تراژدی که قهرمان آسیایی را مرگ مغزی کرد

[ad_1]

نام محسن قاسمی در کشتی ایرانی یادآور جوانی است که روزگاری همه آرزوهای بزرگی درباره او داشتند اما اکنون بر اثر یک فاجعه بزرگ دچار مرگ مغزی شده است.

زمانی که کشتی ایرانی در آسمان شروع به درخشش کرد، بسیاری بر این باور بودند که ستاره ای از سرزمین لرستان به کشتی وارد شده است که می تواند سال ها بر جهان حکومت کند. قهرمان کشتی آسیا و جهان لرستانی که روزگاری در کشتی ایران خوش درخشید و موفقیت هایی را جشن گرفت.

کشتی گیر قهرمانی در مسابقات قهرمانی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان آسیا در جام جهانی به همراه تیم ملی کشتی فرنگی روی سکو ایستاد و یکی از امیدهای محمد بنا برای حضور در المپیک لندن بود.

دردسر دقیقا از اینجا شروع شد و قهرمان مسیرش را تغییر داد. قاسمی در سال 1390 به همراه بازیکنانی چون حمید سوریان، امید نوروزی و … در تیم ملی کشتی فرنگی حضور داشت و قهرمان آسیا شد.

درخشش او، محسن را به یکی از امیدهای ایران در المپیک لندن تبدیل کرد، اما رویاهای تلخی برایش در سر داشت.

تصادفی که سرنوشت متلایی را تغییر داد. تغییر کرد

پسر کشتی گیر متلایی با چهره کودکانه و خوش تیپی که داشت یکی از استعدادهای بزرگ کشتی محسوب می شد اما در سال 1370 دچار سانحه رانندگی شد. این اتفاق باعث دوری او از کشتی و مسائل روحی و روانی شد که محسن را به وادی اعتیاد کشاند، اما قهرمان لرستانی همچنان عاشق کشتی بود.

محسن در چند مرحله به اعتیاد پایان داد و در نهایت برای آخرین بار آمد تا با عشق به کشتی و کمک دایره طلایی همراه شود و اعتیاد خود را ترک کند. زمانی که قاسمی در بهمن 1377 به کمپ ترک اعتیاد اعزام شد، حادثه تلخی را تجربه کرد که همه را مجروح کرد.

موضوع چه بود؟

ماجرای مرگ مغزی قاسمی غم انگیز است. زمانی که او در کمپ ترک اعتیاد بستری بود، توسط سران و مسئولان کمپ مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت که به گفته پزشکان وی در مستندی که در مورد موضوعی که منجر به مرگ مغزی و کما او شد.

داستان تراژدی که قهرمان آسیایی را دچار مرگ مغزی کرد

به گفته پزشکی قانونی، وی از 26 ناحیه مجروح شده و ضربات شدیدی به سرش وارد شده است. مسئولان کمپ ابتدا این موضوع را تکذیب کردند اما با دستور مقامات قضایی، تصاویری از دوربین های این کمپ به دست آمد که نحوه ضرب و شتم قاسمی را مشخص کرد.

اکنون پس از گذشت بیش از 2 سال از این موضوع، پیگرد قانونی خانواده قاسمی به نتیجه ای نرسیده و محسن دیگر توان ادعای خود را ندارد. موطلایی فرزند کشتی گیر ایرانی که قرار بود بر سکوی المپیک و جهان صعود کند دچار مرگ مغزی و زندگی گیاهی شد. به همین بهانه گفتگویی با مرتضی قاسمی برادر محسن انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

یادم هست محسن قبل از این اتفاقات به اردوی تیم ملی دعوت شده بود اما بعد از اینکه به لرستان برگشت و به اردو رفت این اتفاق افتاد.

آره؛ محمد بنا محسن را خیلی دوست داشت، او را به سربازی دعوت کرد و محسن می خواست به زندگی و کشتی برگردد. این بار تصمیم او جدی بود و جاه طلبی و انگیزه زیادی داشت.

اما در آن زمان محمد بنا به دلیل وابستگی به اردوگاه ترکیه، رئیس سابق فدراسیون و … مورد انتقاد قرار گرفت.

پس این مشکلات را از محسن پنهان کرده بود تا اینکه محسن خودش متوجه شد. بنا هم گفت این پسر جوان است و پیر نیست و باید به او اخلاق بدهیم.

حالا پله های پشت سر این پسر شکسته است و نباید او را رها کنیم و فقط به او امیدوار باشیم و اگر برود دوباره همان مشکلات پیش می آید. بالاخره این اتفاق افتاد و وقتی محسن به بروجرد برگشت، آش همان بود و کاسه همان.

داستان تراژدی که قهرمان آسیایی را دچار مرگ مغزی کرد

بعدش خودت محسن رو بردی کمپ؟

بله، در بهمن 1377 محسن را به کمپ ترک اعتیاد بردیم و اکیداً توصیه کردیم که از او مراقبت کند. ما همیشه آنجا می رفتیم و کارهای او را دنبال می کردیم. متأسفانه با تمام این دستورات، او را کتک زدند، کتک زدند، دست و پا و دهانش را بستند و مشکلات پیش آمده پیش آمد.

آیا مسئولان کمپ توسط محسن یا هرکس دیگری که برای ترک اعتیاد به کمپ رفته بود مورد ضرب و شتم قرار گرفتند؟

خودشان مسئول اردوگاه بودند. در مستندی که فیلمبرداری شده واقعا صحنه های دردناکی وجود دارد. به محسن حمله می کنند و دست و پایش را بالا می آورند و با چوب به او می زنند.

اجازه ندادیم صحنه های زیادی در مستند و فیلم نمایش داده شود چون هر بار که آن را می بینیم همه خانواده گریه می کنند و من نمی خواستم آن عکس ها نمایش داده شود. یکدفعه او را به دستشویی می برند و در آب می اندازند و واقعاً او را آزار می دهند.

حتی اگر محسن بیهوش شود و در کما باشد، او را رها نمی کنند و او را کتک می زنند. اگر بیهوش شد و شما او را زدید، ولش کنید، چرا روی سر و گردنش راه می روید؟

داستان تراژدی که قهرمان آسیایی را دچار مرگ مغزی کرد

بعد چه اتفاقی می افتد؟ محسن را به بیمارستان نمی برند؟

پس از آن او را کتک زدند و در گوشه ای رها کردند و روی سرش پتو انداختند تا نفس نکشد و پس از 30 ساعت محسن را به مرکز درمانی منتقل کردند و در آنجا بیکار شد.

این مستند نشان می دهد که پزشکان می گویند اگر محسن زودتر به بیمارستان منتقل می شد، اما در گوشه ای می ماند و دچار مرگ مغزی می شد، این اتفاق نمی افتاد.

بعدش محسن به کما رفت؟ چه مدت در کما بود؟

محسن بیش از دو ماه در کمای عمیق بود و پس از آن با بازکردن چشمانش دچار مرگ مغزی و پوشش گیاهی شد. دکتر هم در فیلم توضیح می دهد.

پس از این اتفاق مسئولان کمپ فیلمبرداری دوربین را پاک کردند و قبل از اینکه ما یا دکتر فیلم را ببینیم، دکتر متوجه شد که محسن در کما مورد ضرب و شتم و ضرب و شتم قرار گرفته و خفه شده است.

در حالی که به ما می گفتند، محسن دچار بیماری شد و از پله ها افتاد. این فیلم ها بعداً با دستور پلیس و قوه قضائیه ضبط شد و این دقیقاً همان چیزی بود که دکتر پیدا کرده بود.

یعنی در این مرکز پزشک یا روانشناس نبود که در کنار افرادی باشد که اینگونه به مردم حمله می کنندمن

شما مطلقاً حق ندارید اعتصاب کنید. اما متاسفانه دکتر و روانشناس نداشتند.

پیگرد قانونی و شکایت شما به کجا رسید؟

متاسفانه خیر، الان این سه نفر با وثیقه 30 میلیونی آزاد هستند. یک نفر را شستشوی مغزی دادند و به این وثیقه ناچیز دادند. نکته دیگر اینکه هر سه این افراد داستانی دارند اما به دلایلی تبرئه شده اند اما ما تا آخرین لحظه عمرمان پیگیر هستیم و از آنها نمی گذریم.

چون برادرم مریض بود و نباید مریضی را اینطوری می زدند. قوه قضائیه نباید او را مجازات می کرد. این درد ماست محسن سالم بود و ظهر صحبت می کرد اما بعد از آن ضرب و شتم در گوشه ای افتاد و به کما رفت.

درخواست من این است که رسانه ها و مسئولان در کنار محسن باشند. اکنون هیچکس نمی تواند محسن را به زندگی بازگرداند، اما این آرزوی عمومی و خانواده است، چرا مهاجمان محسن چنین قهرمانی را مورد آزار و اذیت قرار می دهند و باعث مرگ مغزی می شوند اما آزاد می شوند؟

یعنی هر جا می خواستند او را زنده کنند کتک می زدند و دچار مرگ مغزی می شد. گفته می شود، او در مرکز ریکاوری مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، مواردی که به هیچ وجه با هم نیستند.

به نظر شما چرا داستان هنوز نرسیده است؟

اگر به این مشکل رسیدگی شود، حداقل کمی از درد ما کاسته می شود. شما راه خود را در بروجرد می شناسید و با پول و روابط آن را درست انجام داده اید. هیچ سابقه ای وجود ندارد که کسی تا این حد در جامعه مورد ضرب و شتم قرار گرفته باشد و خودش آزادانه تردد کند.

پس از آن محسن کامل دچار مرگ مغزی شد؟

بله شتر فلور دارد.

الان در خانه از او مراقبت می کنید یا در بیمارستان است؟

بله، ما شرایط را در بخش مراقبت های ویژه در منزل فراهم کرده ایم و تا زمانی که امکان دارد از آن مراقبت خواهیم کرد.

درخواستی از مسئولان دارید؟

از رئیس دادگستری، کارمندان دولت، دادستان کل کشور به عنوان دادستان کل، دبیر و وزیر ورزش می خواهم که این موضوع را پیگیری کنند. چون محسن زمانی باعث افتخار این مملکت شد.

محسن چند سالی در تیم ملی کشتی فرنگی حضور داشت، قهرمان آسیا و جهان شد و انتظار داریم تجهیزات هم برسد. الان شده که هرکی ما رو میبینه با این همه مدرک میگه چرا آزادن؟ حتی اگر محکوم هم نمی شدند یا به زندان می رفتند یا وثیقه سنگین می گرفتند نه وثیقه 30 میلیونی!

مرد مرگ مغزی را نباید با کتک معمولی مقایسه کرد و وثیقه 30 میلیونی داد. فکر می کنم افکار عمومی را عصبی می کند و همه قهرمانان کشتی از آن پیروی می کنند و اعتراض می کنند.

در این مستند برخی از قهرمانان جهان نیز اعتراض می کنند که با انتشار خبر ضرب و شتم در ایران و جهان، مجازات باید به گونه ای باشد که در سراسر ایران پخش شود. این چیزی است که ما و جامعه کشتی می خواهیم و تا آخر آن را دنبال می کنیم و از دست نمی دهیم.

[ad_2]

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما