یأجوج و ماجوج چه ربطی به شهر لندن دارند؟

[ad_1]

فرارو- داستان یأجوج و ماجوج برای اولین بار در کتاب مقدس یهودیان به ویژه در کتاب حزقیال ذکر شده است. در آنجا یأجوج (یأجوج) پادشاهی اهریمنی است که بر سرزمین ماجوج حکومت می کند و در پایان با لشکری ​​بزرگ بر ضد دین خدا قیام می کند و سرانجام شکست می خورد. کتاب مکاشفه (از کتاب مقدس مسیحیان) نیز ظهور یأجوج و مأجوج را در آخرالزمان پیش بینی می کند. در این کتاب یأجوج و ماجوج در واقع امت های گمراهی در سراسر جهان هستند که با دین خدا می جنگند و شکست می خورند.

به گزارش فرارو؛ قرآن کریم نیز در دو سوره کهف و انبیاء از یاجوج و ماجوج یاد کرده است. در سوره کهف، یأجوج و ماجوج ظاهرا قومی وحشی و بی ایمان هستند. در سوره انبیاء پیشگویی شکستن حصار و هجوم یأجوج و مأجوج به عنوان یکی از نشانه های نزدیک شدن به قیامت ذکر شده است.

از آنجایی که نیروهای اهریمنی در متون مقدس یأجوج و ماجوج به تصویر کشیده شده است، در طول تاریخ اتفاق افتاده است که اقوام و گروه های مختلفی از دشمنان آنها (مانند قبایل مغول یا هون) با یأجوج و ماجوج که در کتاب مقدس ذکر شده است شناسایی شده اند. یکی از معروف‌ترین نمونه‌های معاصر این کاربرد در دوران جنگ سرد اتفاق افتاد، زمانی که بسیاری در بلوک غرب (از جمله شخص رئیس جمهور رونالد ریگان) اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق را یکسان می‌دانستند. در کتاب حزقیال آمده است که فرمانروای یأجوج سرزمین ماجوج و ارباب «مشک» است. شباهت کلمه “مشک” به “مسکو” پذیرش این ایده را بسیار آسان کرد.

یأجوج و مأجوج;  نگهبانان شهر لندن

اما در حالی که گفتن “یأجوج و ماجوج” به دیگران عمدتاً توهین آخرالزمانی است، حداقل یک شهر در جهان وجود دارد که دیدگاه دوستانه ای نسبت به یأجوج و ماجوج دارد. این دو موجود مرموز و عجیب قرن هاست که نگهبانان شهر لندن بوده اند و مجسمه آنها احتمالا بیش از پانصد سال قدمت دارد و در یکی از مهم ترین ساختمان های شهر به نام Guildhall نگهداری می شود. البته مجسمه ها بارها به دلایل مختلف تخریب شدند اما هر بار با مجسمه های جدید جایگزین شدند. مجسمه های فعلی در سال 1953 در سالن نصب و نصب شدند (در زیر تصویر مجسمه ها و فیلمی از ورود مجسمه ها به سالن در سال 1953 مشاهده می شود).

اما علاقه لندن به یأجوج و ماجوج بیش از نصب مجسمه است. هر سال به مدت هشتصد سال، در یک شنبه در اواسط نوامبر، لندن میزبان کارناوالی است که به عنوان «نمایش شهردار لرد»، نمادی از وفاداری لندن به تاج و تخت، شناخته می شود. یکی از نمادهای موجود در این کارناوال مجسمه یأجوج و ماجوج است که توسط تظاهرکنندگان در خیابان ها جابه جا می شود. مجسمه‌هایی که در حال حاضر در این مراسم استفاده می‌شوند توسط انجمن سازندگان سبد عالی در سال 2006 ساخته شده‌اند (تصاویری از مجسمه‌های سبد یاجوج و ماجوج و حرکت آنها در خیابان‌های لندن را در زیر ببینید).

اما یأجوج و ماجوج چه ربطی به لندن دارند؟ داستان به افسانه های قدیمی انگلیسی ها برمی گردد. افسانه ها به اشکال مختلف در نقاط مختلف بریتانیا نقل می شود، یکی از قدیمی ترین داستان های مکتوب باقی مانده را می توان در تاریخ پادشاهان بریتانیا (قرن دوازدهم) توسط جفری مونموث (جفری مونموث) مشاهده کرد. بر اساس این افسانه ها، نام “بریتانیا” از قهرمانی به نام بروتوس از تروی گرفته شده است. بروتوس از نوادگان اینیاس، قهرمان مشهور شعر هومر است. او به سرزمین آلبیون (نام باستانی بریتانیای کبیر) می آید و پس از کشتن شیاطین ساکن آنجا، فرمانروای این سرزمین می شود.

اینکه چگونه شیاطین در سراسر این سرزمین پراکنده شدند، خود داستانی است. طبق افسانه، امپراتور روم دیوکلتیان 33 دختر بد داشت. او برای کنترل آنها تصمیم می گیرد آنها را به زور به شوهرش تحمیل کند. اما این دختران به رهبری خواهر بزرگترشان آلبا، شوهرانشان را می کشند و سوار کشتی می شوند و فرار می کنند. پس از یک سال آنها به جزیره بزرگی به نام آلبیون به نام دختر بزرگتر می رسند. در آنجا با شیاطین ازدواج می کنند و این شیاطین را به دنیا می آورند.

دو نفر از این شیاطین به نام‌های گوگ و ماگوج هستند که پس از کشته شدن توسط شیاطین دیگر توسط بروتوس دستگیر و به لندن (که در آن زمان «تروی جدید» نامیده می‌شدند) برده می‌شوند. بروتوس دو دیو را رام می کند و آنها را از کاخ خود به زنجیر می کشد تا از آنها به عنوان نگهبان قصر استفاده کند. در اینجا این دو به عنوان نگهبانان شهر لندن شناخته می شوند (تصویر زیر نقاشی بروتوس در حال مبارزه با شیاطین در اوایل قرن نوزدهم است).

یأجوج و مأجوج;  نگهبانان شهر لندن

حروف مختلفی برای این دو محافظ ذکر شده است. مثلاً بنا به روایتی یکی از آنها گوگماگوج و دیگری کورینوس نام دارد که از یاران بروتوس بوده است. اما در نهایت نام هایی که رواج یافته است، یأجوج و مأجوج است که همان حروف ذکر شده در کتب آسمانی است.

این افسانه از این جهت جالب است که عناصر فرهنگ رومی، اساطیر یونانی و نامه های کتاب مقدس را ترکیب می کند تا زمینه اسطوره ای را برای بریتانیا فراهم کند. قطعاً هیچ یک از بخشهای این اسطوره امروزه تاریخی به حساب نمی آیند. نه نام بریتانیایی از Brutus گرفته شده است و نه نام Albion از Alba گرفته شده است. تاریخ واقعی بریتانیا شامل ازدواج با شیاطین و رام کردن شیاطین نیست. با این حال، اسطوره های باستانی حتی پس از اینکه به عنوان اسطوره آشکار شدند، کم و بیش تأثیر خود را در فرهنگ ها و سنت ها حفظ می کنند.

[ad_2]

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما