چگونه “ترکیه” سقوط کرد؟

[ad_1]

فرارو-مترحمد مهدی حاتمی; ترکیه یکی از اولین مقاصد مهاجران ایرانی است: برخی برای اقامت در این کشور اخراج می شوند و برخی ترکیه را سکوی پرتابی می دانند که می تواند نقطه فرود کشورهای اروپایی باشد. اما همانطور که انتظار می رفت، این رویا به یک کابوس تبدیل می شود.

به گزارش فرارو، دیده بان مهاجرت ایران مدتی است که وضعیت و آمار مهاجران ایرانی در جهان را رصد می کند و بر اساس گزارش 1400 مهاجرتی منتشر شده از سوی این موسسه، جمعیت ایرانیان مهاجر در ترکیه در سال 2020 بیشتر از سال 1990 است. پس از میلاد چهار برابر شده است.

ترکیه، وطن سوم ایرانیان

بر اساس این گزارش، تعداد مهاجران دارای تابعیت ایرانی در ترکیه بر اساس سال اقامت در سال 2019 نسبت به سال 2018 دو برابر و در سال 2018 نسبت به سال 2017 دو برابر شده است. بر اساس این گزارش، حدود 42 هزار مهاجر با تابعیت ایرانی در سال 2019 وارد ترکیه شده اند. این در حالی است که این رقم در سال 1395 حدود 15 هزار و 500 نفر بوده است.

نکته جالب اما این است که به نظر می رسد ترکیه به جای مقصد نهایی، اولین نقطه مهاجرت ایرانیان باشد، چرا که در سال 2019 حدود 18000 شهروند ایرانی ترکیه را ترک کردند. می توان حدس زد که روند دشوار مهاجرت به کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و استرالیا، ایرانیان را مجبور کرد ابتدا به ترکیه بروند و چند سال بعد به کشور دیگری مهاجرت کنند.

آمار دقیقی از تعداد ایرانیان مهاجر در کشورهای مختلف جهان وجود ندارد و با این حال آمارها نشان می دهد که امروزه حداقل 700 هزار ایرانی در ترکیه زندگی می کنند. در این راستا احتمالاً ترکیه بعد از آمریکا بیشترین تعداد مهاجر ایرانی را دارد که ترکیه را بعد از خاک اصلی ایران و آمریکا سومین وطن بزرگ ایرانیان می کند.

از سوی دیگر ترکیه به دلایل دیگر در بین ایرانیان از سایر کشورهای همسایه قویتر است و این کشور در سالهای اخیر به نوعی پناهگاه اقتصادی ایرانیان شده است. بانک‌های ترکیه برای ایرانی‌ها حساب ارزی باز می‌کنند، خرید ریال (و حتی با کارت‌های بانکی ایرانی) در ترکیه امکان‌پذیر است، در حالی که دولت ترکیه در سال‌های اخیر به طور مداوم با آمریکا در اعمال تحریم‌های گسترده همکاری کرده است، اقتصاد ایران عقب‌نشینی کرده است. . به این ترتیب، همیشه راه فرار اقتصادی برای دولت ایران بوده است.

حدود دو سال پیش، دولت ترکیه سرمایه‌گذاری شخصی مورد نیاز برای خرید ملک در این کشور را که منجر به اخذ مجوز اقامت و پاسپورت ترکیه می‌شد، به 250000 دلار کاهش داد. این آغاز رقابت برای ایرانیان متقاضی تابعیت دوگانه بود. .

آمارهای رسمی دولت ترکیه نشان می دهد که در این مدت شهروندان ایرانی همواره جزو شهروندان سه کشور اول بوده اند که بیشترین خرید ملک در ترکیه را داشته اند.

دنیا دیگر امیدی به اقتصاد ترکیه ندارد

با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آن روزهای خوش در حریم اقتصادی ایرانیان ممکن است به زودی به پایان برسد. همین چند ماه پیش، مودیز اعتبار ترکیه را به B1 کاهش داد که حتی از برخی کشورهای آفریقایی نیز پایین تر است. بنابراین، به گفته این موسسه معتبر، چشم انداز اقتصاد ترکیه در حال حاضر در دسته اقتصادهایی مانند کنیا و اردن قرار دارد.

با این حال، مودیز تنها آژانس رتبه‌بندی نیست که رتبه ترکیه را کاهش داده است. چند روز پیش، S&P Global Ratings نیز چشم انداز اقتصاد ترکیه را کاهش داد. پیش از این، رتبه بندی فیچ اعتبار ترکیه را کاهش داده بود و در نتیجه چشم انداز آینده اقتصاد این کشور را مخدوش کرده بود.

به گفته استاندارد اند پورز، اعتبار ترکیه اکنون B+ است و چشم انداز اقتصاد این کشور “منفی” است. به گفته فیچ، این شاخص ها BB- یا “منفی” و بر اساس مودیز B2 و “منفی” هستند.

اگر بخواهیم این اصطلاحات فنی را به قالبی فراگیر ترجمه کنیم، آینده اقتصاد ترکیه در حال حاضر حتی از اقتصاد کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، عمان یا آفریقای دیوانه تیره تر است. اما چطور؟

سایت Trading Economics تمامی این شاخص ها را در امتیاز کلی از صفر تا 100 دسته بندی کرده و میزان اعتبار هر کشور را مشخص می کند. کشورهایی که رتبه اعتباری بالاتری دارند، چشم‌انداز اقتصادی بهتری دارند و سرمایه‌گذاران بیشتری ترجیح می‌دهند در این کشورها سرمایه‌گذاری کنند.

امتیاز این سایت برای اقتصاد ترکیه 35 از 100 است که با امتیاز اقتصاد کشورهایی مانند آلبانی یا تانزانیا برابری می کند. کشورهایی مانند اردن (36) یا سنگال (37) اندکی جلوتر از ترکیه و گرجستان (45) یا جمهوری آذربایجان (48) بسیار جلوتر از ترکیه هستند.

ناگفته نماند که نام ایران در این فهرست وجود ندارد زیرا ایران کشوری منزوی در اقتصاد جهانی است. از سوی دیگر، کشورهایی مانند آلمان، هلند، سوئیس، دانمارک و کانادا امتیاز کامل (100) و ایالات متحده امتیاز نزدیک به کامل (98) را دریافت کردند.

مقاله به عقب برمی گردد: چرا ترکیه مانند ایران شد؟

اما چه اتفاقی برای کشوری افتاد که ایرانی ها به آن به عنوان پناهگاه اقتصادی نگاه می کردند؟ اقتصاد ترکیه در سه دهه گذشته واقعاً رشد فوق العاده ای داشته است، تا اینکه چند سال پیش سیا ترکیه را به تنها کشور توسعه یافته خارج از غرب و شرق آسیا تبدیل کرد.

با این حال، امروزه ترکیه عمدتاً به دلیل شکل توسعه اقتصادی خود در معرض تهدیدات اقتصادی قرار دارد. نرخ پس‌انداز ترکیه بسیار پایین است و اقتصاد این کشور تا حد زیادی به سرمایه‌گذاری خارجی در مقیاس بزرگ وابسته است.

این امر باعث شده است که شرکت های دولتی و خصوصی ترکیه بدهی های زیادی داشته باشند، عمدتاً به صورت ارزهای خارجی. هر چه ارزش لیر ترکیه در برابر ارزهای خارجی کمتر باشد، بدهی شرکت های دولتی و خصوصی ترکیه بیشتر می شود و بیشتر بدهکار می شوند. (در زمان نگارش این مقاله، نرخ تبدیل هر دلار آمریکا به هر لیر ترکیه نزدیک به 14 بود.)

آیا اروپا و آمریکا سرعت اردوغان را کم کردند؟

اما علت این وضعیت چه می تواند باشد؟ از منظر اقتصادی، ماجرا تقریباً روشن است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اصرار دارد که نرخ بهره در اقتصاد ترکیه باید پایین باشد (او حتی سنت های اسلامی را نقل کرد و نرخ بهره را معادل “ربا” دانست).

اما در اقتصاد با تورم بالای 20 درصد، نرخ بهره کمتر است و این به معنای کاهش ارزش پول داخلی است و همین اتفاق افتاده است. با وجود سیاست ارزی دولت اردوغان، نرخ برابری لیر ترکیه در برابر دلار در سال های اخیر به طور پیوسته کاهش یافته است.

اما قطعا دلایل سیاسی وجود دارد. سیاست توسعه ترکیه در لیبی و مدیترانه شرقی و همچنین درگیری احتمالی بین ترک ها و رقیب دیرینه آنها، یونانی ها، اتحادیه اروپا را بر آن داشته تا به دلیل نزدیکی ترکیه به روسیه، تحریم های اقتصادی علیه این کشور و آمریکایی ها اعمال کند. تحریم ها علیه اقتصاد ترکیه اعمال شده است.

علاوه بر این، شیوع بحران کرونا یکی از ارکان اصلی اقتصاد ترکیه یعنی بخش گردشگری را فلج کرده است و این یک شوک بزرگ برای اقتصادی است که از تزریق دلارهای خارجی جان سالم به در برده است.

هنوز مشخص نیست که چه اتفاقی ممکن است در ترکیه بیفتد. با این حال، برای کشوری که به رشد اقتصادی عادت کرده و در دو دهه گذشته سیل ارزی را تجربه کرده است، آشفتگی کنونی را نمی توان محدود به اقتصاد کرد.

[ad_2]

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما