آغاز جهان مد: صد هزار سال شواهد از تولید لباس

[ad_1]

در فرهنگ عامه ، ما معمولاً افراد غارنشین را می پوشیم که خز پوشیده اند ، اما شواهد باستان شناسی زیادی در مورد اینکه نیاکان عصر حجر ما واقعاً چه می پوشیدند وجود ندارد.

اما اخیراً محققان توانستند یکی از اولین شواهد استفاده انسان از لباس را در غاری در مراکش بیابند. (البته هیچ لباس ماقبل تاریخ در این غار پیدا نشده است ، اما فقط شواهد و ابزارهایی پیدا شده است که نشان می دهد انسان از آن لباس تهیه کرده است.)

به عنوان یک قاعده ، خز ، چرم و سایر مواد آلی زنده نمی مانند – حتی بیش از صد هزار سال پیش. اما محققان در غاری در مراکش 62 ابزار استخوانی را کشف کردند که انسان از آنها برای تهیه لباس استفاده می کرد. قدمت این سازه ها از نود هزار تا صد و بیست هزار سال پیش است.

این مطالعه که در مجله i Science منتشر شد ، ابزارهای موجود در غار Contrebandiers در مراکش را بررسی می کند. این ابزارهای استخوانی مربوط به دوران بین النهرین بوده و برای اهداف مختلفی از جمله کندن پوست حیوانات و استفاده از خز و چرم مورد استفاده قرار می گرفته است.

کاوش های باستان شناسی در غار کانتراباندیر در سال 2009

امیلی هولت ، یکی از نویسندگان این مطالعه در موسسه ماکس پلانک برای تاریخ تاریخ بشریت ، گفت که او برای اولین بار در سال 2012 تحقیقات استخوان های حیوانات را آغاز کرد و سعی کرد رژیم غذایی بشر اولیه را بازسازی کند تا ببیند آیا ابزارها در طول دوره تغییر خواهند کرد یا خیر. تغییر فناوری می تواند تغییر رژیم غذایی باشد یا خیر.

هولت می گوید: “منتظر یافتن آن هستیم.” [ابزارهای استخوانی] نداشتم. “من ابتدا این مجموعه را برای بازسازی تغذیه انسان از استخوان حیوانات مطالعه کردم.”

او می افزاید که وقتی این استخوان های حیوانات – حدود 12000 استخوان – را بررسی می کند ، متوجه می شود که برخی از آنها به جای شکل طبیعی خود دارای شکل متفاوتی هستند. روی آنها می درخشید و روی آنها شیار یا خراش وجود داشت.

بر خلاف استخوان هایی که پس از تغذیه توسط حیوانات دور ریخته می شد ، استخوان هایی که بطور مداوم توسط انسان استفاده می شد صیقل داده شد. حتی امروزه ، برخی از صنعتگران و شرکت های چرمی از ابزارهایی استفاده می کنند که از استخوان ساخته شده اند و تقریباً مشابه آنچه پیدا شده است.

استخوان های روباه ، شغال و گربه های وحشی علائم بریده ای دارند که نشان می دهد پوست برای استفاده از خز این موجودات کنده شده است. اما علائم روی استخوان حیواناتی مانند گاو وحشی نشان می دهد که این حیوانات برای گوشت خود استفاده می شده اند.

هولت می گوید: “من بیشتر نگران علائم هستم.” [موجود بر روی استخوان‌های] “من عاشق گوشت خواران هستم زیرا قبلاً چنین الگویی را ندیده بودم و امیدوارم باستان شناسانی که در سایتهای قدیمی کار می کنند نیز به دنبال این الگوها باشند.”

هولت می گوید در حالی که ممکن است انسان ها از این ابزار استخوانی برای اهداف دیگر استفاده کنند ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد انسان های اولیه از آنها برای تهیه لباس استفاده کرده اند.

اما درک اینکه مردم چه موقع لباس پوشیدن شروع کردند یک چالش است. مطالعات ژنتیکی روی شپش لباس نشان می دهد که لباس و پوشاک در حدود 170،000 سال پیش در آفریقا ظاهر شد.

انسان های اولیه مانند نئاندرتال ها ، که در آب و هوای سرد زندگی می کردند ، ممکن است از لباس برای محافظت از خود در برابر سرما استفاده کرده باشند ، اما شواهد کمی در این مورد وجود دارد.

هولت می گوید آب و هوا در این منطقه مانند امروز در حدود 20000 سال پیش معتدل بود ، که این احتمال را افزایش می دهد که لباس های مورد استفاده در آن زمان علاوه بر اهداف حفاظتی ، برای اهداف تزئینی یا نمادین نیز مورد استفاده قرار گیرد.

النور اسکری ، باستان شناس تکاملی در موسسه تاریخ تاریخ بشر مکس پلانک و نویسنده مشترک این مطالعه می گوید: “لباس یک نوآوری ویژه در انسان است.”

“ما از لباس برای حفظ یا محافظت از پوست خود استفاده می کنیم. ما همچنین از لباس به صورت نمادین برای بیان شخصیت خود استفاده می کنیم. “

آثار باستانی یافت شده در این غار مربوط به زمانی است که شواهدی از زیور آلات شخصی و سایر جلوه های نمادین در مکانهای مختلف باستان شناسی ظاهر شد.

تا به امروز ، برخی از قدیمی ترین شواهدی که نشان می دهد انسان های ساپینس لباس پوشیده اند ، سوزن های استخوانی است که حدود سی و پنج تا چهل هزار سال پیش در سیبری پیدا شده است.

دکتر. مت پوپ ، متخصص نئاندرتال ها در موسسه باستان شناسی UCL ، می گوید منشأ پوشاک تقریباً به 120،000 سال پیش برمی گردد.

البته ، او می افزاید ، مطالعه جدید نشان می دهد که در غارهای کانتابراندیر ، مانند نئاندرتال ها در مناطق فرانسه ، هومو ساپینز این ابزارهای ویژه را برای تبدیل پوست حیوانات به پوست نرم و قابل انعطاف ساخته است – چیزی که می توانند به عنوان پناهگاه استفاده کنند.

او می گوید: “تاریخچه اولیه این ابزارها از غار قاچاق به ما کمک می کند تا ریشه های این فناوری و نحوه گسترش آن در بین جمعیت های مختلف انسانهای اولیه را بهتر بشناسیم.”

[ad_2]

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما