کشف عامل زلزله‌های مهیب ژاپن؛ کوه آهنربایی زیرزمینی!

[ad_1]

فرارو- یک توده سنگ آذرین به اندازه کوهی که قبلاً در زیر سواحل جنوب ژاپن کشف شده بود، اکنون به عنوان جدی ترین زلزله های بسیار بزرگ این کشور مطرح شده است که به وسیله خاصیت آهنربایی خود با این رخدادهای مهیب طبیعی مرتبط می شود.

به گزارش فرارو، اولین اطلاعات درباره این کوه آهنربایی که با نام پلوتون کومانو پلوتون کومانو شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. این سنگ بزرگ احتمالاً به علت نفوذ مواد مذاب که سنگها را نیز به خود ذبح می کند و سپس سرد شدن آنها در طول زمان ایجاد شده است. اکنون تحقیقات جدید نیان می دهد، انرژی تکتونیکی ناشی از مگازله ها ممکن است به نقطه ای در آن امتداد منحرف شود. این می تواند به فعالیت کمک کند تا زمین لرزه های عظیم در منطقه را بهتر پیش بینی کنند و همچنین بهتر است از چگونگی این توده های آذرین باهای زمین ساختی داشته باشند.

شویچی کودایرا، ژئوفیزیکدان آژانس علوم دریایی و زمینی ژاپن، میگوید: «ما نمیتوانم دقیقاً زمین، مکان یا بزرگیلرزههای آینده را پیشبینی کنیم، اما با ترکیب خود با دادههای پایش، میتوانیم تخمینهای آینده نزدیک را آغاز کنیم. این موضوع می تواند اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار عموم مردم ژاپن قرار دهد تا برای زلزله بعدی آماده شوند. »

دانشمندان با تصویربرداری لرزه های متوجه شدند که این سنگ چگالی متفاوتی نسبت به سنگ اطراف در نیی فرورانش نانکای دارد. این منطقه است که در امتداد آن یک صفحه تکتونیکی زیر لبهای دیگری نیز در حرکتی است که با افزایش زلزله و فعالیت آتشفشانی همراه است. بعدها شبیه سازی های عددی کمک کرد تا مشخص شود که این تکه، یک بخش پلوتونیک است، اما میزان واقعی ن نشناخته باقی مانده است. اکنون با استفاده از داده های لرزه های 20 ساله از منطقه فرورانکای، تیمی از متخصصان کل پلوتون کومانو را نقشه برداری کرده اند.

لرزه ها و لرزش ها، در عین حال که مخرب هستند، می توانند الگوهای بسیار دقیقی نیز برای علم ایجاد کنند. آنها از نقطه مبدا خود به بیرون میریزند، در سیاره پخش می شوند و به اطراف میپرند. روشی که این امواج از مواد خاص عبور می‌کنند و از آن بازتاب می‌بندند، به زلزله‌شناسان اجازه می‌دهد تا ساختارهایی را که نمی‌توانیم در اعماق زمین ببینیم، نقشه‌برداری کنند. این کار نه تنها شامل میلیون ها لرزه از شبکه های نگاری ژاپن بود، بلکه شامل سایر بررسی های علمی برای بزرگترین مجموعه داده های لرزه های ایجاد شده است.

کشف عامل زلزله‌های مهیب ژاپن؛  کوه آهنربایی زیرزمینی!

تصویر Kumano Pluton در نقشه سه بعدی که به صورت یک برآمدگی قرمز رنگ دیده می شود

حجم عظیمی از داده هایی که تیم در منطقه فرورانش Nankai گردآوری کرد، به ابرایانه LoneStar5 در دانشگاه تگزاس برده شد تا یک مدل سهبعدی با نمای بالا از توده تولید کند. این نقشه جدید به شگفت انگیزی، ویژگی هایی را نشان داد که قبل از آن نیست. این مدل نشان می دهد که وزن توده باعث می شود که پوسته زمین در زیر آن تحت فشار قرار گیرد و کمی به سمت بالا برآمده شود. با کمال تعجب، به نظر می رسد که توده پلوتون با تشدید خمش پوسته زمین، مسیری برای نفوذ آبهای زیرزمینی به زیرزمینی به زیر پوسته زمین به گوشته های ارائه می دهد.

از آنجایی که پلوتون کومانو بسیار متراکم و صلب است، احتمالا نقش مهمی در فعالیت های زمین ساختی ایفا می کند. زمین لرزه های عظیم با بزرگی بالاتر از 8 ریشتر در سال های 1944 و 1946 در کناره های این توده به وجود آمدند. با توجه به اینکه دالهای فرورانش به تغییرات ساختاری بسیار حساس هستند، احتمالا پلوتون تثیر افکاری بر روی هندسه و فعالیت های زمین ساختی در منطقه دارد. این تیم امیدوار است که این تیم زمینه ساز تحقیقات کاملی در مورد ساختارهای زیرزمینی باشد که ممکن است در سایر مناطق فرورانش پنهان شود.

کشف عامل زلزله‌های مهیب ژاپن؛  کوه آهنربایی زیرزمینی!

آدرین آرنولف، ژئودان انستیتوی دانشگاه تگاس، میگوید: «این حقیقت که ما میتوانیم چنین کشف بزرگی را در مناطقی انجام دهیم، به نظر من دلیل محکمی است که در مکانهایی که به خوبی میتوان آنها را دید. انتظار چنین شگفتی‌هایی باشند.» نتایج این تحقیق در نشریه معتبر ژئوفیزیک طبیعت منتشر شده است.

منبع: sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی فرارو

[ad_2]

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما