جنجال سرعت اینترنت چگونه حل می شود؟

[ad_1]

فرارو- سایت اسپیدتست که مرجع سنجش سرعت اینترنت در جهان است، در آخرین رتبه بندی رسمی، کیفیت سریع اینترنت ثابت در ایران در سال 2021 و کیفیت سرعت اینترنت تلفن همراه را قابل قبولتر ارزیابی کرده است. این موضوع اکنون به محل جدالی میان برخی از رسانه ها و وزارت ارتدسات شاُد می رسد

به گزارش فرارو، جدال از آنجا آغاز شد که بخش فارسی زبان یورو نیوز به کاهش 7 رتبه سرعت اینترنت ایران پرداخت و پس از آن برخی از سایت های خبری به مقایسه سرعت اینترنت داخلی با افغانستان پرداختند. در این رابطه روزنامه جمهوری اسلامی با تیتر «سرعت اینترنت در ایران، همرده با افغانستان» از کیفیت اینترنت در ککور انتقاد کرد.

اما پس از آن، وزارت ارتباطات به سرعت در برابر این انتقاد موضع گرفت و هم به سرعت اینترنت ایران با افغانستان را تکذیب کرد. زارع پور گفته که ما 100 پله از افغانستان بالاتر قرار داریم، در واقع رتبه افغانستان 183 است و ما 77.

او در نهایت رسانه‌های مهم را به گویی و برچسب زدن دروغ کرده است.

هر چند در نهایت صادق عباسی شاهکوه، وزیر ارتباطات عقب ماندگی اینترنت ایران را ثابت کرد و گفت که سرعت دانلود و آپلود حوزه موبایل، به نزدیک جهانی است، اما سرعت اینترنت ثابت در ایران واقعا نامناسب است.

اینترنت ایران در چه وضعیتی قرار دارد؟

بررسی آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت اسپیدتست در ژانویه 2022 نشان می دهد که سرعت متوسط ​​جهانی برای دانلود تلفن اینترنتی همراه با 29.62 مگابایت است، که ایران در این بخش با سرعت 10.23 مگابایت، در رده 77 جهان قرار دارد که به نسبت متوسط ​​جهانی پایین تر است. .

جنجال سرعت اینترنت  چگونه حل می شود؟

در این قسمت، امارات، نور و قطر به ترتیب با سرعت انلود 135 و 118 و 109 مگابایت در رتبه اول تا سوم جهان در سرعت اینترنت موبایل قرار گرفته اند.

در بخش اینترنت ثابت نیز متوسط ​​جهانی سرعت دانلود 59.84 مگابیتی است که ایران در قسمت هم با 10.39 مگابیت در رده 141 جهان قرار دارد. این عدد نشان می‌دهد که ایران با ایده آل جهانی فاصله دارد.

موناکو، سنگاپور و شیلی در این بخش به ترتیب 192.68 و 192.01 و 189 مبابیت در رده اول تا سوم بهترینهای جهان در بخش اینترنت ثابت قرار دارند.

اینترنت در چه حالتی به شرایط مطلوب می رسد؟

به اعتقاد وزارت اطلاعات ارتباطات سرعت اینترنت تلفن همراه در حال حاضر وضعیت مطلوب تری نسبت به اینترنت ثابت دارد. اما همچنان با چالش کندی سرعت و قطعی‌های مکر روبروست. آنها علت این موضوع را به بار می آوردند که سرعت اینترنت ثابت روی دوش اینترنت موبایل میدانند.

به زبان ساده تر، بخش اعظم مردم وقتی با سرعت اینترنت داخلی می توانند، به ناچار از اینترنت موبایل استفاده کنند. اما شبکه باند فرکانسی این محدود است و باید لایه های ایجاد شده به باند فرکانسی اضافه شود. فقط یک هفته قبل، وزارت ارتباطات از بهره برداری باند فرکانسی 2300 برای ارتباطات سیار خبر داد تا چالش یک اینترنت موبایل در شرایط فعلی حل شود.

هر چند این یک راه حل موقت است و برای حل چالش باید با توسعه باندهای فرکانسی در بخش اینترنت موبایل، توسعه پهنای باند اینترنت ثابت نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

اما در بخش اینترنت مشکل بسیار بزرگ است. مقامات وزارت ارتباطات چالش این بخش را مککل زیرساختی در شبکه و عدم توسعه زیرساخت های پهن باند ثابت در ککور میدانند. آن‌ها می‌گویند که شبکه‌های ثابت خانگی قادر به ارائه خدمات پرسرعت و با کیفیت هستند، به این دلیل است که شبکه ارتباط اینترنتی ثابت خانگی را بزرگ می‌کند در حال حاضر از طریق کابل‌های مسی انجام می‌شود و باید با کابل‌های فیبر نوری جایگزین شود.

برای حل این چالش نیز، زارع پور گفته که اگر مردم صبور باشند تا پایان دولت سیزدهم (3.5 سال آینده) 20 میلیون پورت فیبر نوری پرسرعت را به مردم میرساند. پروژه‌ای که طبق گفته ۶۰ هزار میلیاردی اعتبار دارد.

با این حال گرچه این پروژه می تواند به بهبود وضعیت اینترنت ثابت ایران کمک کند، اما طرحی بلند مدت است و حتی در صورت دولت سیزدهم، اجرای آن تا سال 1404 طول خواهد کشید. با این وجود به نظر می رسد که چندین بار استفاده از اینترنت در دوش شبکه تلفن همراه و باندهای فرکانسی باشد. در چنین شرایطی اگر توسعه پهنای باند و پورت های فیبر نوری با سرعت بیشتری انجام شود، در سال آینده محیط اینترنت موبایل و خانگی به مرحله اضطرار خواهد رسید.

[ad_2]

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما