را با چه قیمتی تامین کند یا دولت صادرات را برایش تعریف کند.

او گفت: «ما در تمام مولفه های توسعه دچار کمبود هستیم. همه دولت ها ابتدا اصلاح کردند و در آخر اوضاع را بدتر کردند».

رئیس سابق بانک مرکزی با اشاره به وضعیت کشور در دو سال گذشته یادآور شد: مواردی وجود دارد که نمی‌توانیم برای هم توضیح دهیم، اما سال‌های 98 و 99 سال‌های بسیار سختی در کشور ما بود. درآمد کشور قابل مقایسه با سال های قبل نبود و فشار زیادی بود. این اتفاق در هیچ کشوری رخ نداده است.

وی گفت: درآمد نفتی بانک مرکزی در نیمه اول سال 99 بسیار پایین بوده در حالی که در گذشته این درآمد بسیار بیشتر از درآمد صندوق توسعه بوده است.

همتی ادامه داد: سال 99 را در حالی مدیریت کردیم که تمامی مبادی صادرات بسته بود و ارزی به کشور وارد نمی شد. ترامپ در پایان دوره کاری خود همه فشارها را وارد کرد و طبق لیست سیاه F. Oh you. T، این سخت ترین دوران در دولت این کشور بود.

وی در خصوص نقش تحریم ها در مشکلات تاکید کرد: تکرار می کنم اگر تحریم ها حل نشود نمی توانیم به توسعه دست پیدا کنیم. ما هم به دنبال خروجی آبرومندانه هستیم و باید حل شود، کشوری را پیدا نمی کنید که روابط خارجی اش با بانک هایش قطع و گسترش پیدا کرده باشد.

همتی تاکید کرد: باید یک بار برای همیشه نقش دولت را در اقتصاد مشخص کنیم. قوانین اقتصادی در آینده باید مسیر درستی را طی کنند، یعنی مجلس تصمیم نگیرد کسانی که سه سال روی یک پروژه کار کرده اند با تمام وجود احساس بیهودگی کنند.

رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: باید مسئله نهادی و حقوق مالکیت در کشور حل شود و سپس اصلاحات ساختاری به موازات آن انجام شود. به عنوان مثال ابتدا باید پایه های مالیاتی اصلاح شود و از فرار مالیاتی جلوگیری شود.

رابطه زیگزاگی باز است

وی با بیان اینکه ابتدا باید معیارها را مشخص کنیم و سپس هدف گذاری کنیم، ادامه داد: در مسائل اقتصادی اگر حکمرانی اصلاح نشود باید زیگزاگ کنیم. بنابراین یک روز بورس مشکل دارد، یک روز صنعت خودرو و یک روز تورم. گاهی نقدینگی بالا می رود و این روند همیشه ادامه دارد.

همتی افزود: باید این قاعده را اصلاح کنیم، روابط مالی دولت و سیاست های دولت را اصلاح کنیم و کنترل مالی دولت بر بانک مرکزی را حذف کنیم.

وی گفت: برای اصلاح بانک ها به منابع مالی زیادی نیاز داریم. صندوق‌های بازنشستگی هم مشکل دارند صندوق‌های بازنشستگی کمک می‌کنند اگر اصلاح نشود، سال آینده چه کار می‌کنیم و این چرخه ادامه دارد.

همه ما با شعار اقتصاد مقاومتی می گوییم

رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: تعریف اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد در مقابل فشارهای خارجی ثبات خود را از دست ندهد و متکی به نیروهای داخلی باشد. ما در این زمینه کار نکرده‌ایم، کدام یک از اقدامات ما به این سمت می‌رود، همه کسب‌وکار ما با یک شوک دچار مشکل شده‌اند. امیدوارم در عمل به این نتیجه برسیم و باید منتظر ماند و دید دولت چه می کند.

همتی گفت: اینکه رشد اقتصادی ما کند است، همه ناشی از تصمیمات ساختاری و اداری، تصمیمات مجلس و سیاست های دولت است که به توسعه نیافتگی می انجامد.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی سنگ بنای توسعه است، گفت: اعتماد مردم به یکدیگر و به دولت به حداقل رسیده است و اگر نتوانیم سرمایه اجتماعی را اصلاح و ارتقا دهیم جلو نمی رویم.

همتی با بیان اینکه باید بازی را کنار بگذاریم، گفت: این اتفاق نمی افتد و نتیجه نمی دهد. همه دوستان صبر و تحمل بیشتری داشته باشند و با برنامه همراه شوند تا در اداره کشور نتیجه بهتری بگیریم.

وی تاکید کرد: ما هم برنامه داشتیم و هم داریم و در مقابل عملکرد دولت اظهار نظر می کنیم. هنوز برای قضاوت زود نیست، اکنون باید منتظر بمانیم. اگرچه من در ابتدا چیز زیادی ندیدم، بیایید امیدوار باشیم که آنها واقعاً برای مردم کار کنند. وقتی متوجه شدیم که در مورد برخی مسائل کار کمی انجام شده است، باید وارد عمل شویم و فعالانه حضور داشته باشیم.

رئیس کل سابق بانک مرکزی افزود: بالاخره اوضاع از سال 99 بدتر نمی شود و فشار حداکثری آمریکا برداشته شده است و امیدواریم وضعیت کشور بهتر شود.

همتی خاطرنشان کرد: اصلاح طلبی و مشارکت در مسائل سیاسی کوتاه مدت نیست، این همفکری و همگرایی باید ادامه داشته باشد و در زمانه ای مانند انتخابات دوباره به دنبال آن نباشیم، البته من شخصا به صورت مستقل در انتخابات شرکت کردم، خیلی ها گلایه کرده اند. چرا هماهنگ نکردی و من مجبور شدم خودم و خودم وارد بشم.

چرا اول به کرمان آمدم؟

همتی گفت: من 6 ماه سکوت کردم و همه مشکلات به ما تحمیل شد و پایه گذار شرایط فعلی شدیم. شما چیزی به ما اضافه کردید. ما سه سال است که در سخت ترین شرایط و تحت فشار حداکثری مقاومت کرده ایم و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد و تورم ابری به کار گرفته ایم.

کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری که با بیان اینکه بعد از 6 ماه سکوت به کرمان رای دادم، ادامه داد: بعد از مصیبت سردار سلیمانی نتوانستم در حرم ایشان حاضر شوم و گفتم که دو کار خیر با هم انجام دادم. در فضای مجازی پرسیدند آیا در عمل با حاج قاسم موافق هستید و باید بگویم ایشان در سراسر بانک مرکزی یاور و مورد علاقه من بوده اند.

همتی گفت: مشکلات کشور در این 40 سال بسیار متنوع بوده است و همه ما در آن نقش داریم، چه اصولگرا و چه اصلاح طلب، هیچکس نمی تواند خود را تبرئه کند، همه ما اشتباهات و اشتباهات زیادی داشته ایم.

رئیس کل سابق بانک مرکزی افزود: «یکی مطلبی نوشته بود همتی قربانی شرایط» که اعتراض کردم و گفتم: «افسرده از وضعیت فعلی» متوجه نشدم چرا می‌گویند همتی بخشی است. از تکنیک انتخاباتی؛ البته آنها در کاری که من فکر می کردم نیروهای مخالف خارجی موفق شدند.

وی در ادامه از عده ای پرسید که چرا همتی شناخته شد؟ وی افزود: دلیل عدم پذیرش من چه بود، آیا سابقه سیاهی دارم؟ همه در کشور عملکرد من را دیدند، احساس کردم بر امور اقتصادی کشور مسلط هستم، اطلاعات اقتصادی کشور را در اختیار داشتم و در آن شرایط در موقعیت حساس و تحت فشار قرار گرفتم.

رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: تجربه من در دولت قبل این بود که به بن بست خوردم و بانک مرکزی به تنهایی نمی توانست نقد، تغییر یا تغییر سیاست کند.

وی در خصوص مناظره های انتخاباتی نیز گفت: من به سایر نامزدهای مناظره گفتم: شما رقیب من نیستید. اگر کسانی که نمی خواهند رای بدهند، هیچ کدام از شما برنده نخواهید شد، تقریباً 15 میلیون رای و اگر رای خود را داده بودید حداقل مشخص بود که به چه کسی رای می دادید.

همتی افزود: وقتی روی صحنه رفتم به این دلیل بود که نکاتی را دیدم و شنیدم که احساس کردم باید وارد صحنه شوم، الان هم هر چه جلوتر می‌رویم بیشتر می‌بینم که کارم درست بوده است.

من بیماری و مشکل کشور را به درستی تشخیص داده‌ام، حرف‌های من را دنبال کنید و ببینید آیا همه حرف‌هایم درست می‌شود یا خیر». ما هنوز دولت را اصلاح نکرده ایم و در همین مسیر پیش می رویم.

همتی اذعان داشت: دوستان می گویند امسال برای اولین بار بودجه متوازن دادیم، آیا می توان بودجه نامتوازن داد؟ کدام دولت بودجه نامتوازن داده است؟ بودجه متعادل است اما در عمل نامتعادل می شود و حسابداری می شود.

[ad_2]

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما