pishborobanner

رئیس جمهور نصر در وبینار دیپلماسی تجاری گفت: «ما قوانین ضعیفی در فناوری داریم

[ad_1]

رئیس سازمان نصر کشور در وبینار دیپلماسی اقتصادی از ضعف شدید قوانین تجارت و آموزش کشور، رکود قوانین و ادامه سکوت بانک مرکزی در تدوین قوانین رمزارز انتقاد کرد.

چهارمین وبینار پیش از نشست دیپلماسی اقتصادی ایران در فناوری و محصولات فناورانه صبح چهارشنبه با حضور 10 رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا و دبیر شبکه فناوری بازار ملی ایران در وبینار چالش ها و موضوعات حوزه تجارت فناوری برگزار شد. از دیدگاه بخش خصوصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

سید حسن هاشمی در این وبینار گفت: ما به فضای جدیدی برای توسعه بخش فناوری و نوآوری در کشور نیاز داریم. جالب اینجاست که در سال 97 قانونی برای تنظیم بانک مرکزی تصویب شد. در عین حال، ارزهای رمزنگاری شده در همه جا هستند و اجازه توسعه در مواجهه با تضاد منافع بین بخش‌های مختلف را نمی‌دهند.»

نبود متولی در دیپلماسی تجاری

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور خاطرنشان کرد: برای توسعه تجارت فناوری باید این روند را در حوزه دیپلماسی اقتصادی با تکیه بر سه ضلع دسترسی به بازارهای خارجی، جذب سرمایه گذاری خارجی و چارچوب های مناسب داخلی پیش ببریم. و زیرساخت ها و اقتصاد کشور را بسیار مهم توصیف کرد.

هاشمی با اشاره به آمارهای جهانی گفت: تا سال 2025، 30 درصد اقتصاد جهان مبتنی بر اقتصاد دیجیتال خواهد بود. در کشور ما سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی در سال 92 2.6 درصد و در سال 99 6.8 درصد بوده است و پیش بینی می شود به زودی این رقم به 10 درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه نرخ رشد به طور کلی معقول به نظر می رسد، گفت: ما با آمارهای جهانی فاصله زیادی داریم. در حال حاضر 7 هزار شرکت دانش بنیان با درآمد سالانه حدود 300 میلیارد تومان در کشور وجود دارد. این علی رغم همه مشکلاتی است که به دلیل تحریم ها در سال های اخیر با آن مواجه بوده ایم.»

هاشمی با اشاره به 700 میلیون دلار درآمد صادراتی در سال 99، گفت: قبل از کرونا رشد منفی 4 و 8 دهم درصدی داشتیم و امسال با وجود همه مشکلات کرونا، این رقم به ترتیب 1 و 7 دهم درصد است. افزایش یافت. “

وی گفت: آمارهای فناوری اطلاعات نشان می دهد که سرمایه گذاری در این حوزه بسیار خوب و قابل توجه است. به هر حال ما در 42 سال گذشته در صنعت فناوری اطلاعات تحریم شده ایم، با وجود این همه تحریم و مشکلاتی که وجود دارد، بالاخره این حوزه رشد خوبی داشته است و مشکل اصلی صنعت فناوری اطلاعات در حال حاضر تحریم های داخلی است. و مشکلات مرتبط . »

توسعه محله با وجود تهاجم ایران

هاشمی افزود: با وجود همه مشکلاتی که در ایران داریم، کشورهایی مانند هند و پاکستان را می بینیم که در صنعت فناوری اطلاعات بسیار خوب عمل کرده اند. همه اینها به دلیل رعایت سه ضلع دیپلماسی اقتصادی است که اساساً در این حوزه نداریم. همه به عنوان یک جزیره عمل می کنند و ما یک متولی نداریم.»

وی با بیان اینکه 6 میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند و در صورت استفاده از ظرفیت ها می توانند با کشورهای توسعه یافته ارتباط موثر برقرار کنند، گفت: نه تنها از این ظرفیت ها استفاده نمی کنیم، بلکه همچنان شاهد خام فروشی هستیم. نخبگان کشور هم اکنون در حال برنامه ریزی برای خروج از کشور هستند و مردم عادی نیز پس از به دست آوردن شغل و تخصص مهاجرت خواهند کرد.

به گفته رئیس سازمان نصر، اگر نتوانیم سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم و در توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله تجارت فناوری سرمایه‌گذاری کنیم، شاهد پیشرفتی نخواهیم بود.

اهمیت ایجاد مناطق آزاد مجازی

وی با اشاره به ایده ایجاد مناطق آزاد مجازی که در نصر در حال انجام است، گفت: در حال راه اندازی مناطق آزاد مجازی هستیم. پس از جنگ جهانی دوم، شاهد بودیم که کشورها مناطق آزاد تجاری ایجاد کردند تا تجارت و ارتباطات بین کشورها را به درستی مدیریت کنند. این تجربه بسیار ارزشمندی بود و هنوز هم نتایج عالی دارد.»

هاشمی با تاکید بر اینکه اکنون به چنین فضایی برای توسعه حوزه فناوری و نوآوری کشور نیاز داریم، گفت: شرایطی است که با وجود این نیاز جدی، همچنان شاهد ضعف‌ها و البته برخوردهای قانونی هستیم. جالب اینجاست که در سال 97 قانونی برای تنظیم بانک مرکزی تصویب شد. در عین حال، ارزهای رمزنگاری شده در همه جا هستند و اجازه توسعه در مواجهه با تضاد منافع بین بخش‌های مختلف را نمی‌دهند.»

وی افزود: امروز گمرک برنامه ای برای صادرات نرم افزار ندارد. در همان زمان، آنها برنامه های کاربردی چند سنتی را در سراسر جهان توزیع می کنند. ما هیچ قانونی در این زمینه نداریم. این نیازهای گلخانه ای و نیاز به به روز رسانی قوانین به طور جدی مشهود است. قوانین کشو نیز با توسعه مطابقت ندارد. قوانین باید در محل به روز شوند و اجازه پیشرفت را بدهند.»

رئیس سازمان نصر همچنین ادامه داد: صنعت فناوری اطلاعات فرصتی است که باید از آن استفاده کنیم. امروزه بسیاری از استارت آپ ها یا بخش دولتی به سادگی به ایده های قدیمی متوسل می شوند. ما باید محصولات جدیدی ایجاد کنیم که به نفع کشور ما و جهان باشد. بازتولید محصولاتی که بازار را تسخیر کرده اند دیگر معنی ندارد.»

وی در پایان گفت: ما نیاز به ایجاد زیرساخت داریم. قبل از اینکه متخصصان را در کشور از دست بدهیم».

راهی برای ترکیب فناوری و تجارت

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه استفاده از علم و فناوری می تواند رابطه دوسویه بین دیپلماسی کسب و کار و علم و فناوری ایجاد کند، توسعه کسب و کارهای دانش بنیان را راهکاری برای بهبود این وضعیت برشمرد.

جمال رازقی با بیان اینکه با دیپلماسی اقتصادی می توان یک نیاز اجتناب ناپذیر را برطرف کرد، گفت: از این طریق می توان با کاهش مشکلات ثبات اقتصادی ایجاد کرد و با توسعه کسب و کارهای دانش بنیان چشم انداز خوبی ایجاد کرد.

وی در تشریح نیاز مشاوران کسب و کار گفت: حضور مشاوران فناوری با روابط سیاسی شکل می گیرد. در چنین شرایطی ابتدا باید بستر سیاسی مشخص شود. با توسعه دیپلماسی سیاسی به ویژه در فناوری، شاهد تحقق شرایط مساعد برای تجارت فناوری خواهیم بود. این باعث می شود که انتقال سرمایه خوب باشد. بنابراین باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»

برای رسیدن به اهداف بزرگ تلاش کنید

رئیس اتاق بزرگ مشترک ایران و ایتالیا نیز در ادامه وبینار با اشاره به تاریخ ایران از منظر علم و توسعه علم و فناوری گفت: ایران زمانی در زمینه های مختلف علمی پیشرو بود. ما قبلا در رشته های پزشکی، نجوم و ستاره شناسی کار می کردیم. مدت ها سکوت کردیم و مصرف کننده شدیم. ما از انقلاب صنعتی جان سالم به در بردیم و در نهایت مصرف کننده شدیم. ما با درآمدهای نفتی هم به انقلاب رسیدیم و حالا بعد از مدت ها به سمت رشد حرکت می کنیم.

احمد پورفلاح گفت: در سال 92 تنها دو شرکت دانش بنیان داشتیم که در حوزه سلول های بنیادی فعالیت می کردند. در دوره مدیریت ستاری فر شاهد پیشرفت های قابل قبول علمی و فناوری بودیم. در حال حاضر قرار است با 32 خانه علم و فناوری با یک میلیارد یورو و صادرات پیشرفت کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت ارتباط بین بخش خصوصی و نهادهای بالادستی گفت: به نظر من باید به بخش خصوصی و مشارکت زیرساخت ها در این زمینه توجه بیشتری شود. ما همچنین باید با کشورهای پیشرفته دنیا تعامل داشته باشیم. مهم نیست که چقدر از نظر درونی قوی باشیم، بدون ارتباط مطمئناً نمی توانیم به نتیجه برسیم. موضوع بودجه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

جذب سرمایه خارجی برای توسعه چقدر مهم است

رئیس اتاق ایران و ایتالیا با تاکید بر اینکه بدون بودجه کاری نمی توان کرد، گفت: اگر قرار است این همکاری ها ادامه پیدا کند، باید سرمایه خارجی جذب کنیم. تجربه واکسن ها نشان داده است که بازسازی چرخ در نهایت کارساز نیست. ما همیشه اصرار داشته ایم که سیاست باید اقتصاد را نیز پیش ببرد. اما به این سوال توجهی نشد. اکنون نفوذ اقتصادی مهم است.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری دانشگاه‌ها با بخش خصوصی و نهادهای دولتی برای ارتقای تجارت فناوری، گفت: دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر و شریف گام‌های موثری در این راستا برداشته‌اند. ما نباید از این واقعیت غافل شویم که همه این تلاش ها مبتنی بر حل فقر و بحران اقتصادی از طریق دیپلماسی اقتصادی است.

به اعتقاد وی رایزنان اقتصادی و وزارت امور خارجه در این روند بسیار موثر بودند و باید تمام تلاش خود را برای استفاده از این ظرفیت به کار گرفت.

برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای فناوری تلاش کنید

در بخشی دیگر از این وبینار، دبیر شبکه بازار فناوری ایران با بیان اینکه در کشور به مسائل علمی در حوزه فناوری توجه زیادی داشته ایم، به تشریح این فعالیت ها پرداخت و گفت: پارک 200 مرکز رشد، مطالب بیشتری را منتشر کرد. بیش از 60 هزار مقاله از ایران. نزدیک به 7000 شرکت دانش بنیان داشتیم.

صالح خالقی ادامه داد: با وجود این همه آمار، ما برای تجارت در این حوزه چه کرده ایم؟ باید بگوییم که این مقایسه اساساً نتیجه عجیبی را به ما نشان می دهد. کریدور صادراتی و نمایشگاه های متعدد و همچنین بازار ملی فناوری بازار ملی ایران تنها بخش های مرتبط با تجارت فناوری کشور است.

وی با بیان اینکه شبکه بازار فناوری توسعه کسب و کار را دنبال می کند، گفت: جالب است بدانید که تقاضا برای فناوری بیشتر از فناوری است. سرمایه گذاران خودشان خواهان فناوری هستند. ما باید مکانیزمی داشته باشیم که عرضه و تقاضا را به یک اجماع برسانیم.»

وی با بیان اینکه متولی فناوری بازار یک دستگاه دولتی است، توضیح داد: متولی دولت، عامل اجرایی و شورای بازار فناوری با همکاری سه جانبه روند پیشبرد عملیات استارت آپی را مدیریت می کنند. “مهم ترین بخش کارگزاران فناوری هستند.”

او به کارگزاران فناوری توضیح داد: «کارگزاران مسئول فناوری بازاریابی و رفع نیازها هستند. کارگزاران بسیار ارزان کار می کنند. همکاری با شبکه کارگزار طبق مدل نوآوری بسیار کم خطر و باز است. از سوی دیگر مهم این است که همه با هم هماهنگ باشند و همه یکدیگر را بشناسند.»

[ad_2]

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما