پاتک روسیه به سقوط روبل

[ad_1]

با آغاز جنگ روسیه و روسیه، تحریم‌های جهانی علیه اقتدار علیه اقتدار روسیه گزند ترش هدف اصلی تحریم ها این است که دسترسی به ذخایر ارزی و منابع مالی این ککور محدود شود. روز دوشنبه ارزش پول روسیه سقوط کرد؛ به‌نحوی‌که نسبت به دلار به روبل به قله تاریخی ۱۱۸واحد رسید. در این شرایط بهدلیل هجوم مردم برای تبدیل روبل به سایر ارزها، بانکهای روسیه با مککل نقدینگی روبهرو شدند. بانک مرکزی روسیه در واکنش به شوک ارزی سه سیاست مشخص را در پیش گرفت: “نرخ بهره در اقدامی بیسابقه با افزایش دو برابری به 20 درصد رسید”، “برای حمایت از بانک مرکزی، صادرکنندگان بزرگ نفتی باید از درآمد 80 درصدی برخوردار شوند.” خود را به بازار تزریق کنند »و« اعطای وام خارجی و انتقال ارز توسط شهروندان به خارج از ککور ممنوع شد ». از نگاه نظر، این باعث خواهد شد که یک آرامش کوتاهمدت در بازار آرزوی روسیه ککل بگیرد; هر چند در بلندمدت بهدلیل ضعیف اقتصاد روسیه، هزینه بالای ادامه جنگ و گسترش تحریمها، ارزش روبل، دوباره خواهد کرد.

به گگارش دنیای اقتصاد، س از شروع جنگ روسیه و اتحادیه، مشکلات در التصاد روسیه افزایش یافت. با تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، ارزش روبل به کمترین میزان تاریخی خود رس. این اقدام در روزهای اخیر باعث شد که شهروندان روسی برای تبدیل روبل به ارزهای خارجی، در جلوی صرافیها صف بککند.

بانک مرککی روسیه اعلام کرد که به دلیل برداشت نقدی از بانک ها، شبکه بانکی با نقدینگی روبهرو است. در واکنش به افت ارزش روبل، بانک مرککی نرخ بهره را از سطح کمتر از 10 تا نرخ 20درصد افزایش داد تا در کوتاهمدت آرامش ارزی حکمفرما شود. از سوی دیگر، بانک مرکی در یک تصمیم دیگر، وام آرزو یا خروج سرمایه های ارزی را از ککور ممنوع کرد. همچنین برخی از شرکتهای تولیدی مجبور شدند که 8 درصد منابع خود را در بازار عرضه کنند تا این به کمک بانک مرککی روسیه بیاید.

پاتک روسیه به سقوط روبل

ابزار آرامش بخش در کوتاه‌مدت

وضعیت نابسامان اقتصاد روسیه باعث شد که نرخ روبل در مقابل دلار به کمترین سطح تاریخی خود برسد. در این شرایط بانک مرکزی روسیه تصمیم به افزایش نرخ بهره تا 20درصد گرفت تصمیم درست در شرایط سخت و بحرانی. با این تصمیم در کوتاهمدت می‌توان آرامش را به بازار ارزی روسیه بازگرداند، اما به دلیل تحریم‌ها و شوک اقتصادی جنگ، احتمال پرش ارز در روسیه وجود دارد.

به گزارش فایننشال تایمز، پس از آن تحریم های بیسابقه غرب باعث شد ارزش روبل تا 29درصد سقوط کند، بانک مرکزی روسیه روز دوشنبه در تلاش برای ثبات بازارهای مالی این کشور، نرخ بهره را بیش از دو برابر کرد. بانک مرککی در یک تصمیم اضطراری نرخ بهره اصلی خود را از 5/9 درصد به 20درصد افزایش داد و گفت: «فضای بین الملل برای اقتصاد روسیه به شدت تغییر کرده است».

بر اساس داده های بلومبرگ، پس از این که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیروهای خود را در حالت آماده باش قرار داد، آمریکا، اروپا و تحریم های انگلیس را با هدف قطع ارتباط با روسیه اعمال کردند. نرخ برابری درابروبل در روبل در روز دوشنبه به 118 رسید که این رقم رکورد کمترین میزان تاریخی پول روسیه است. آخرین آمارها نشان می دهد که این نرخ برابری حدود 100 واحد در روز گذشته نوسان میکرد، اما معتقدند که در کوتاهمدت امکان دارد که این نرخ به بالاترین حد برسد.

درس روسیه به ترکیه

شدت تحریم ها و وضعیت اقتصاد روسیه در هفته های اخیر باعث شد که بانک مرککی این ککور تحت فشارترین فشارها باشد. اما رئیس کل بانک مرکزی این کشور که پیشتر مناسبی را برای بازاری که به پول این کشور انجام داد، انجام داد، از ابزار استفاده از آن در کوتاهمدت بازار و انتظارات را تا حدودی مدیریت کند، هر چند که خطر جنگ و تحریم ها احتمالا در بلندمدت شرایط را تغییر خواهد داد و کار بانک مرککی را سخت خواهد کرد. این تصمیم بانک مرکزی روسیه در حالی است که ترکیه در شرایطی است که با تهدید جنگ و تحریم روبهرو است، از راههای اصولی بهره نبرد و سعی کرد از مسیر خطا، آرامش آرزو را ایجاد کند. اردوغان تنها با یک روش تقلبی نرخ بهره را برای گروهی از ثروتمندان افزایش داد، در حالی که این نرخ برای عموم مردم بسیار پایین تر از تورم تثبیت شده است.

تاکتیک بانک مرکزی روسیه

روز دوشنبه، الویرا نابیوینا، رئیس بانک مرکزی روسیه این بانک را برای دفاع از ارزش روبل هزینه کرده است. اما آمریکا و متحدانش را شنبه دیگر تنبیهی را تندید کردند و بانک مرکزی روسیه را هدف قرار داد تا استفاده از ذخایر بین المللی برای این نهاد محدود شود. نابیولینا روز دوشنبه گفت که این امر قدرت بانک مرکی برای مداخله بیشتر را کاهش داده است. متحدان متربی همچنین می توانند برخی از وامدهندگان را از سیستم پیامرسان پیامرسان سوئیفت که زیرساخت حیاتی برای پرداختهای جهانی است، حذف کنند.

روسها صفهای طول برای برداشت پول از دستگاههای نقدی تککیل داده اند، در حالی که بانک مرککی مکانیزم خاص برای تثبیت اقتصاد و آرزوی خود ندارد. الویرا نابیولینا در بخش دیگری از نشست خبری روز دوشنبه خود گفت بهدلیل مراجعه کنید برای برداشتن اندوخته خود، برخی از بانکها با نقدینگی روبهرو هستند ولی بانک مرکزی به روشهای مختلف و با در پیش گرفتن سیاستهای منعطف جستجو خواهد کرد نیاز همه بانکها به پول نقد. را تامین کند. به نظر می رسد که جستجوهای رئیس کل بانک مرکزی در شرایط کوتاه مدت را تا حدودی آرام نگه دارد، اما تداوم تحریم ها و شوک جنگ احتمالاً دست بانک مرکزی را خالی خواهد کرد.

مکمل مکمل برای حفظ روبل

پوتین روز دوشنبه طرح کنترل سرمایه را معرفی کرد که روسها را از انتقال ارز به خارج از کشور یا ارائه وام به ارز خارجی در خارج از کشور را از روز سهشنبه منع کرد. همچنین مرکزی و وزارت دارایی روسیه به بانک‌های صادرکننده نفت که شامل شرکت‌های بزرگ انرژی مانند گازپروم و روسنفت می‌شود، 80درصد از درآمد ارزی خود را در بازارها می‌فروشند چون بانک مرکزی برای ارز خارجی به نظام مالی کشور بسیار محدود شده است.

بازارهای مالی تخمین میزنند که شرکتهای موفق روسیه ممکن است هر ماه رقمی بین 44 تا 48 میلیون دلار به ارزش روبل کمککش روبل کمک کنند. در صورتی که به نفتوگاز در حد فعلی باقی بماند و صنایع انرژی روسیه مورد تحریم قرار نگیرد این اقدام ممکن است برای تزریق پول به بازار مالی به مدت چند هفته کافی باشد. بانک مرکزی روسیه در عین حال اعلام کرد که فروش سهام و سهام بهادار متعلق به خارجی ها فعلا ممنوع شده است ولی مشخص نیست که این ممنوعیت چه عرصه هایی را در برمی گیرد. علاوه بر این خرید طلا از بازار داخلی را شروع خواهد کرد.

دیوید مارش، رئیس مجمع رسمی نهادهای پولی و مالی در گفتوگو با سیانبیسی گفته است نوسانات بازارهای روسیه نشان می دهند که دارای بانک مرکزی روسیه است، که توسط اروپا و دیگر غربی به رهبری آمریکا تصمیم گیری شده، حرکت بسیار مهمی بوده است. به او، این حرکت بسیار مهمتر از مسدودسازی سوئیفت بوده است که با ملحق شدن آلمانی تابوی آن کاست شده است. روسیه در طول سالهای گذشته صندوق جنگی بالغ بر 630 میلیون دلار دلار اندو خارجی کرده است که بالاترین جمع آوری آن بوده است و مارش معتقد است که تحمل تحریمها و کاهش درآمدها به میزان قابل توجهی کشور کمک خواهد کرد. ولی مسدود شد این دارایی‌ها محاسبات روسیه را تغییر داد. رئیس اروپا روز جمعه اعلام کرد که این اتحادیه، دارایی های بانک مرککی روسیه را مسدود کرده است. به گفته مارش این اقدام بانک مرککی روسیه را انجام می‌دهد و دارایی‌های راایش برایش ناممکن می‌سازد.

وضعیت قرضه خارجی

وضعیت قرضه خارجی روسیه نیز در شرایط بحرانی قرار گرفته است. بر اساس دیگر آمارها، بزرگترین قرضه خارجی روسیه با حجم مجموع 7 میلیون دلار بدهی سررسید در سال 2047 بیش از نیمی از ارزش خود را در روز دوشنبه از دست داد و به حدود 30 سنت بر دلار رسید.

برخی از سرمایه گذاران احتمال می دهند که روسیه به خاطر آن شرایط تجارتش بسیار سخت است، بدهی های خود را نکول کند. مرککی روسیه روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که چه میزان سهام و سهام در بورس مسکو به حالت تعلیق درآمد. با این حال، سهام کشورهای روسیه در بازارهای دیگر در سراسر جهان به ش، اثارات. در این شرایط مسکو بیشتر به سمت حاشیه های جهانی سوق داده می شود.نروژ روز یکشنبه اعلام کرد که صندوق نفتی 3 / 1هزار میلیارد دلاری این کشور، بزرگترین صندوق دارای مستقل جهان، سرمایه گذاری های خود در دارایی های روسیه را مسدود کرده و از این کشور خارج کرده است. را آغاز خواهد کرد. بریتیش پترولیوم، گروه انرژی بریتانیا، همچنین اعلام کرد که 20درصد از سهام شرکت دولتی نفت روسیه را که از سال 2013 در اختیار داشت، خواهد کرد و شرکت های بزرگ غربی به مشارکت روسیه پایان دادند. در این شرایط روبل در هفته به شدت ضربه می زند و به دنبال تهاجم و اعمال تحریم های آمریکا و اروپا به پایین ترین سطح خود می افتد.

اقتصاد بازارهای مالی دنیا

تحلیلگران بر این باورند که تحریم های غرب می توانند آسیب های بلندمدتی به همراه داشته باشند. جورج ساراولوس، تحلیلگر دویچه بانک در یادداشتی خطاب به مشتریان نوشت: «به زبان ساده، کار روسیه برای مشارکت در هر موسسه مالی در جهانی مختل خواهد شد، زیرا اکثر بانک های بین المللی از سوئیفت استفاده می کنند.”

گفته شده بازارهای پول ممکن است در این هفته به دلیل تاثیر نامشخص مسدود شده اندن دارایی ها بر نقدینگی جهانی، کمی وخامت شرایط تامین مالی را تجربه کنند. انتظار میرود بانک مرککی اروپا، فدرال رزرو و سایر بانکهای مرککی در صورت نیاز برای ارائه یک پپتیبان قدرتمند وارد عمل می شوند. روز جمعه، آژانس رتبه بندی S & P رتبه جهانی بدهی روسیه را به وضعیت “بیاعتبار” کاهش داد و بر این خطر تاکید کرد که حمله به نظامیان می تواند به بازارهای مالی این کشور آسیب برساند.

[ad_2]

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما