ثروتمندان 33 برابر دهک اول یارانه سوخت می گیرند!

[ad_1]

بودن.

به گزارش ایرنا، ˈمالک شریعتیˈ با اشاره به اینکه بنزین کالایی حساس برای عموم مردم است، افزود: بنزین همواره در پنجره یارانه ای قرار دارد و به طور مستقیم و غیرمستقیم زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه بنزین یک کالای عمومی است، گفت: دلیل حمله اخیر دشمن به سامانه هوشمند سوخت این بود که برای همه مردم مهم است.

شریعتی تاکید کرد: نکته دوم این است که به طور کلی کالاهای ضروری خانوار عمدتا از حوزه انرژی تامین می شود که شامل گاز، برق و سوخت است.

نظام یارانه ای ما ناعادلانه است.» پردرآمدترین دهک است و 11 برابر کمتر از دهک دهم یارانه انرژی دریافت کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: سهم منابع انرژی در سبد هزینه خانوارها سه برابر دهک پایین است. پس از یک محاسبه، نتیجه این است که میزان مصرف واقعی در دهک اول نسبت به دهک دهم 33 برابر کمتر از هزینه خانوار برای سوخت است و این تفاوت طبقاتی عجیبی است که هر روز در حال افزایش است.

در بودجه سال آینده لیتری 43 سنت برای صادرات بنزین، گازوئیل، نفت سفید (فرآورده های نفتی) در نظر گرفته شده است که با هر لیتر 23 هزار تومان به ازای هر لیتر 10 هزار تومان خواهد بود.

به گفته شریعتی، در نظام عادلانه دهک پایین باید یارانه بیشتری دریافت کند، اما به دلیل نظام توزیع یارانه، هرم وارونه است. از آنجایی که نوک هرم روی زمین است، این امر نشان دهنده ناپایداری هرم است و پیامدهای اجتماعی دارد. بنابراین اگر از روز اول اصلا یارانه پرداخت نمی شد و همه چیز پرداخت می شد، وضعیت بهتر بود.

اصلاح تدریجی یارانه ها برای حفظ سرمایه اجتماعی

وی گفت: اما اکنون این امکان وجود ندارد، بنابراین نظام یارانه ای کشور باید به تدریج اصلاح شود و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی آن به دقت بررسی شود. بنابراین به جای شروع با کالاهای بسیار حساس مانند بنزین، باید گام‌های میانی برای ایجاد اعتماد عمومی و حفظ سرمایه اجتماعی که زیربنای این تغییرات است، برداریم.

شریعتی با بیان اینکه مجلس از سال گذشته وارد حوزه گاز و برق شده است، اضافه کرد: برای کم مصرف رایگان است که برای اصلاح الگوی مصرف انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه این تصمیم برای بودجه 1401 امسال نیز اتخاذ شده است، ادامه داد: در بحث بنزین در مفروضات تبصره 14 بودجه، دولت همه ساله فروش داخلی و صادرات محصولات را در نظر گرفته و همه در تبصره خلاصه شده است. 14.

این معاونت تاکید کرد: در بودجه سال آینده برای صادرات بنزین، گازوئیل، نفت سفید (فرآورده های نفتی) لیتری 43 سنت در نظر گرفته شده است که با دلار 23 هزار دلاری هر لیتر 10 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه از دو بخش فروش داخلی و صادرات فرآورده های نفتی انجام می شود، گفت: این بند بودجه با جان مردم و یارانه ها ارتباط مستقیم دارد.

وضعیت فعلی پرداخت یارانه انرژی نامطلوب است

شریعتی با بیان اینکه وضعیت فعلی پرداخت یارانه انرژی برای ما مساعد نیست و این وضعیت نیاز به تغییر دارد، افزود: شاید تاب آوری اجتماعی در این راستا وجود نداشته باشد و برای تحقق آن نیاز به گام های میانی است. بیشتر، شبیه برق و گاز است، اما با بنزین امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: کمترین سطح پرداخت یارانه برابر است. باید در نظر بگیریم که اگر قرار است هر کد ملی سهمی داشته باشد، برای حرکت از نقطه موجود به نقطه مورد نظر چه ملاحظاتی لازم است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ماده 39 قانون برنامه ششم به دولت اجازه می دهد ظرف 5 سال قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد، ادامه داد: این اتفاق در آبان 98 رخ نداد.

وی گفت: در آبان ماه سال 98 نامه ای نوشتیم که وقتی یک مطالعه منتشر شد و پیوست های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی منتشر شد، هیچ چیزی اعلام نشد، حتی محاسباتی که این عدد چگونه محاسبه شده است.

وی با اشاره به برنامه جدید دولت برای تغییر نحوه پرداخت یارانه بنزین افزود: کمیسیون انرژی چند هفته پیش با وزیر نفت جلسه ای برای تشریح این موضوع داشت چرا که پیش از این هیچ توضیحی به مجلس و نمایندگان نداده بود. از این طرح عکس گرفت.»

شریعتی ادامه داد: در ادامه جلسه به طرح سوالات و طرح ابهامات و نگرانی ها پرداخته شد و کمیسیون نتوانست در مورد تصویب یا رد طرح دولت تصمیم گیری کند و تنها ایده آزمایشی قرار است اجرا شود و جزئیات هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است. اعلام کرد.

وی گفت: وزیر نفت همچنین تاکید کرد که این طرح از سوی هیئت بازرگانی دولت پیگیری می شود و پس از ارائه ایده، وزارت نفت نیز به این موضوع پیوست.

[ad_2]

Marisol Snow

خیلی پایین میاد کارآفرین حرفه ای. پیشگام بیکن. ادم شبکه های اجتماعی متعصب موسیقی هاردکور. پزشک اینترنت.

تماس با ما