چرا اجازه می دهیم چین و روسیه با ما مانند پدر رفتار کنند؟

[ad_1]

جمهوری اسلامی ایران نوشت: سفرهای مکرر مقامات ایرانی به روسیه و چین و اظهارات تا حدی نادرست و پدرانه مقامات روسی و چینی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام و مذاکرات مربوط به آن، واکنش‌های منفی و سوال برانگیزی را در پی داشته است. ذهن مردم ما .

روابط صمیمانه و صمیمانه با همه کشورهای غیرمبارزه از جمله روسیه و چین قابل تحسین است. تحکیم روابط خارجی و تعامل با دولت ها همواره به نفع کشور و ملت است و هیچکس نمی تواند آن را انکار و یا محکوم کند، اما آنچه در هفته های اخیر بر سر روسیه و چین به ویژه شورای امنیت سازمان ملل و مذاکرات وین آمده است. کمی بیشتر از حد معمول است.در مورد آن اظهار نظر شده و لذا واکنش هایی را برانگیخته است.

سوال این نیست که چرا آنها با روسیه و چین از طریق شورای امنیت سازمان ملل و مذاکرات وین تبادل نظر می کنند. این مبادله امری بدیهی است و اعضای تیم مذاکره کننده ایران حق دارند با سیاستگذاران خارجی روسیه و چین که هر دو عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند و در مذاکرات وین شرکت دارند، دیدار کنند. و مذاکره کنید.

تا اینجا خیلی خوب بود و هیچ اعتراضی به این نوع تعامل شنیده نشد. آنچه این واکنش را برانگیخت، اظهارنظر مقامات روسی و چینی درباره برخورد جمهوری اسلامی ایران با احزاب اروپایی و آمریکایی بود که بیش از یک نظر مشورتی به نظر می رسد و رنگی ناهماهنگ و مردسالارانه دارد.

شاید در پاسخ به واکنش افکار عمومی کشورمان به این اظهارات مردسالارانه، بتوان گفت که روسیه و چین در بیان نظرات خود آزادند و ما نیز در انجام هر چه صلاح می‌دانیم و با طرف‌های غربی معامله خودمان را انجام دهیم. راه و مذاکره راهی که می خواهیم پیش برویم. در حالی که چنین واکنشی می‌تواند تا حدودی نگرانی‌ها را برطرف کند، اما نمی‌تواند نگرانی اصلی را از بین ببرد که قدرت‌های شرقی از نظر غیرقابل اعتماد بودن با قدرت‌های غربی یکسان هستند.

این واقعیت غیرقابل انکار در تاریخ روابط سیاست خارجی کشورمان و نیز به طور کلی تاریخ سیاسی بین المللی که همه کشورهای جهان را در بر می گیرد را نمی توان نادیده گرفت که روسیه و چین و آمریکا و اروپا فداکاری کرده اند. منافع سایر کشورها و ملت ها و آنها کار خودشان را کردند و به همان اندازه بدهکار بودند. ما مردم ایران چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در روابط خود با شرق و غرب این واقعیت تلخ را تجربه کردیم.

حتی در این مورد برجام و تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، روسیه و چین با ما کاملا سودجو و فرصت طلبانه برخورد کردند. این دو کشور هم اکنون منافع خود را در شکست مذاکرات وین می بینند، زیرا تنها در این صورت است که می توانند به معاملات سود محور و فرصت طلبانه خود با کشور ما ادامه دهند و از این تجارت پرسود دریغ نخواهند شد.

هسته نگرانی دائماً با نگرش و رفتار دلالان تحریم در داخل کشور و نگه داشتن کشور در دایره تحریم ها افزایش می یابد. این مقام دولتی که می گوید شکست مذاکرات اشکالی ندارد چون روسیه و چین را داریم و صراحتاً می گوید که در زمان شوروی سیاست «نه شرقی نه غربی» بود، نه الان مگر اینکه خودش یکی از این سیاست هاست. دلالان تحریم و شاید بی خبر در خدمت تاجران داخلی است.

روسیه و چین نیز دلالان تحریم هستند، هرچند بیگانه، مشکل اصلی کشور ما اکنون گرفتار تجار داخلی و خارجی است که مانند دو قیچی منافع ملت را می بلعد و راه را برای حل مشکلات بین المللی باز می کنند. لغو تحریم ها

راه حل همانی است که حضرت امام با این جمله به ما نشان دادند: «تا زنده ام از سیاست نه شرقی و نه غربی بر نمی گردم». مفاد این سیاست این است که نباید به شرق و غرب برای تعامل همزمان با هر دو در چارچوب ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی اعتماد کرد.

[ad_2]

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما