وزن زباله های الکترونیکی بیشتر از دیوار چین – زومیت است

[ad_1]

امسال ، مجموع زباله های الکترونیکی تولید شده در سراسر جهان ، از لوازم خانگی معیوب گرفته تا تلفن های هوشمند قدیمی ، به رکورد 57.4 میلیون تن رسید. یعنی بیشتر از وزن سنگین ترین جسم ساخته دست بشر روی زمین ، دیوار چین.

اما خبر بد به همین جا ختم نمی شود. زیرا طبق مطالعات انجام شده ، این کوه زباله باید بزرگتر از وسایل الکترونیکی باشد. بر اساس گزارش جدید سازمان بین المللی WEEE Forum ، زباله های الکترونیکی هر سال 4 درصد افزایش می یابد و تا سال 2030 به 74 میلیون تن می رسد.

به گفته Zdnet ، یکی از دلایل اصلی انفجار جهانی در تولید زباله های الکترونیکی سطح بالای مصرف لوازم الکترونیکی است که به گفته انجمن WEEE ، سالانه 3 درصد افزایش می یابد. این امر به ویژه هنگامی که به صنعت گوشی های هوشمند نگاه می کنید صادق است. به طور متوسط ​​، مصرف کنندگان هر سه سال یکبار تلفن همراه خود را تعویض می کنند و سالانه بالغ بر یک میلیارد تلفن در سراسر جهان به فروش می رسد.

ضایعات الکترونیکی

مشکل این است که تعداد کمی از مصرف کنندگان می دانند با دستگاه های قدیمی خود چه کنند و این تلفن های هوشمند عمدتا در انتهای کشو فراموش می شوند یا در محل دفن زباله قرار می گیرند. برآورد شده است که به طور متوسط ​​11 دستگاه در هر خانواده اروپایی وجود دارد که دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند و آسیب نمی بینند. در واقع ، هر شهروند روی پنج کیلوگرم محصولات الکترونیکی استفاده نشده می نشیند.

اگر دستگاه ها در جعبه ای با برچسب “ضایعات الکترونیکی” قرار داده نشوند ، اغلب مانند سایر زباله ها رفتار می شوند. بر اساس گزارش WEEE Forum ، سالانه 151 میلیون تلفن همراه در سطل زباله انداخته می شود و در ایالات متحده سوزانده یا دفن می شود. در این کشور تا 40 درصد فلزات سنگین از لوازم الکترونیکی دور ریخته به محل دفن زباله تحویل داده می شود.

مقالات مرتبط:

یکی از راه های مقابله با چالش زباله های الکترونیکی بازیافت تجهیزات قدیمی و بلا استفاده است. اما روشهای آسان حذف یا پنهان کردن وسایل الکتریکی به عوامل مختلفی مانند ترس از افشای اطلاعات و موارد مشابه مربوط می شود. این بدان معناست که نرخ بازیافت زباله های الکترونیکی هنوز در سراسر جهان بسیار پایین است.

در حالی که تخمین زده می شود که نیمی از زباله های الکترونیکی هنوز بازیافت می شوند ، واقعیت بسیار بدتر است. تخمین زده می شود که تنها بیش از 17 درصد از تجهیزات الکترونیکی در سال 2019 به درستی تصفیه و بازیافت شوند.

با این حال ، بازیافت نقش بسیار مهمی در کاهش ردپای زیست محیطی صنعت دارد. به عنوان مثال ، تلفن های هوشمند برای تولید نیاز به منابع زیادی دارند و تحلیلگران تخمین می زنند که کل رد پای کربن در فرایند تولید برابر با انتشار سالانه کربن در یک کشور کوچک است. اگر بتوان برخی منابع را از دستگاه های قدیمی بازیابی کرد ، این مقدار بسیار کاهش می یابد.

به عنوان مثال ، به گفته کارشناسان WEEE ، بازیافت برخی از مواد مانند طلا از ضایعات باعث کاهش انتشار دی اکسید کربن در مقایسه با استخراج آن از سطح زمین می شود.

پاسکال لرویمدیرعامل انجمن WEEE می گوید:

هر تن بازیافت WEEE از حدود دو تن انتشار از CO2 جلوگیری می کند. اگر همه ما با زباله های الکترونیکی خود کار درستی انجام دهیم ، به کاهش انتشار CO2 مضر کمک می کنیم.

این مزایا فقط زیست محیطی نیستند. مواد قابل بازیافت در لوازم الکترونیکی قدیمی نیز دارای ارزش مالی هستند. به عنوان مثال ، یک تن تلفن همراه دور ریخته شده دارای طلا بیشتر از یک تن سنگ معدن طلا است. یک میلیون تلفن همراه می توانند 24 کیلوگرم طلا ، 16000 کیلوگرم مس ، 350 کیلوگرم نقره و 14 کیلوگرم پالادیوم تولید کنند. در سال 2019 ارزش این نوع مواد اولیه در زباله های الکترونیکی حدود 57 میلیارد دلار برآورد شد که از این میزان تنها 10 میلیارد دلار بازیافت شد.

انجمن WEEE گفت که اکنون مصرف کنندگان باید مسئولیت زباله های الکترونیکی خود را بر عهده بگیرند. لروی می گوید:

یک موضوع برجسته است ؛ تا زمانی که شهروندان برنگردند ، وسایل کارکرده یا خراب خود را باز نگردانند ، یا آنها را اهدا نکنند ، ما باید به استخراج مواد جدید ادامه دهیم و خسارات زیادی به محیط زیست وارد کنیم.

بنابراین لازم است آگاهی مصرف کنندگان افزایش یابد و زیرساخت های مناسبی فراهم شود تا بتوانند دستگاه های الکترونیکی خود را راحت تر از قبل بازیافت کنند.

بنابراین ، شرکت های صنعتی نیز باید نقش ایفا کنند. بسیاری از تولیدکنندگان دستگاه مانند اپل یا سامسونگ در حال بررسی برنامه های بازیافت هستند که کاربران را تشویق می کند تلفن های قدیمی خود را به مراکز بازیافت اختصاصی ارسال کنند. همچنین یک سیاست دیگر وجود دارد که به مردم اجازه می دهد از موجودی دستگاه های قبلی در خریدهای بعدی خود استفاده کنند.

ضایعات الکترونیکی

Fairphone ، تولید کننده تلفن های کوچک مستقر در هلند ، رویکرد اساسی تری را در پیش گرفته است. به جای تمرکز کامل بر بازیافت محصولات قدیمی ، این شرکت سه سال دستگاه هایی را به فروش می رساند که عمر طولانی تری نسبت به تلفن های هوشمند معمولی دارند.

محصولات فروخته شده توسط Fairphone ماژولار هستند ، به این معنی که کاربران می توانند به راحتی برخی از قطعات گوشی را در صورت خرابی یا قدیمی بودن ، تعویض ، به روز یا ارتقا دهند. این شرکت امیدوار است که این مدل به صاحبان اجازه دهد تلفن خود را تا پنج سال نگه دارند.

متیو کاکرل“ما آن موقع متوجه آن شدیم.

آنچه در واقع کارآمدتر از بازیافت تلقی می شود ، استفاده بیشتر از تجهیزات است. آیا باید محصولات خود را دور بیندازیم و از ابتدا بسازیم یا می توان به مواردی مانند تولید مثل فکر کرد؟ در نسخه بازسازی شده ، گوشی هوشمند ارتقاء یافته و ارتقا می یابد تا عمر دستگاه افزایش یابد.

چرخه عمر طولانی دستگاه های الکترونیکی در نهایت به این معنی است که هنگام ساخت دستگاه های جدید کربن کمتری منتشر می شود و زباله الکترونیکی کمتری تولید می شود. بنابراین قبل از خرید یک گوشی جدید و انداختن دستگاه قدیمی خود به گوشه کشو ، درباره آن فکر کنید.

[ad_2]

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما