آلودگی هوا چه تاثیری بر سلامت پوست دارد؟

[ad_1]

هوای آلوده شهرهای بزرگ نه تنها قلب و ریه ها را به خطر می اندازد، بلکه به پوست آسیب می رساند و پیری آن را تسریع می کند. بنابراین کارشناسان این مشکل را یکی از مهم ترین علل آسیب پوست پس از اشعه ماوراء بنفش می دانند.

سازمان ملل آلودگی هوا را «قاتل خاموش» نامیده است که سالانه میلیون ها نفر را می کشد. شهروندان کشورهای فقیر بیشترین فداکاری را می کنند.

تهران نیز مانند سایر شهرهای بزرگ ایران در بیشتر ساعات روز به ویژه در فصل پاییز و زمستان در وضعیت «آب و هوای ناسالم» قرار دارد و هر سال بر شدت این بحران افزوده می شود. بر اساس گزارش رسانه ها، هوای تهران در آبان ماه امسال شاهد 13 روز آلوده بود که سه روز بیشتر از آبان ماه سال گذشته بود.

محمدصادق حسنوند، رئیس مرکز آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی نیز می‌گوید غلظت آلاینده‌های اصلی هوا در کشور سه برابر استاندارد و شش برابر دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی است که منجر به مرگ زودرس حدود 40 هزار نفر در کشور می‌شود. کشور.

آلودگی هوا واقعیت دنیای ماشینی و صنعتی است که وقتی هوا سرد و وارونه شد، مهمان آسمان شهر بزرگ می شود و اثرات مخرب و مضری بر اعضای مختلف بدن می گذارد، زیرا باعث بسیاری از بیماری های ریوی می شود. آلرژی و سرطان و بسیاری از بیماری های نهفته را ذکر می کند.

پوست و مو از جمله اندام هایی هستند که آلودگی هوا اثرات بسیار منفی بر آنها دارد و تحقیقات نشان داده است که آلاینده های هوا مانند اشعه های مضر خورشید به پوست آسیب می رساند و باعث پیری زودرس، آکنه، سرطان پوست، آلرژی، تیرگی و آسیب های دیگر می شود.

محققان آلمانی نیز در یک مطالعه 24 ساله اثرات آلودگی هوا را بر روی پوست افراد مختلف بررسی کردند. یکی از نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می کنند لک های پوستی بیشتری دارند.

بنابراین آلاینده های هوا 20 برابر کوچکتر از منافذ پوست هستند، بنابراین در تماس با پوست به لایه های عمیق آن نفوذ می کنند. این ناخالصی ها پس از نفوذ به پوست، آن را خشک، ملتهب، شل شده و منافذ پوست را می بندد و تنفس را برای پوست دشوار کرده و طراوت و سلامت آن را مختل می کند.

این تحقیق بر لزوم مراقبت بیشتر از پوست در هوای آلوده تاکید می کند، موضوعی که آناهیتا ولی، متخصص و وکیل انجمن پوست و مو ایران، در مورد مراقبت از پوست توصیه می کند: زمانی که این آلاینده ها روی پوست نشسته شوند، عرق غدد را تشکیل می دهد و پوست را می بندد. چربی پوست، انسداد خروجی این غدد سرآغاز آسیب است و لایه‌های عمیق‌تر و عمیق‌تر پوست را آشکار می‌کند.

این متخصص پوست با بیان اینکه پوست نوعی سد دفاعی در برابر عوامل مضر محیطی است، توضیح می دهد: وقتی این مولکول های مضر رسوب می کنند، این سد دفاعی گیج می شود و دیگر نمی تواند وظیفه خود را انجام دهد. از این رو فرد دچار اگزما و انواع آلرژی ها و حساسیت های تماسی می شود.

سطح پوست را با مواد شوینده مناسب بشویید

استاندار با یادآوری اینکه آلاینده ها از دو طریق رسوب مستقیم روی پوست و دیگری از طریق خون وارد بدن می شوند و به پوست و مو آسیب می رسانند و اثرات آلودگی هوا بر روی پوست را کاهش می دهند: مراقبت از پوست قبل از هر چیز، مطمئن باشید. برای شستن سطح پوست دو بار در روز زیرا لوازم آرایشی مورد استفاده محیطی را برای تجمع ذرات ریز آلاینده و دوده فراهم می کند.

به گفته وی، لازم است افراد صبح و عصر صورت خود را با صابون ملایم بشویند. اگر عفونت شدید است، یک یا دو بار در هفته یک لایه برداری ملایم با یک پارچه نازک و یک پاک کننده صورت با ذرات ساینده انجام دهید.

کمپرس با چای سبز و ضد آفتاب ضروری است

یکی از اعضای انجمن پوست و مو ایران که تاکید می کند آلاینده ها بیشتر در نواحی صورت مانند اطراف چشم، بینی و اطراف لب که چین و چروک و خطوط ظاهر می شود رسوب می کنند، به مردم توصیه می کند: روی بدنتان پنبه بزنید. صورت و به طور منظم در نواحی نامگذاری شده استفاده کنید.

وی با بیان اینکه استفاده مکرر از مایعات به حذف آلاینده ها کمک می کند، گفت: با فعال شدن برخی مواد شیمیایی در آفتاب و نفوذ بیشتر به پوست، باید به طور مرتب از کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده استفاده کرد چرا؟ در برابر آلاینده ها مقاوم تر است.

غذاهای حاوی آنتی اکسیدان بخورید

فرماندار به شهروندان یادآور شد: با مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان می توان از پوست و مو نیز در برابر مواد مضر محافظت کرد. میوه هایی مانند انار، خرمالو، مرکبات، آب فراوان به ویژه آب و آبلیمو مصرف کنید. وی افزود: افرادی که به دلیل شرایط کاری بیشتر در معرض آلودگی هوا هستند سعی کنند برای محافظت از پوست خود یک بطری آب، آبلیمو، آلبالو خشک و بادام به همراه داشته باشند.

[ad_2]

Felipe Holmes

گیک تلویزیون متخصص رسانه های اجتماعی ایجاد کننده. نویسنده پرشور. نینجا سفر افراطی. کل کارآفرین معتاد به اینترنت

تماس با ما