رازهای چهار دندان پر دردسر. چرا «دندان عقل» داریم؟

[ad_1]

فرارو- افرادی که دندانهای عقل خود را ککیدهاند میدانند که این دندانها واقعاً غیر از مزاحمت اثری ندارند.

به گزارش پایگاه اینترنتی لایوساینس، اکنون مطالعه ای که جزئیات آن در شماره 27 سپتامبر مجله “نیچر” منتشر شده است، نشان می دهد که این دندان های آذر می دهند احتمالا تنها به دلیل ضعف در یک مکانیسم تغییراتی است که به آنها اجازه می دهد تا انتهای فک پیدا کنند. ، وجود دارند.

دندان‌های آسیا عقب‌ترین دندان‌ها در دهان بیشتر پستانداران.

انسانهای بزرگ 12 دندان آسیا دارند (سه دندان آسیا در هرف فک بالا و پایین) و آخرین دندان هر گروه دندان عقل نامیده می شود.

دندانهای آسیا معمولاً به ترتیب از جلو به عقب درمیآیند و دندان عقل آخرین دندانی است که در سنین بین 16 تا 24 سال نمایان می شود.

اگر به اندازه کافی در یک مکان برای رویش دندانهای عقل نباشد و رویش آنها باعث بروز نامنظمی در دندانهای دیگر شوند در آن موقع زمان انجام رویه دردناک دندانپزشکی که همانا کشیدن دندان عقل است فرا میرسد.

یک موضوع درباره دندانهای آسیاب که دانشمندان را گیج و متحیر کرده است این است که چرا برخی از دندانهای عقل بسیار بزرگی دارند که سایر افراد (که در واقع شانس آورده اند) ممکن است اصلاً یک دندان عقلی نباشد.

مطالب مرتبط با دندان درد و دندان عقل را بخوانید:

دندان عقل، ماجرای یادگاری از انسانهای باستان!
همه چیز درباره دندان عقل
دندان قروچه (بروکسیم) چیست؟
آیا کشیدن دندان عقل نیاز است؟

برای کمک به پاسخ به این سوال، سوالاتی در “دانگگاه هلیینکی” در فنلاند دندانهای موش را در محیط آمایگگاهی کآت دادند.

تعداد دریافتند که توازن در میان دو مکانیزم مولکولی یعنی “فعالسازی” و “بازداری” دندانهایی را که از ریشه دندانهایی (جوانه کوچکی از بافت که بعدا به دندان تبدیل می شود) میرویند و اندازه این دندانها را کنترل می کند.

زمانیکه این دو مکانیزم در توازن هستند هر سه این دندانها درمیآیند و اندازه آنها تقریبا یکسان است.

اما اگر این دو مکانیزم در توازن نباشند، این دندانها را متفاوت می دانند. اگر مکانیزم سازی برنده شود، به ترتیب بزرگترتی شود که دندان عقل، در نقش قلدر گروه عمل می کند و دردی واقعی را در دهان ایجاد می کند. در موارد بسیار استثنایی ممکن است که سر و کله چهارمین ندان آش2ید ش2یا نیا نیا و

از طرف دیگر اگر مکانیزم بازداری برنده شود، این دندانها به ترتیب کوچکتر می شوند، بنابراین دلیل عقل از همه آنها کوچکتر می شود که در نهایت این وضعیت، ممکن است اصلاً عقل عقلی ناروید باشد.

“یوکا یرنوال” یکی از اعضای گروه پژوهشگران گفت، بیشتر انسانهای اولیه هر چهار دندان عقل خود را می سازند و همه آنها به یک اندازه بودند که در آن زمان احتمالاً این دو نیرو در توازن بودند.

یرنوال به لایوساینس گفت، اما اکنون دندانهای عقل ما معمولاً کوچکتر از بقیه دندانهای آسیاب هستند که این معنی را نشان می دهد که احتمالاً از نظر فکری برنده می شود. همه در تمام عشق به این صورت نیست.

یرنوال گفت، حتی با وجود اینکه دندانهای عقلی کوچکتر می شوند، اما هنوز هم می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که فک انسان نیز با این مشکل کوچکتر شده است که این موضوع می تواند به این دلیل باشد که انسانها آشپزی یاد گرفته و غذای ما اکنون نرم شده است و به آن می رسد. لیری برای جویدن نیاز دارد.

نابراین دندانپزشکان تا مدت‌ها بعد از کارشان ادامه خواهد داشت.

دندان عقل

چرا دندان عقل داریم؟

اشاره شد که دردان عقل در انتها قوس فک قرار گرفته است و این بدان معنی است که انسان به طور طبیعی کمتر از این برای جویدن غذا استفاده می کند. اما اگر این دندان مورد استفاده انسان نیست، چرا چنین دندان غیرکارآمدی را در فک خود دارد؟ پاسخ دادن به این سوال نیاز به بررسی موضوع طرح انسان دارد. به عبارت بهتر پیش از آن که انسان آتش را کشف کند و غذای خود را طبخ کند، این دندانها کاملا مناسب خام خواری و بسیار مورد استفاده بشر در جویدن غذا بود. در آن دوران اگر بر این بود که از گوشت خام، مغغاها و گیاهان استفاده کنید از دندانهای آسیاب شما کفاف خوب جویدن غذا را نمی‌دادند.

چه دندانهای عقل پس از رسیدن به سن بلوغ شروع به رشد می کنند به این دلیل است که اگر طی گذر زمان دندانهای خود را از دست دادید در نیاز به دندانهای عقلتان استفاده کنید. داشتن یک دست دندان آماده است که در عقب فک شما باید خود امتیازی باشد که برایتان فراهم آورده است. به گگارش فرارو، در فرارو، در همین ها م م شروع به خوردن غضدیم ورمتر کنیم و به آنها رو آوردیم و کم کم بهتر و بیشتر از دندان هایمان مراقبت کنیم. با گذر هزاره‌ها نتیجه این شد که اکنون دیگر به کمک این دندان‌ها نیدا نیدز. اما اگر دیگر نیازی به این دندانها نداریم چرا طی بشر این دندانها از میان نرفتند؟ پاسخ این است که فک انسان از زمان کشف آتش و عدم استفاده از عقلانیت هنگام اطعام کوچکتر یا به عبارتی دندانی جمع‌آوری شده است، اما متاسفانه ژنهایی که اندازه فک را تعیین می‌کنند با ژنهایی که تعداد دندانها را مشخص می‌کنند متفاوتند. در نتیجه فکهای جمعتر ما باید 32 دندان باشند، اما از آنجایی که دندانهای عقل دیرتر از همه رشد کنند، باید به نحوی در کنار این 32 دندان جا خوش کنند که باعث ایجاد دردسر می شوند.

رشد نامناسب دندان عقل چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

دندان عقل در تصویری که در فضایی مجتمع بین سایر دندانها رشد کند می تواند مککلاتی را در دهان ایجاد کند:

۱. آسیب به سایر دندانها

دندان عقل با فشار به دندان آسیای دوم، ممکن است باعث آسیب به آن یا خطر در آن ناحیه شود. همچنین فشار دندان عقل به دندان های اطراف می تواند باعث بهم ریختگی در ریش دندان ها شود. در این صورت نیاز به درمان ارتودنسی وجود دارد.

۲. ایجاد تورم و کیست

دندان عقل در کیسه‌ای درون استخوان فک رشد می‌کند. ممکن است حین رشد دندان، درون این کیسه با مایعات پر شده و باعث ایجاد کیست شود که می تواند به استخوان فک،ها و آسیب آسیب برساند. گاهی اوقات بهندرت یک تومور است که معمولا غیرسرطانی و خوشخیم است، در اطراف محل رویش دندان عقل ایجاد می شود که در این صورت برای درمان نیاز به برداشتن بافت و استخوان اطراف وجود دارد.

۳. پوسیدگی

به نظر میرسد دندان عقلی که تحت فشار دندانهای دیگر و در نبود فضای کافی رشد کرده است، نسبت به دندانهای دیگر در خطر پوسیدگی بیشتر قرار دارد. دلیل احتمالی آن است که مسواک کردن دندانهای عقل به دلیل موقعیت گرفتن آنها در دهان سخت است. همچنین مواد غذایی و گیاهان بهراحتی در فضای بین لثه و دندان عقلی که کامل رشد نکرده قرار گرفته و زمینه را برای پوسیدگی فراهم می کند.

۴. بیماری های لثه

مشکل دندانهای عقلی که کامل رشداند، خطر ابتلا به نوعی بیماری پریکرونیت را در منطقه رشد دندان عقل افزایش می دهد.

هر آنچه درباره دندان عقل باید بداند

آیا باید دندان عقل را بکشیم؟

اشاره شد که رشد نامناسب دندان عقل ممکن است باعث ایجاد دردسرهای زیادی برای ما شود، اما باید توجه داشت که این موضوع برای همه یکسان نیست. به عبارت دیگر کشیدن دندان عقل رابطه مستقیم با رشد شکل رد این دندردفةردفةررافا ر. ابتدا بایستی گفت این دندانها در 35 درصد از جمعیت دنیا واقعاً شکل نمی گیرند و این افراد مشکلی از بابت فقدان آنها احساس نمی کنند، اما در مورد 65 درصد دیگر، وجود دندانهای عقل ممکن است مشکل ساز باشد. به طور کلی وقتی دندان عقل به صورت طبیعی در فک ما رشد کرد نیازی به کشیدن آن دارد، اما اگر این دندان بنا به تشخیص پزشک ممکن است وجود نداشته باشد برای ما وجود داشته باشد، کشیدن آن نیاز خواهد بود. طبق مطالعاتی که در سال 2007 انجام شده و در یک مجله آمریکایی به چاپ رسیده است، حداقل دو سوم از عملهای کشیدن دندان عقل غیرضروری بوده و این مقدار به هیچ وجه ناچیز نیست. در ضمن این مطالعه نشان می دهد که علت عقل ممکن است باعث افزایش استفاده از مواد مخدر شود. پس از فکر کردن به کشیدن دندان‌های عقل بهتر است به توصیه‌های ذیل دقت کنید

دندان عقل
۱. چه موقع لازم نیست دندان عقل خود را بکشیم؟

اگر سالم باشند (هیچ گونه آنها پوسیدگی در دندان وجود ندارد و لثه های اطراف آنها ملتهب نباشند).
ــ کاملاً رشد کرده اند.
ــ به درستی قرار گرفته و در عملکرد طبیعی دندانهای دیگر نکند.
ــ تمیز کردن آن‌ها در حین بهداشت روزانه دهان آسان است.

۲. چه موقع لازم است دندان عقل خود را بکشیم؟

ــ دندان‌ها کاملاً در زیر لثه پنهان شده اند، اما نمی‌توان جوانه بز. در این حالت، می توانند در تککیل کیست نقش داشته باشند، می توانند ریشه دندان های همسایه را از بین ببرد.
ــ دندان کاملاً بیرون نزده باشد. مککلات بهداشتی آنها و در نتیجه انباشت باکتری ها می توانند به بیماری های مختلف حفره دهان تبدیل شوند.
اگر فضای کافی برای دندان وجود نداشته باشد (دندان های مجاور خیلی محکم در جای خود قرار گرفته)، رشد دندان عقل باعث آسیب دیدن دندان های مجاور می شود.
ــ اگر در ناحیه دندان عقل احساس درد می‌شود.
ــهای آلوده شدن مکر بافت‌های نرم کنار دندان عقل.
ــ شکل گیری تومورها.
ــ ملتهب شدن لثه ها.
ــ پوسیدگی دندانهای مجاور دندان عقل و ایجاد شکستگی در آن ها.

اگر به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و دندانهای خود را مرتب چک کنید، به احتمال زیاد پیش از بروز چنین وضعیتی می توانید دندانپزشک خود را با مشکلات کمتری درمان کنید. در واقع می توانید قبل از 25 سالگی دندان عقل نامناسب خود را درمان کنید، با مککلات و عوارض کمتری ممکن است کاهش یابد. موکول نمودن درمان دندان عقل نامناسب به دوران سالمندی می تواند دردسرهای بزرگی ایجاد کند. با افزایش سن، ریشه دندانهای عقل نیز قطورتر می شود و این امر ممکن است عوارضی مانند التیام دیرتر، کاهش بیماری و حتی شکستی فک در افراد سالم ایجاد کند.

کشیدن دندان عقل

میزان سختی یا آسانی مراحل درمان در ککیدن دندان عقل، به میزان رشد و ملکیت آن در دهان دارد. ککیدن دندان عقل اگر به صورت کامل رشد کرده باشد، به آسانی ککیدن دندانهای دیگر است. دندانپکک یا جراح با توجه به وضعیت دندانهای شما می تواند پیشبینی خوبی از مراحلی باشد که پیش روست، داشته باشد. کشیدن دندانهای عقل اگر به صورت کامل رشد کرده باشد بهراحتی کشیدن دندانهای دیگر است، اما اگر در زیر پوشش لثه و داخل استخوان فک قرار گرفته باشد، جراح بایستی لثه را برش داده و بخشی از استخوان اطراف دندان را خارج کند. برخی در مورد دندانی که این شرایط را دارد، بهجای اینکه کل دندان یکجا کشیده شود، قطعات کوچکتر از آن برداشته می شود تا میزان تراشیدن استخوان فک اطراف دندان عقل به حداقل برسد.

هر آنچه درباره دندان عقل باید بداند

عوارض کشیدن دندان عقل

از جمله موارد بسیار مهم در عقل دن دندان عقل می توان احساسات شدید، سیب به اعصاب و همه نفوذ به سینوس ماگگیلا اشاره کرد. سینوس ماگزیلا حفرهی بزرگی است که در بالای دندان عقل فک بالا قرار دارد و گاهی ممکن است با کشیدن دندان، حفرهای به قطر 1 میلی متر تا حدود 1 سانتی متر در محل کشیدن ایجاد شود که اگر قطر آن کمتر از 2 میلی متر باشد خود را به خود ترمیم می کند. ، ولی اگر قطر آن بیشتر بود، نیاز است پپکک متخصص لثه یا فک و صورت از طریق تکنیک Flap آن را ترمیم کند.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عقل

مدت زمان بهبود یافتن درمان سختی و نوع جراحی دارد. به طور کلی بهبود یافتن عقل عندان عقل بین 5 تا 7 روز و لثه بین 3 تا 4 هفته به طول میانجامد. اگر در حین انجام جراحی استخوان فک دچار آسیب شود، بهبود آن تقریباً به 6 ماه زمان نیاز دارد. س از ککیدن دندان عقل باید مراقبت هایی را مد نظر قرار دهید تا دوره درمان شما به خوبی اسپری شود که عبارتند از:

برای جلوگیری از آب در طول 24 ساعت اول، بعد از کشیدن دندان عقل می توانید یک گاز استریل را کمی کم کرده و به مدت 45 دقیقه روی محل دندان کشیده شده، فشار دهید تا تخلیه شود.
چای کیسه های به دلیل داشتن اسید تانیک باعث لخته شدن خون و آرامش می شود که می تواند مناسبی برای استفاده از گاز باشد.
در جراحی دندان عقل نهفته به دلیل برش دادن لثه برای بهبودی سریعتر، جراح آن را بخیه میزند. در صورت ذذب نشدن بخیه ها برای بیرون ککیدن آنها باید به دندانپکک خود مراجعه کنید.
ــ یکی دیگر از عوارض کشیدن دندان عقل ورم کردن صورت است. برای کاهش دادن آن می توانید یک کمپرس یخ را به مدت 10 دقیقه در محل ورم کرده قرار دهید. این عمل را در طول ۲۴ ساعت اول به دفعاتی که لازم است انجام دهید.
استفاده از آنتی بیوتیک قبل و بعد از جراحی جهت بین بردن هر گونه باکتری و در اطراف دندان توصیه می شود. همچنین برای تسکین درد پس از ککیدن دندان، با تجویز دندانپکک می توان از داروهای مسکن استفاده کرد.

هر آنچه درباره دندان عقل باید بداند

عادات و توصیه های غذایی که بعد از کشیدن دندان عقل باید رعایت شود

تا زمانی که اثر ماده ای بیهوشی که برای جراحی باید از بین برود از مصرف مایعات مصرف شود، بعد از آن هم باید تا چند روز غذای نرم و پوره شده بخورد. به این نکته توجه داشته باشید که مایعات را با نی میل نکنید، زیرا عمل مکیدن باعث ایجاد لخته های خون می شود.

ــ خوردن غذاها و مایعات سرد باعث کاهش و تسکین درد می شود. بستنی می تواند گگینه ای مناسب باشد که می توانید از ککیدن دندان عقل نهفته برای کاهش درد استفاده کنید.

به طور مرتب (روزی دو مرتبه) به مسواک زدن ادامه دهید، اما از مسواک زدن محل دندان ککیده شده و اطراف آن تا 24 ساعت اول خودداری کنید.

[ad_2]

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما