تمجید باورنکردنی کارلسن از نابغه ایرانی!

[ad_1]

چند روز پس از پیروزی کارلسن در فینال جام جهانی در دبی، شکست یک روسی از پمپئی و رساندن کارلسن به جام جهانی برای پنجمین بار، کارلسن در مقاله ای در روزنامه اسپانیایی مارکا اظهار نظر عجیبی کرد.

کارلسن 31 ساله که در سه راند مانده به پایان، نماینده روسیه را با امتیاز عجیب 7.5-3.5 شکست داد، گفت جام جهانی دبی ممکن است آخرین رقابت او باشد و اگر فیروزجا در دوره بعدی به فینال برسد. او انگیزه ای برای دفاع از عنوان قهرمانی خود برای ششمین بار ندارد و اصلا اجازه دفاع از عنوان خود را ندارد.

کارلسن که هشت سال قهرمان جهان شده است، گفت: “من واقعاً عاشق بازی شطرنج هستم و هنوز هم می خواهم آن را حفظ کنم. فکر نمی کنم واقعاً از مسابقات قهرمانی شطرنج کلاسیک جهان در دبی لذت بردم و گاهی اوقات به سرعت فکر می کردم. و برق آسا در اواسط آن مسابقات قهرمانی جهان (شاید مقابل فیروزجا).

کارلسن که در سال 2013 آناند هندی را شکست داد و عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد، در سال های 2014، 2016، 2018 و 2021 بار دیگر مقابل ویسواناتان آناند، سرگئی کاراکین، فابیانو کاروانا و یان نپومنیاشی پیروز شد و توانست در یک بازی عجیب و غریب از قهرمانی شطرنج جهان دفاع کند. وی تنها انگیزه او برای دفاع از عنوان قهرمانی جهان را رویارویی دوجانبه با نابغه ایرانی شطرنج جهان علیرضا فیروزجا عنوان کرد. اعتراف شیرین برای هواداران فیروزجا که او را قهرمان جهان می بینند.

فیروز جا که ماه گذشته جایزه بزرگ سوئیس را برای راهیابی به جام جهانی مقابل کارلسن به دست آورد، با درخشش بی نظیر خود در جام ملت های اروپا در فرانسه در رده 2804 جهان و رتبه دوم جهان قرار دارد و رکورد کارلسن با خود هجدهم است. سال‌ها و پنج ماه شکست در عبور از 2800 و شش ماه جلوتر از کارلسن، تبدیل شدن به جوان‌ترین فرد تاریخ که از مرز 2800 عبور کرده است (به همه‌گیری عروق کرونر و تعطیلی مسابقات کلاسیک برای حدود 14 ماه فکر کنید). شکستن این رکورد در جوانی (بسیاری از کارشناسان برتر شطرنج جهان معتقدند که کارلسن تنها رقیب جدی در آینده خواهد بود). رقیبی که انگیزه کارلسن است و از هم اکنون خود را برای رقابت با او برای کسب عنوان قهرمانی جهان آماده می کند و بعید است از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

نابغه شطرنج ایرانی در حال حاضر بهترین شطرنج جهان است و در بین 15 شطرنج برتر تاریخ است که از مرز 2800 عبور کرده است، در حالی که کارلس در این رشته با 2865 رتبه دوم را با اختلاف رتبه اول جهان دارد. کارلسن که بهترین رکوردش 2882 بود در فکر گرفتن 2900 درجه است. سطحی که هیچ شطرنجی در تاریخ به آن نرسیده است و این هدف بزرگ قهرمان جهان است. هدفی که کارلسن برای رسیدن به آن دشوار است و اعتراف می کند که برای آن در بازی هایش سخت تلاش می کند.

باید منتظر نبرد تاریخی باشیم که خیلی ها آن را پیش بینی می کنند، تقابل آخرین قهرمان هشت ساله جهان با نابغه شطرنج ایرانی، رقابتی که همه چشمان دنیا هفته ها می توانند آن را تماشا کنند. مانند روزهایی که فیشر و اسپاسکی در جنگ عقاید آمریکا و روسیه در ریکیاویک، ایسلند، یا نبرد افسانه‌ای بین کاسپاروف و کارپوف، که در دهه 1980 روسیه و جهان را فرا گرفت، با یکدیگر دوئل کردند.

تمرین سه

[ad_2]

Reece Bryant

ایجاد کننده. شیطون عاشق تلویزیون حل کننده مشکلات مادام العمر نویسنده. تحلیلگر. نینجا فرهنگ پاپ. عاشق اینترنت معتبر. کاوشگر کل کارآفرین لاعلاج

تماس با ما